Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

    Hallo ,

    Kan er mij iemand vertellen wat de betekenis ,waarde ,is van de letters As na 11-16 type en of dit een goede lens is op Nikon D 7100 ?


    Mvg .
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

    As = omdat er aspherical elementen in de lens zitten.
    Die aspherical elementen (meestal 2 stuks) corrigeren de lensvervorming.
    Zo'n lens is dus beter dan zonder eentje zonder die aspherical elementen.

    Zoals je kunt zien is het nogal uit de kluiten gewassen lens, gemaakt van ijzer en echt glas.
    Ik heb deze nooit gehad maar wel de 12-24 en die was scherp. Good stuff!
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      kluiten gewassen lens, gemaakt van ijzer
      Kijkt mij stug, want dan zou die bij mij binnen een paar jaar heel erg bruin zijn, metaal ok, maar geen ijzer.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Kijkt mij stug, want dan zou die bij mij binnen een paar jaar heel erg bruin zijn, metaal ok, maar geen ijzer.
        Ok, zamac dan om precies te zijn.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

          Inderdaad Luc; hoogstwaarschijnlijk " zamac" ; dat werd vroeger ook veel gebruikt in de auto-industrie
          Tokina lenzen zijn kwalitatief heel goed , zeker de vaste-brandpuntlenzen ; 'k, heb hier de RMC Tokina3,5 / 17 mm voor Olympus OM en de Tokina 2,8 / 135 mm voor Canon FD ; allebei razend scherp en kwalitatief evenwaardig aan de merklenzen

          Comment


          • #6
            Re: Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

            Zelf heb ik een D7200 en de Tokina 11-16.
            Voor landschappen en architectuur is dit zowat mijn meest gebruikte lens. Check even mijn galerij op https://500px.com/brandnewimage Er zitten daar redelijk wat foto's tussen die met deze lens geschoten zijn (kan je zien aan de specs als je op een foto klikt).
            Op 11mm heb je redelijk wat vervorming, maar dat kan je makkelijk corrigeren in Lightroom. Is wel redelijk gevoelig voor lensflare bij tegenlicht.
            --> www.brandnewimage.be <--

            Comment


            • #7
              Re: Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

              Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
              Knip ......... Is wel redelijk gevoelig voor lensflare bij tegenlicht.
              Is bij bijna elke groothoek, ook mijn Fujifilm en Samyang groothoeklens.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Tokina groothoek zoomlens 11-16 type As 11 16 F.2.8 of DX II

                Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
                Is wel redelijk gevoelig voor lensflare bij tegenlicht.
                Bij mijn Sigma 10-20 had ik het ook, maar geen last van. Je kan dat heel goed creatief gebruiken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X