Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor reiniging

    Kent er iemand een goede plaats regio west vlaanderen voor sensorreiniging. Wie doet het zelf? Wat zijn je ervaringen en welk materiaal gebruiken jullie?

    Grtjs

    Pietet
    https://www.facebook.com/fotogeniektielt
    www.facebook.com/PhotoSbyPieterSoenens

  • #2
    Re: Sensor reiniging

    twee minuten werk, spiegel omhoog les eraf camera met censor naar beneden met blaasbalk in blazen klaar

    Comment


    • #3
      Re: Sensor reiniging

      Met een blaasbalg krijg ik er soms niet alle stofjes af, met een borsteltje dat statisch gemaakt is met een spuitbus "perslucht" (ze noemen dat zo wel, maar het is een ander soort gas dan samengeperste lucht, want lucht kan je niet vloeibaar maken, tenzij bij extreem hoge druk of extreem lage temperatuur).
      En als het daar nog niet mee lukt, dan is er de "natte methode" met sensor swabs (maar het is eigenlijk al heel lang geleden dat ik die heb moeten gebruiken, met het borsteltje gaan de stofjes er zo goed als altijd af).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sensor reiniging

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Met een blaasbalg krijg ik er soms niet alle stofjes af, met een borsteltje dat statisch gemaakt is met een spuitbus "perslucht" (ze noemen dat zo wel, maar het is een ander soort gas dan samengeperste lucht, want lucht kan je niet vloeibaar maken, tenzij bij extreem hoge druk of extreem lage temperatuur).
        En als het daar nog niet mee lukt, dan is er de "natte methode" met sensor swabs (maar het is eigenlijk al heel lang geleden dat ik die heb moeten gebruiken, met het borsteltje gaan de stofjes er zo goed als altijd af).
        als je de lens van de camera omwisselt camera zo houden dat er geen stof in kan vallen (censor onderaan ) dan voorkom je stofinval, bij mijn camera bij aan zetten gebeurt stofreiniging

        Comment


        • #5
          Re: Sensor reiniging

          Hangt er vanaf welke body je gebruikt.
          Mijn 70D heeft ook een sensorreiniging,en dit werkt blijkbaar wel vrij goed.
          Mijn 5D,het oermodel,bekend als stofzuiger,doet zijn reputatie alle eer aan.
          Mij oudere 1D heeft daar duidelijk minder last van.
          Hoe deed ik het vroeger:
          Arctric Butterfly en indien niet voldoende,de natte methode.
          Nadien overgestapt op het blaaspeertje.
          Negatieve kritiek hierop:je blaast de stofjes rond in je body,en die komen terug op de sensor.
          Huidige werkmodus:butterfly,eventueel nog eens blazen.En indien nodig de natte swab (zelden).Hiervoor gebruik ik isopropanol.
          Heb wel de indruk dat je niet te lang moet wachten om eens te blazen.Bij langer wachten,koekt het stof wat aan,en dan moet je naar de natte swab.
          Mijn ervaring met die natte swabs is,dat je het vuil meer op de randen en hoeken verplaatst,maar dat kun je rustig croppen of corrigeren.
          Ook de speciale swabs voor in de hoeken,werken niet goed in mijn ervaring.
          Wil je een sensorswab gebruiken,best aangepast aan je sensor.(NB:ik gebruik swabs voor FF,1.3x,1.6x op de respectievelijke sensors.Dus hieraan kan het niet liggen.)
          Als ik eens kijk op een winkel in Gent;35 of 39 eu voor reiniging .(??????)
          Als je tegenslag hebt,volgende dag terug prijs.
          Wat ik zou doen:
          Koop eerst eens een blaaspeertje en kijk waar je uitkomt.
          En bekijkt het verder eens.
          Een sensor krijg je nooit 100% stofvrij.
          (Voor die sensorswabs is het soms wel even zoeken.)

          Comment


          • #6
            Re: Sensor reiniging

            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
            als je de lens van de camera omwisselt camera zo houden dat er geen stof in kan vallen (censor onderaan ) dan voorkom je stofinval, bij mijn camera bij aan zetten gebeurt stofreiniging
            Wanneer je lenzen wisselt.
            1) fototoestel uit zetten
            2) toestel met de windrichting mee richten
            3) te plaatsen lens klaar maken (einddop aan bajonetkant los maken)
            4) lens losmaken van toestel en direct de te bevestigen lens inklikken.
            Dan pas fototestel terug op zetten.
            Wanneer je je fototoestel laat op staan, dan werkt de sensor als een stofzuiger.

            Een handig middeltje om de sensor te kuisen is zo'n borsteltje dat je statisch maakt en de sensor of borstelt. Dit voor losse stofpartikels.
            Partikels die iets harder blijven hangen met een swap (houtvrij papier bij de optieker vragen) dat je om een zelfgemaakte houder vouwt (een afgedankte creditekaart die je in strook knip op de breedte van je sensor). en een druppeltje isopropylalcohol. (bij apotheker is de hoogst pure vorm en zeker niet ether-gedenatureerd. In een glazen fles bewaren.
            Je kan ook gedestilleerd water gebruiken.
            Bij vloeistoffen wel op passen om geen overdaad te gebruiken.

            En hoehel is maai frint.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Sensor reiniging

              Bovenstaand worden goede tips gegeven, maar sinds ik een Canon 1dx mkii gebruik reinig ik de
              sensor zelf nooit meer daar dit duidelijk aangegeven staat in de handleiding.
              In de beginperiode mocht zelfs Tech-repair de sensor niet reinigen van dit toestel en werd het
              toestel naar Duitsland gezonden om met een speciale machine de sensor te reinigen.

              Nu, ik stel vast dat dit toestel veel minder gevoelig is tov de 1ds MKIII betreffende sensor-vervuiling.

              Dus, veel hangt af welk toestel je hebt.

              Groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Sensor reiniging

                Bij recentere camera's blijft er inderdaad minder gemakkelijk stof aan de sensor hangen dan bij de vroegere camera's.
                De sensor van de 1Dx (ouder dan de 1Dx II dus) heb ik nog maar een paar keer moeten reinigen, bij de 5D MKIII en de 7D II moet dat ook niet zo dikwijls gebeuren als bij de 300D, 20D, 40D en de 1D MKIII die ik ooit nog heb gebruikt.
                Het is dus een stuk verbeterd, het ingebouwde reinigingssysteem doet dus wel zijn werk (tijdens het in en uitschakelen van de camera), en het filtertje voor de sensor zal ondertussen ook wel een speciale coating hebben waar vuil minder snel aan blijft kleven.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor reiniging

                  Bedankt voor de vele tips! Misschien waag ik mij aan iets zoals op onderstaande video maar dan wat steviger gemaakt. eerst camera met lens erin leggen, dan 5 min stofzuigr aan icm een hepa fijnstof filter. en vervolgens (gewassen) handen door de openingen en reinigen maar. zo zal er toch minder risico zijn op stof dat uit de omgeving in de camera komt. als je boven de camera hangt kan er dan ook geen haartje oid in vallen
                  https://www.facebook.com/fotogeniektielt
                  www.facebook.com/PhotoSbyPieterSoenens

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor reiniging

                    Voor alle duidelijkheid, ik begin maar met reinigen als de stofzuiger weer uit staat😃
                    https://www.facebook.com/fotogeniektielt
                    www.facebook.com/PhotoSbyPieterSoenens

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor reiniging

                      Oorspronkelijk geplaatst door psoenens Bekijk bericht
                      Bedankt voor de vele tips! Misschien waag ik mij aan iets zoals op onderstaande video maar dan wat steviger gemaakt. eerst camera met lens erin leggen, dan 5 min stofzuigr aan icm een hepa fijnstof filter. en vervolgens (gewassen) handen door de openingen en reinigen maar. zo zal er toch minder risico zijn op stof dat uit de omgeving in de camera komt. als je boven de camera hangt kan er dan ook geen haartje oid in vallen
                      https://www.facebook.com/fotogeniektielt
                      www.facebook.com/PhotoSbyPieterSoenens

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensor reiniging

                        Euh, video bekeken en veel, heel veel werk voor iets wat ik zeker nooit zou doen. Er is wel een groot verschil tussen het reinigen van een HDD en een sensor van een camera. Maar soit, voor elk wat wils.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensor reiniging

                          Bedoel je dat het minder goed zou zijn in zo'n afgesloten ruimte of dat het de moeite niet is voor zoveel werk te doen tov het voordeel dat het oplevert?
                          https://www.facebook.com/fotogeniektielt
                          www.facebook.com/PhotoSbyPieterSoenens

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensor reiniging

                            Oorspronkelijk geplaatst door psoenens Bekijk bericht
                            Bedoel je dat het minder goed zou zijn in zo'n afgesloten ruimte of dat het de moeite niet is voor zoveel werk te doen tov het voordeel dat het oplevert?
                            Ik geloof niet in het stofzuigen. En je neemt een risico indien die zuigkracht te groot wordt, je plots tegen 'teen en 'tander wordt aangezogen met alle gevolgen van dien ... Er zitten ook fragiele zaken in een camera die best gevoelig zijn aan onderdruk want dat doe je als je stofzuigt, een onderdruk creëren die en wind veroorzaakt en zo het stof probeert mee te krijgen.

                            Of je nu lucht blaast of aanzuigt, het maakt een luchtstroom en die kan in sommige situaties misschien iets te sterk zijn.
                            Bij de HDD kan je indien je die opent (en ik zie niet echt in hoe er stof in een hermetisch gesloten kast kan geraken) de stromm horizontaal over de schijven laten vloeien ...
                            Bij een camera moet je in feite in de camera zelf gaan wil je een luchtstroom maken en die staat loodrecht op je sensor.

                            Indien je nog nooit een sensor hebt gekuist zou ik eerst even zien hoe andere dat doen (dus je sensor eens door een ander laten kuisen) en dan je conclusies trekken en eventueel dan dergelijk systeem op zetten.
                            Maar zoals velen al schreven en zegden: Kijk na indien je dit zelf mag en kan doen.
                            Je bouwt toch ook geen woning om nadien te zien indien je erin kan wonen en na te checken of het voldoet aan datgene wat het voor jou moet doen ? Eerst bezinnen, bestuderen eer je aan zoiets begint. Een architect stelt je veel, heel veel vragen (normaliter toch) eer hij begint te tekenen, laat staan te bouwen.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensor reiniging

                              Zoals vermeld zou ik gewoon de stofzuiger even aanleggen vooraleer ik begin met reinigen om de lucht te reinigen. pas na uitschakelen met de handen in de kast en dan met blaaspeertje, sensorbrush of swabs.
                              https://www.facebook.com/fotogeniektielt
                              www.facebook.com/PhotoSbyPieterSoenens

                              Comment

                              Working...
                              X