Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beuken werkbank: behandelen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beuken werkbank: behandelen ?

    Ik hem mezelf een werkbank gemaakt met er beuken werkblad.
    Is het aan te raden dat ik dit behandel ? stel dat er in de toekomst eens een lijmrestje of een verfrestje of valt ?

    Behandelen met olie ? Wat gebruik ik best ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Beuken werkbank: behandelen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Ik hem mezelf een werkbank gemaakt met er beuken werkblad.
    Is het aan te raden dat ik dit behandel ? stel dat er in de toekomst eens een lijmrestje of een verfrestje of valt ?

    Behandelen met olie ? Wat gebruik ik best ?
    Ik zou dat eerlijk gezegd zo laten. Als je nu al ongerust bent dat er op je WERKbank een vlekje gaat komen dan is er maar 1 oplossing: niet werken. Er gaan vlekken op komen en (diepe) krassen en deuken. Als je oppervlakte dan behandeld is, dan ziet het alleen nog erger uit. Gewoon zo laten en na x jaren eens afschuren. Kan je weer jaren verder.

    Comment


    • #3
      Re: Beuken werkbank: behandelen ?

      Gewoon droog houden en voor de rest is het een werkbank en geen eettafel hé.
      En een veel gebruikte werkbank heeft op den duur een mooi patina.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Beuken werkbank: behandelen ?

        Tja, sommige mensen behandelen die, maar zoals gezegd, “nieuw” gaat die inderdaad niet blijven. Neemt niet weg dat ik alles graag steeds netjes hou. Maar soit, het is minder werk en ik kan ze dan direct gebruiken, anders moet je die weer eerst een tijdje laten uitdrogen.
        We zullen ze gebruiken zoals ze is
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Beuken werkbank: behandelen ?

          ik zou er lijnolie inwrijven zodat ze zeker niet gaat splinteren. Dat trekt er zo in en hoeft dus niet echt te drogen. Het werkblad gaat natuurlijk geen mooi effen oppervlak blijven maar dat is zoals met ons ook: je mag zien dat we geleefd gewerkt hebben :-)
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Beuken werkbank: behandelen ?

            Mijn vader had ooit een werkbank in eik en die had een vernislaag zoals voor trappen ... daar kwamen lichte krassen in en soms ook wat meer, maar als daar eens wat vet of zo op kwam, dan was dat eenvoudig af te kuisen.
            Het blijft inderdaad een werkbank maar ook een werkbank kan redelijk proper blijven ... afhankelijk hoe zwaar werk men erop verricht. [emoji41]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Beuken werkbank: behandelen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Behandelen met olie ? Wat gebruik ik best ?
              Éen woord Marc “boenwas” eerste keer overbodig insmeren dagje laten intrekken en de dag erna opblinken met een vod.
              Gebruik geen vernis.

              Comment


              • #8
                Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                Indertijd had ik het werkblad van mijn werkbank opgegoten met 2-componenten epoxyhars.
                Eerst een aluminium randje gemaakt tot 1 cm boven het werkblad en dan een laag van 4 mm epoxyhars erop gegoten. Na uitharden het randje verwijderd.
                Wij hadden dat op het werk in vaten van 200 liter om spoelen in te gieten en dikwijls was er overschot van het mengsel dat anders toch moest weggegooid worden.
                Was zeer krasvast en eigenlijk alleen te beschadigen door er met een punthamer op te slaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                  Tsss....mannen... ge maakt het mij weer mogelijk hoor......
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                    Da’s om u aan het werk te zetten. [emoji16]
                    Maak twee werkbanken ... kunt ge vergelijken welke behandeling het langst mee gaat.[emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Da’s om u aan het werk te zetten. [emoji16]
                      Maak twee werkbanken ... kunt ge vergelijken welke behandeling het langst mee gaat.[emoji6]
                      Een ligbank er naast zetten voor de broodnodige rust.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Een ligbank er naast zetten voor de broodnodige rust.
                        In notelaar ... dan moet hij niet te ver lopen. [emoji16]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                          Staat die werkbank in een woonkamer of in een werkplaats?
                          In een woonkamer moet die er waarschijnlijk altijd netjes uitzien, en dan kan het een goed idee zijn om ze met een of ander product te behandelen, maar als die dient om op te werken (daarvoor dient een werkbank meestal toch), dan zou ik geen moeite doen om het hout te behandelen.
                          Als je heel vuil werk aan het doen bent dan kan je er nog altijd iets onder leggen, bijvoorbeeld een stuk karton.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                            trouwens, hoelang moet die werkbank meegaan? Enkel je eigen tijd en dat is max 50 jaar of ook nog een tiental volgende generaties, dat is dan een dikke 250 jaar :-))
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beuken werkbank: behandelen ?

                              De werkbank staat in de garage en je moet er heus niet van kunnen eten. Ik heb er voorlopig niet aan gedaan.
                              Tja wat doe je er op ? Stukje hout zagen, iets timmeren, onderdelen afdrogen na een ultasoon-badje, solderen ( maar dan leg ik er sowieso een oud stuk vinyl onder )
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X