Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsverloopfilter of Grijsfilter , verschil .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijsverloopfilter of Grijsfilter , verschil .

    Ik heb hier een Haida Pro II Multi-Coating Neutral Density Filter die ik gebruik om een melkachtig effect te creëren bij het fotograferen van watervallen . Dit is hier de juiste filter voor veronderstel ik toch en dit noemt men een grijsfilter .

    Nu zoek ik een filter die de hoge contrasten tussen lucht en voorgrond opvangt . Noemt men dat dan een grijsverloopfilter ?

    Wat is eigenlijk het verschil tussen een grijsfilter en grijsverloopfilter ?

  • #2
    Re: Grijsverloopfilter of Grijsfilter , verschil .

    grijsverloop heb je in hard en soft, dat slaat dan op de overgang van laat ik schrijven grijs naar doorzichtig. een grijsfilter heeft 1 grijs vlak over de gehele oppervlakkte en grijsverloop is van grijs naar doorzichtig.

    gebruik een filter systeem - ipv schroef - voor grijsverloop, dan kan je nog enigszins zelf bepalen waar de overloop moet zitten.

    Comment


    • #3
      Re: Grijsverloopfilter of Grijsfilter , verschil .

      Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
      Wat is eigenlijk het verschil tussen een grijsfilter en grijsverloopfilter ?
      De naam zegt het eigenlijk zelf al hé, een grijsfilter is volledig gekleurd en een grijsverloop is in een verloop gekleurd van grijs donker naar licht. (doorzichtig)
      Grijsverloop heb je net zoals de gewone grijsfilters in verschillende sterktes (bvb 3 stops, 2 stops, 1 stops, enz ... ) maar ook in verschillende overgangen, je hebt een hard, medium en soft verloop
      De welke je moet kiezen hangt volledig af van het aanwezige licht en aan de omgeving.
      Zo zal bvb een hard grad gebruikt worden met een vrije horizon, bvb aan zee en zal een soft verloop gebruikt worden in een bergachtig landschap of iets met een niet platte horizon.

      Het beste is om een systeem te gebruiken waarin je de filters schuift, op die manier kan je zelf de hoogte bepalen van het filterverloop in je beeld

      Er zijn vele merken, van heel goedkoop naar enorm duur, ik raad je aan om zeker niet de goedkoopste te nemen

      Hopelijk snap je een beetje de uitleg

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 13 juli 2019, 11:49.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Grijsverloopfilter of Grijsfilter , verschil .

        In orde , bedankt .

        Comment


        • #5
          Re: Grijsverloopfilter of Grijsfilter , verschil .

          Als je hiermee wilt experimenteren,steek er niet teveel geld in.(Lee etc.)
          Je hebt al snel een zestal filters nodig.(ND-factor,overvloeimodus etc.)
          Kleurzweem haal je er meestal wel uit in de post.
          Best dus schuiffilters zoals hierboven vermeld,die je kan positioneren en met de juiste adapter op verschillende lenzen kan plaatsen.
          Mijn persoonlijke ervaringen (zonsondergangen zee met felle contrasten) zijn wat teleurstellend.
          Met HDR,heb ik betere resultaten.
          Maar dat is dan geen zuivere fotografische techniek meer,en wat spelen met een filter heeft ook nog altijd zijn charmes.

          Comment

          Working...
          X