Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor en of nadelen tussen 2 Tokina lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor en of nadelen tussen 2 Tokina lenzen

    Heeft er iemand ervaring ,goede of slechte ,met één van beide lenzen nl. de 11-16 mm f 2.8 en de 12-24 mm f 4.?
    Zou er ééntje willen aanschaffen 2de hands voor sporadisch gebruik.

    Mvg.
    Last edited by Laurens; 14 juli 2019, 20:10.
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

    De 12-24 F4 heb ik gehad. Die heb ik weggedaan omdat de lens te veel Chromatische aberratie had. Scherpte was wel OK.
    2 x Nikon Z6 met wat glas
    www.janvanginkel.be

    Comment


    • #3
      Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

      Ik weet niet welke camera je gebruikt maar als je nog aan een oude Sigma 15-30 kunt geraken heb je daar een van de betere groothoek objectieven vast.
      Weinig aberratie, zeer weinig vervorming en scherp. Heb die gebruikt op een Canon 350D, 40D, 50D en 5D.
      Een ding in z'n nadeel, geen filters op te gebruiken zonder vignetering. Je moet de filters op de zonnekap schroeven (die staat vast op de lens).
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

        Wat de 11-16 f2.8 betreft besef dat dit een APS-C lens is. De eerste versie van de Tokina had wat aberratie (blauw) - de 2e versie zou nog iets beter zijn. Over de Tokina 12-24 ga ik eerlijk zijn - geen ervaring mee.
        De keren dat ik de 11-16 gebruik heeft ie al altijd gedaan wat ik ervan verwacht heb. Sedert het leeuwendeel van m'n beelden met Full-frame genomen heb - is de lens verwaarloosd geworden (en da's jammer).

        Comment


        • #5
          Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

          Beide geen slechte lenzen en tegenwoordig betaalbaar te vinden. Vergeet ook niet de Sigma 8-16mm, erg goede ultra groothoek.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

            Ik heb de 12-24 gehad (heb hem nog steeds kapot in de kast liggen), op zich een goede lens die er uitziet en aanvoelt alsof ze gebouwd is als een tank, maar helaas is dat slechts schijn, deze lens heeft een structureel probleem en ik zou dan ook sterk afraden deze nog te kopen (zeker 2de hands zonder garantie en zéker met een gebruikersnaam als de uwe )
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

              Mijn 12-24 doet het nog altijd prima en gebruik ik graag. Voor mij is de mogelijkheid naar 24 mm te gaan erg handig. Dat spaart dikwijls een wissel met mijn Nikon 16-85.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Ik weet niet welke camera je gebruikt maar als je nog aan een oude Sigma 15-30 kunt geraken heb je daar een van de betere groothoek objectieven vast.
                Weinig aberratie, zeer weinig vervorming en scherp. Heb die gebruikt op een Canon 350D, 40D, 50D en 5D.
                Een ding in z'n nadeel, geen filters op te gebruiken zonder vignetering. Je moet de filters op de zonnekap schroeven (die staat vast op de lens).
                Dat, de filters, werkt alleen op een cropcamera bij een FF heb je tunnelvisie.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Voor en of nadelen tussen 2Tokina lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                  Mijn 12-24 doet het nog altijd prima en gebruik ik graag. Voor mij is de mogelijkheid naar 24 mm te gaan erg handig. Dat spaart dikwijls een wissel met mijn Nikon 16-85.
                  De mijne doet het ook al jáááren prima. Fantastische lens, gebouwd als een tank.
                  En de (zeldzame) CA is in LR zo weggewerkt.

                  Comment

                  Working...
                  X