Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mediaplayer? Barebone?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mediaplayer? Barebone?

    In een soort mini toonzaal zouden we graag op een klein scherm wat video willen kunnen afspelen ter illustratie op verzoek.
    De videobestanden zouden we plaatsen op een afzonderlijke fileserver dat backoffice staat.

    Nu is het idee dat het afspelen van de videos zeer eenvoudig gaat. Liefst met een IR afstandsbediening waarbij we zeer eenvoudig uit de cataloog kunnen kiezen welke video we willen afspelen. Dit moet echt super simpel zijn in bediening. Meer dan een lijstje en op play drukken verwacht ik niet.

    Ik had gedacht om een soort mediaplayer of barebone in de toonzaal te plaatsen en die aan het netwerk te hangen zodat die op de fileserver de bestanden kan ophalen voor streaming.
    Resolutie is maximaal Full HD 1080. Dus ik denk dat dit wel loopt op een relatief eenvoudige cpu met ingebakken gpu.

    Een iets waar ik momenteel niet op kan antwoorden is welke aansluiting het scherm heeft. Dit scherm zit reeds ingebouwd in de wand van het meubel en is vermoedelijk nog VGA.

    Een extra verzoekje is dat we de mediaplayer graag in een meubel zouden verstoppen (tegen diefstal). Dat maakt dat het oog voor de IR afstandsbediening los moet kunnen zijn om dan naast het scherm te plaatsen (USB?).

    Maar ik ben al even uit roulatie om te weten welke software voor OS en software voor de mediaplayer we hier het beste gebruiken.
    Graag adviezen hoe we dit kunnen oplossen. Ook naar hardware toe.

    Er is budget maar we kijken er nu ook niet naar uit om daar fortuinen aan te besteden.
    Als we dit onder de 500 euro +/- kunnen eindigen zit dat prima maar iets meer kan nog.

  • #2
    Re: Mediaplayer? Barebone?

    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    In een soort mini toonzaal zouden we graag op een klein scherm wat video willen kunnen afspelen ter illustratie op verzoek.
    De videobestanden zouden we plaatsen op een afzonderlijke fileserver dat backoffice staat.

    Nu is het idee dat het afspelen van de videos zeer eenvoudig gaat. Liefst met een IR afstandsbediening waarbij we zeer eenvoudig uit de cataloog kunnen kiezen welke video we willen afspelen. Dit moet echt super simpel zijn in bediening. Meer dan een lijstje en op play drukken verwacht ik niet.

    Ik had gedacht om een soort mediaplayer of barebone in de toonzaal te plaatsen en die aan het netwerk te hangen zodat die op de fileserver de bestanden kan ophalen voor streaming.
    Resolutie is maximaal Full HD 1080. Dus ik denk dat dit wel loopt op een relatief eenvoudige cpu met ingebakken gpu.

    Een iets waar ik momenteel niet op kan antwoorden is welke aansluiting het scherm heeft. Dit scherm zit reeds ingebouwd in de wand van het meubel en is vermoedelijk nog VGA.

    Een extra verzoekje is dat we de mediaplayer graag in een meubel zouden verstoppen (tegen diefstal). Dat maakt dat het oog voor de IR afstandsbediening los moet kunnen zijn om dan naast het scherm te plaatsen (USB?).

    Maar ik ben al even uit roulatie om te weten welke software voor OS en software voor de mediaplayer we hier het beste gebruiken.
    Graag adviezen hoe we dit kunnen oplossen. Ook naar hardware toe.

    Er is budget maar we kijken er nu ook niet naar uit om daar fortuinen aan te besteden.
    Als we dit onder de 500 euro +/- kunnen eindigen zit dat prima maar iets meer kan nog.
    Ben je dan niet best af met zo een micro windows pc en een muis al dan niet draadloos?

    Comment


    • #3
      Re: Mediaplayer? Barebone?

      Voor de computer bestaan er ook afstandsbedieningen die met een "radiosignaal" (RF) werken, dan moet de ontvanger niet "in het zicht" zitten van de zender.
      Ik gebruik hier al een paar jaar de oudere versie van deze afstandsbediening, en die werkt prima: https://nl.aliexpress.com/item/32802...chweb201603_52

      Als je een AZERTY toetsenbord wil; zoek dan op "wireless keybord French", voor een afstandsbediening zonder toetsenbord voor tekst zoek je op wireless remote (dan heb je meer dan genoeg mogelijkheden).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Mediaplayer? Barebone?

        Heb hier zo'n MINIX staan waarmee ik wel eens youtube kijk op tv. Kost geen 200 euro. Zijn ongeveer de maat van een dubbel-cd. Draaien Android, een soort mediaplayer staat er direct op en een afstandsbediening zit er ook bij (nog nooit gebruikt). Maar je gaat wel even moeten oppassen met de aansluitingen, de mijne zijn alle 2 HDMI en die zijn ondertussen toch al enkele jaren oud. Enige dat me nog nooit gelukt is met die dingen is om een azerty toetsenbord te gebruiken. Eender hoe ik ze instel het blijft qwerty. Nu ja, ook geen ramp.

        Comment


        • #5
          Re: Mediaplayer? Barebone?

          Het ding moet geen toetsenbord ondersteunen. Misschien wel even op de usb een keyboard en muis inpluggen voor de installatie maar nadien moet hij het doen zonder.
          Enkel het ding inschakelen en moet gelijk na het opstarten de mediaplayer tonen. De bediening van de mediaplayer gaat dan via een IR of RF afstandsbediening.

          Vroeger heb ik nog zelf mijn HTPC gebouwd en daar liep windows XP op welke direct doorstarte naar een media player. Ik ben de naam van de software vergeten maar het werkte echt wel super.
          Van elke video maakte hij een tumbnail en die stond dan in een overzicht waaruit ik met de afstandbediening kon selecteren. Alle data stond op mijn fileserver en de HTPC stond in de living.

          Maar ik ben op dat vlak out en oud en daarom even jullie raad gevraagd hoe ik dat nu elegant kan oplossen.

          Mijn eerste gedacht was een kleine barebone pc (model cigarendoos) enkel UTP, VGA (of HDMI) en wat USB zou ook handig zijn denk ik.
          Daar Linux of Windows home op (mag oudere versie zijn zoals 7 of 8.1)
          MAAR de vraag is welke software voor de mediaplayer?

          Comment


          • #6
            Re: Mediaplayer? Barebone?

            Xbmc is wat op die minix staat. Schijnt nu Kodi heten.

            Comment


            • #7
              Re: Mediaplayer? Barebone?

              Een raspberry pi met kodi.
              Kun je bedienen met je gsm ;-)

              --
              mlap.
              T.T.

              Comment

              Working...
              X