Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

    Als liefhebber van de X-H1, ben ik aan het twijfelen om eens in het Nikon Z verhaal te stappen. Dacht aan de Z6, 24-70 kit (zonder adapter, heb geen Nikon glas), aangevuld met de 50mm. Iemand deze weg al bewandeld?
    Vooral als vakantie, citiytrips en familie camera. Lenzen uiteraard standaardzoom en een portretlens, eventueel aangevuld met een breedhoekzoom. Tele is leuk, maar door sporadisch gebruik zal dit bij beide merken tot een standaardzoompje beperkt blijven.
    Voor mij zeer belangrijk: Handling + gewicht, overzichtelijke menu's, ibis, bokeh, hoge iso's, jpeg kwaliteit, connectiviteit met smartphone.
    Niet belangrijk: tweede kaartslot, acculife.

  • #2
    Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Als liefhebber van de X-H1, ben ik aan het twijfelen om eens in het Nikon Z verhaal te stappen. Dacht aan de Z6, 24-70 kit (zonder adapter, heb geen Nikon glas), aangevuld met de 50mm. Iemand deze weg al bewandeld?
    Vooral als vakantie, citiytrips en familie camera. Lenzen uiteraard standaardzoom en een portretlens, eventueel aangevuld met een breedhoekzoom. Tele is leuk, maar door sporadisch gebruik zal dit bij beide merken tot een standaardzoompje beperkt blijven.
    Voor mij zeer belangrijk: Handling + gewicht, overzichtelijke menu's, ibis, bokeh, hoge iso's, jpeg kwaliteit, connectiviteit met smartphone.
    Niet belangrijk: tweede kaartslot, acculife.
    Ik denk dat de Z6 niet fundamenteel anders aanvoelt dan de meeste Nikon DSLR. Ik zou dus gewoon bij Fuji blijven en de tijd die je uitspaart met niet naar de winkel te gaan, gebruiken om leuke foto's te nemen

    Comment


    • #3
      Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

      Hou er rekening mee dat je bijna nergens xqd geheugenkaarten kan kopen. En als je ene kan vinden is het $$$$$
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

        Na veel gelees en gegoogle zal ik toch maar eens een Sony a7iii proberen,

        Comment


        • #5
          Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

          Rudy,
          Misschien moet je toch eens naar je verzamling foto's kijken en proberen een lijst op te stellen waarin je ziet welke thema's je meestal fotografeert, hoe je dat doet en met welke lens (effektief ingesteld brandpunt, diafragma, ISO).
          Als je dat hebt dan even kijken indien dit echt je wensen over je hobby invult of indien er een paar zaken zijn die nog ontbreken bv visfotografie omdat je bv daar het glas, materiaal niet voor hebt.
          Aan de hand daarvan even checken indien andere toestellen, merken dit allemaal voor jou kunnen in vullen. Wil je bv macro doen, dan ben je bij Sony niet echt de vriend.

          Aan de hand van dit alles eens de totaalkost maken van wat nodig is indien je je wenslijst wil verwezenlijken ...
          Dan kijkne wat het voordeel is bij Fujifilm te blijven of te verhuizen en vooral waarom je bij Fujifilm X-H1 weg wil ?
          Gewichtskwestie en allround ... zit je bij FUjifilm even slecht als bij de anderen of even goed.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Rudy,
            Misschien moet je toch eens naar je verzamling foto's kijken en proberen een lijst op te stellen waarin je ziet welke thema's je meestal fotografeert, hoe je dat doet en met welke lens (effektief ingesteld brandpunt, diafragma, ISO).
            Als je dat hebt dan even kijken indien dit echt je wensen over je hobby invult of indien er een paar zaken zijn die nog ontbreken bv visfotografie omdat je bv daar het glas, materiaal niet voor hebt.
            Aan de hand daarvan even checken indien andere toestellen, merken dit allemaal voor jou kunnen in vullen. Wil je bv macro doen, dan ben je bij Sony niet echt de vriend.

            Aan de hand van dit alles eens de totaalkost maken van wat nodig is indien je je wenslijst wil verwezenlijken ...
            Dan kijkne wat het voordeel is bij Fujifilm te blijven of te verhuizen en vooral waarom je bij Fujifilm X-H1 weg wil ?
            Gewichtskwestie en allround ... zit je bij FUjifilm even slecht als bij de anderen of even goed.

            Wim, voor mij is een belangrijk element het verkennen van de technologie, en de evoluties daarvan. Fuji is voor mij een beetje blijven staan. De X-H1 is een mooie camera, maar er komt nog geen opvolger. En de goede lenzen zijn even zwaar dan fullframe versies (rekening houdend met de sensor)
            En ik wil weer eens fullframe gaan. Want eerlijk, als je met een kleinere sensor gaat werken, is het verschil met een goede smartphone niet groot meer.

            Comment


            • #7
              Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Wim, voor mij is een belangrijk element het verkennen van de technologie, en de evoluties daarvan. Fuji is voor mij een beetje blijven staan. De X-H1 is een mooie camera, maar er komt nog geen opvolger. En de goede lenzen zijn even zwaar dan fullframe versies (rekening houdend met de sensor)
              En ik wil weer eens fullframe gaan. Want eerlijk, als je met een kleinere sensor gaat werken, is het verschil met een goede smartphone niet groot meer.
              Idem voor mij. Fuji nam grote stappen maar wacht (ongeduldig) op de XH2. De lenzen van Fuji zn scherp maar hebben geen OIS ( vaak ) en de XT3 is zeer goed maar zou beter geweest zijn met IBIS … Ik probeer meer en meer video's te maken ( en dus alle functies te gebruiken) en zonder gimbal is IBIS een must … Ook de reden waarom ik geen EOS R gekocht heb.

              Sinds vorige zaterdag een Z6 en de eerste indruk is al goed. FF MET IBIS. En de lenzen zijn niet zo duur en niet zwaar ( heb de 24-70 F4s en de 50mm F1.8S ). Straks heb ik mijn XQD kaartje. En heb voor video een Atomos Ninja V gekocht ( handig zo een scherm + opslag op SSD ! 1000gb voor 100 EUR tov 120gb XQD voor 220 EUR ).


              De Z6 met cashback is imo super interessant... . Moest het niet bevallen dan koop ik terug een Sony ( A7R3 of A9 ) want qua technologie staan zij voorlopig voorop ( buiten de 8bit video ).

              Er zijn momenteel geen slechte camera's. Heb laatste 2jaar tal van toestellen gehad en alles heeft zijn plus en minpunten.

              Comment


              • #8
                Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                Ik had besloten om hier niets meer te plaatsen,maar wanneer ik hier lees dat sony niet goed is voor macro,moet ik toch even reageren.Ze hebben momenteel wel een van de beste,zoniet de beste macrolens,de 90 mm macro.

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                  Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                  Ik had besloten om hier niets meer te plaatsen,maar wanneer ik hier lees dat sony niet goed is voor macro,moet ik toch even reageren.Ze hebben momenteel wel een van de beste,zoniet de beste macrolens,de 90 mm macro.
                  Ik heb gewoon geschreven dat Sony niet de vriend is. Is totaal iets anders dan zeggen dat het niet goed is.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Wim, voor mij is een belangrijk element het verkennen van de technologie, en de evoluties daarvan. Fuji is voor mij een beetje blijven staan. De X-H1 is een mooie camera, maar er komt nog geen opvolger. En de goede lenzen zijn even zwaar dan fullframe versies (rekening houdend met de sensor)
                    En ik wil weer eens fullframe gaan. Want eerlijk, als je met een kleinere sensor gaat werken, is het verschil met een goede smartphone niet groot meer.
                    Rudy, als je nieuw speelgoed wil, dan koop je dat toch gewoon. Je hoeft je tegenover ons niet te verantwoorden. Maar als je dat dan toch doet, doe dan alsjeblief juiste uitspraken. Gewoon een kwestie van de doorsnee forumbezoeker niet op het verkeerde been te zetten:

                    - de X-H1 is sedert begin vorig jaar op de markt, logisch dat er nog geen opvolger is
                    - lenzen van Fuji zijn nog altijd een stuk kleiner en lichter dan vergelijkbare fullframe lenzen (en da's uiteraard ook logisch)
                    - een APS-C sensor is nog altijd 10 à 15 keer zo groot dan een gemiddelde smartphone sensor. Een gigantisch verschil dat vooral tot uiting komt in moeilijkere omstandigheden en in scherptediepte (en dus bokeh)

                    Voor de rest: succes met de keuze. Jou kennende zal het niet lang duren of er zit een nieuwe camera in je tas
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Ik heb gewoon geschreven dat Sony niet de vriend is. Is totaal iets anders dan zeggen dat het niet goed is.
                      Het is mij een vraagteken waarop dat gebaseerd is Wim ;-). Ik vind die 90mm macro toch wel vrij uniek qua prestaties, zowel op aps-c als ff.
                      Ze is enkel verkocht omdat ik er te weinig mee doe, maar ben wel heel blij dat ik er een jaartje van geproefd heb.


                      Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                        Als een merk niet ligt - dan is dat gewoon een persoonlijk iets, dus mag je dat in eer en geweten ook schrijven. Ik ken Wim iets beter, en ik kan u zeggen dat hij zeker geen Sony-hater is, alleen ziet hij die filosofie achter die toestellen niet of minder zitten. Dat - en niet meer dan dat - zegt hij met dat ene zinnetje.

                        Het meeste waar kopers van Sony op afhaken is de ligging in de hand, positionering van knoppen of de menu's. Allemaal persoonlijke voorkeuren - heb ik geen problemen mee dat men dat zo beschrijft - (in tegendeel - zo raak ik aan 2dehands materiaal in zeer goede staat!). En als zo'n post iemand behoedt voor een dwaze aankoop - des te beter.

                        En ja de 90mm Macro FE van Sony is een beest van een macro-lens - dat is geweten. De prijs is correct, maar goed zo'n sommen uitgeven voor iets wat je niet dagdagelijks doet - is er misschien wat over.
                        Als er een 2dehandse passeert - of Tamron brengt die 90mm uit voor FE... Dan zal die zeer snel aangekocht zijn!
                        De FE-lenzen van Sony zijn net als de nieuwe glasjes van Nikon en Canon niet bepaald goedkoop (we weten dat de markt daalt, en dat je voor iets meer kwaliteit - ook veel meer cash over de contoir mag schuiven).
                        Dat maakt dat er net zoals bij het pas verschijnen van de digitale camera's iets harder nagedacht wordt - en da's een goeie zaak.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                          Rudy, als je nieuw speelgoed wil, dan koop je dat toch gewoon. Je hoeft je tegenover ons niet te verantwoorden. Maar als je dat dan toch doet, doe dan alsjeblief juiste uitspraken. Gewoon een kwestie van de doorsnee forumbezoeker niet op het verkeerde been te zetten:

                          - de X-H1 is sedert begin vorig jaar op de markt, logisch dat er nog geen opvolger is
                          - lenzen van Fuji zijn nog altijd een stuk kleiner en lichter dan vergelijkbare fullframe lenzen (en da's uiteraard ook logisch)
                          - een APS-C sensor is nog altijd 10 à 15 keer zo groot dan een gemiddelde smartphone sensor. Een gigantisch verschil dat vooral tot uiting komt in moeilijkere omstandigheden en in scherptediepte (en dus bokeh)

                          Voor de rest: succes met de keuze. Jou kennende zal het niet lang duren of er zit een nieuwe camera in je tas
                          Ik weet dat de X-H1 er nog niet zo lang is, maar een opvolger zou wel eens lang op zich kunnen laten wachten. Kijk naar de huidige prijzen en de commentaren op deze camera, ....
                          De lenzen, als je een sony FF 24-70 F4.0 hebt van 425 gram, en je vergelijkt met een fuji 16-55 2.8 die weegt 655 gram, dan is die Fuji lens gewoon een stuk zwaarder! En ik vraag me af of je dezelfde bokeh bereikt met de cropsensor en F2.8 tegen F4.0 op de fullframe sensor. (ik weet nog toen ik de eerste keer de 16-55 op mijn x-h1 zette, dat ik mij afvroeg of dit nu nog veel voordelen had ten opzichte van een fullframe.
                          En dat vergelijk met die smartphone is natuurlijk ook maar subjectief, dan gaat gemak boven kwaliteit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                            Als een merk niet ligt - dan is dat gewoon een persoonlijk iets

                            ik kan u zeggen dat hij zeker geen Sony-hater is
                            Mee eens. Zo heb ik dat ook niet gelezen ;-)


                            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap van Fuji X-H1 naar Nikon Z6

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                              Een gigantisch verschil dat vooral tot uiting komt in moeilijkere omstandigheden en in scherptediepte (en dus bokeh)
                              Ik zou dat stukje tussen haakjes maar weglaten. Ik had met een sigma 10-20 groot onscherp gebied en afschuwelijk bokeh.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X