Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 5 D Mark iii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 5 D Mark iii

    hallo ,
    de fotografie microbe heeft een hele tijd op een laag pitje gestaan maar begin er weer zin in te krijgen , dus heb de canon 5D mark iii weer bovengehaald maar merk nu dat de belichting niet meer klopt , eender welke lens ik erop zet fotos zijn niet helder . dus moet altijd compenseren , het is vooral naar de randen toe dat het veel donkerder word , heb dezelfde lenzen met dezelfde instellingen geprobeerd op de canon 50 D en dat geeft toch een groot verschil , ik weet niet wat er fout kan zijn , iemand die mij kan helpen ,in 2015 heeft hij ook al eens binnen geweest voor herstel bij tech repair toen is de spiegel behuizing vervangen , heb ik nu de pech om een toestel te hebben met problemen ?

    grtjs en alvast bedankt

  • #2
    Re: canon 5 D Mark iii

    Een zelfde lens zal op een full-frame (5D mark III) sneller vignettering (= donkere randen) vertonen dan op een crop (50D) maar dat moet wel een heel slechte lens zijn of je moet erg onderbelichten voor dat opvalt.
    Zeker de 5D mark III kan dat in de camera compenseren, maar misschien heb jij dat afgezet ?

    Probeer eens je de camera terug naar de fabrieksinstellingen te zetten.

    PS: het helpt om in de titel te vertellen waarover het gaat, nu denkt iedereen dat je een 5D mark III te koop hebt
    Last edited by palombian; 14 juni 2019, 21:37.

    Comment


    • #3
      Re: canon 5 D Mark iii

      Bedankt voor jullie reactie,
      Ik heb reeds geprobeerd om de camera terug te zetten naar fabrieksinstellingen zonder resultaat echter , de lenzen die geprobeerd zijn waren prime lenzen 35mm en 85 mm dus daar ligt het niet aan , is verkoop niet bij aangeboden ? Het toestel is 4 jaar geleden binnen geweest voor herstel , ben toen niet gestopt met fotograferen hoor , de twee laatste jaren heb ik meer gefotografeerd met de Olympus omdat deze minder weegt en minder belastend is voor mijn gewrichten, de ceremonie zelf doe ik niet van het huwelijk het is de receptie en party daarna en dat lukt nog wel . Als ik de camera niet in orde krijg kan ik in geval van nood nog een huren ,
      Grtj

      Comment


      • #4
        Re: canon 5 D Mark iii

        Een goede vriend van mij heeft ook de 5D3 en vertelde mij enkele weken een gelijkaardig verhaal.
        Hij is technisch zeer onderlegd en kon toen ook niet vinden waar het aan zou liggen.
        Als ik het niet vergeet moet ik hem morgen eens vragen hoe het er nu mee staat.

        Comment


        • #5
          Re: canon 5 D Mark iii

          De meeste lenzen hebben last van vignettering als je die gebruikt met het diafragma helemaal open, dat is geen defect aan de camera, het is een lensfout (die bij elke lens in meer of mindere mate voorkomt).
          Als je in jpeg fotografeert dan kan je de camera dit automatisch laten verbeteren door in de cameramenu's de lensafwijkingscorrectie te activeren (dat werkt wel alleen met lenzen die de camera herkent, met de meeste Canonlenzen is dat geen probleem).

          Ik gebruik ook een 5D MKIII, en die heeft geen belichtingsproblemen.
          Maar zoals bij elke camera heb je meerdere methodes voor de lichtmeting, als je daar de verkeerde kiest voor het onderwerp dat je wil fotograferen, dan is er een grote kans dat de foto's niet correct belicht zijn.
          Als je bijvoorbeeld kiest voor spotmeting, en als er dan de meting gebeurt op iets dat wit is, dan wordt de lichtmeting alleen gebaseerd op dat stukje en krijg je meestal een onderbelichte foto.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: canon 5 D Mark iii

            Bart heeft een sterk punt.
            Ik voeg er nog even deze bedenking bij nadat ik reactie van een vriend van me heb ontvangen.

            Hij had een shoot buiten gedaan en het scherm op maximaal helderheid gezet om de fotos te kunnen beoordelen.
            Toen hij terug in studio ging stond zijn scherm nog te helder en beoordeelde hij de fotos verkeerd naar helderheid. Zo moest hij elke foto compenseren om goed te zijn in belichting op zijn schermpje.
            Zo zei de lichtmeter bv F8 en moest hij F10 instellen om goed beeld te krijgen op zijn schermpje. Met resultaat dat nadien op pc de fotos allemaal onderbelicht waren.
            Maar bij een volgende shoot (buiten) ontdekte hij dat dus dat alles weer goed was. En toen viel zijn frank dat hij de fotos niet mocht beoordelen op helderheid op zijn schermpje.

            Comment


            • #7
              Re: canon 5 D Mark iii

              Het histogram is het eerste wat je moet bekijken om een opname te beoordelen.
              Staat achter het knopje "info".

              Comment


              • #8
                Re: canon 5 D Mark iii

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Het histogram is het eerste wat je moet bekijken om een opname te beoordelen.
                Staat achter het knopje "info".
                ben ik volledig mee eens

                Comment


                • #9
                  Re: canon 5 D Mark iii

                  bedankt voor jullie reacties , ik had verschillende metingen gebruikt zowel spot als meervlaksmeting , ook de foto's op de pc vertonen hetzelfde beeld als op het schermpje , zelfs nadat ik alles had terug gezet naar fabrieksinstelling bleef het resultaat hetzelde , veronderstel dat het schermpje dan ook weer terug zou zijn aangepast , niet ? het histogram ben ik vergeten te bekijken, dom van mij want daar heb je volledig gelijk in palombian , is ook wat ik op avondschool fotografie geleerd heb
                  ga nu eens verder testen en dan het histogram bekijken , sorry dat ik niet altijd direct kan antwoorden maar hier lopen soms 3 kleine pagadders van kleinkinderen rond en die willen graag aandacht van oma
                  grtjs

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 5 D Mark iii

                    Vignetting ? (als de verkleuring cirkelvormig is)
                    Dan is het normaal dat je geen probleem hebt op de 50D (aps-c sensor).
                    Niet elke EF lens is een echt FF lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 5 D Mark iii

                      Oorspronkelijk geplaatst door h.roelandt Bekijk bericht
                      Niet elke EF lens is een echt FF lens.
                      Dus Canon maakt EF objectieven die NIET geschikt zijn voor een FF?
                      Nu val ik van mijn stoel!
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 5 D Mark iii

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Dus Canon maakt EF objectieven die NIET geschikt zijn voor een FF?
                        Nu val ik van mijn stoel!
                        De bewering is niet helemaal onjuist.
                        Er zijn EF lenzen gemaakt voor analoge APS-C camera's.
                        De meest bekende is de EF 24-85 f:3.5-4.5 USM.
                        Op een FF zijn de hoeken niet zo goed.
                        Het was mijn allereerste lens (op een 400D) en voor zijn geld oneindig veel beter dan de zo geroemde 50mm 1.8 "plastic phantastic" bv.
                        Ik heb er veel plezier aan beleefd, maar m.i. is ze niet meer op het niveau van de huidige camera's.

                        Lenscorrecties zijn tegenwoordig op alle niveaus mogelijk, ik vraag me nog altijd af waarover dit draadje gaat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 5 D Mark iii

                          En welke analoge APS-C camera's waren dit dan en wat was het filmformaat?
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 5 D Mark iii

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            En welke analoge APS-C camera's waren dit dan en wat was het filmformaat?
                            Voor zover ik mij kan herinneren waren de analoge APS-C camera's alleen de heel compacte toestelletjes met een niet verwisselbare lens.
                            Ik heb er zelf ooit eentje gehad, dat was handig om mee te nemen op de motor, maar de beeldkwaliteit was maar net voldoende voor een 10x15cm afdruk (de foto's die met de EOS 1000F gemaakt waren, die zagen er in ieder geval een heel stuk beter uit).

                            De eerste Canonlens specifiek gemaakt voor een digitale APS-C camera was de EF-S 18-55 die als kitlens bij de 300D hoorde (heb ik ook gehad).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 5 D Mark iii

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              En welke analoge APS-C camera's waren dit dan en wat was het filmformaat?
                              Een doordenkertje !!!!!!!!

                              Comment

                              Working...
                              X