Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF canon 450D werkt niet meer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF canon 450D werkt niet meer

    Hello,
    Ik heb een canon 450D en vertrek binnen 2 weken naar IJsland. Nu werkt de autofocus niet meer en heb ik dus geen scherpe foto's meer. Drie jaar geleden heb ik mijn camera in Zweden eens 's nachts in de auto laten liggen ( het vroor toen -20) kan dat daar iets mee te zien hebben? Had hem sindsdien niet meer gebruikt.

    Twee vragen:
    1/ wie weet wat het probleem is en hoe ik dat kan verhelpen?
    2/ waar kan ik dat nog zo snel gemaakt krijgen? regio Oudenaarde/Gent

    Grtn,Ilse

  • #2
    Re: AF canon 450D werkt niet meer

    Heb je al een andere lens geprobeerd, als de AF niet werkt dan ligt dat meestal aan de lens (of de contacten tussen de lens en de camera).
    Je hebt de lens toch niet per ongeluk op MF gezet (dat komt ook voor, maar waarschijnlijk heb je zelf al wel naar het AF-MF schakelaartje op de lens gekeken).

    Bij -20°C is het mogelijk dat de accu het laat afweten, maar normaalgezien veroorzaakt dat geen schade.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: AF canon 450D werkt niet meer

      Da's vervelend. Een -20 kan de batterij sneller uitputten - maar verder, als je nadien de camera langzaam laat opwarmen - zoals in de wagen zou dat geen problemen mogen geven.
      Kijk ook even de contacten na van lens en/of camera.
      Wat je best kan doen is zoals Bart zegt - even met een andere lens proberen. Schakel desnoods de camera uit, batterij er even uithalen, even aanzetten, terug af, batterij er terug in - haal de lens er eens af - zet ze er terug op.
      En start dan nog is op.
      Doe desnoods een reset to factory defaults (terugzetten fabrieksinstellingen) - en probeer opnieuw. Kijk ook na of er geen schakelaar ergens op M staat ipv. op AF (dat kan op de body zijn of op de lens - ik weet niet of een 450D zo'n schakelaar heeft - dus zetten we't er voor de zekerheid maar even bij).

      Comment


      • #4
        Re: AF canon 450D werkt niet meer

        Hele generaties foto's zijn gemaakt zonder AF, dus de conclusie dat je geen scherpe foto's meer hebt, is voorbarig.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: AF canon 450D werkt niet meer

          Snel laten herstellen indien defect zal niet lukken wellicht. 4-5 weken?
          Let ook op dat de reparatiekosten niet veel hoger zijn dan de waarde. Een 450d is in cameraland al oud.

          Comment


          • #6
            Re: AF canon 450D werkt niet meer

            Als TS maar eens om de 3 jaar een camera vastneemt, zou ze dan niet beter met haar smartphone foto's nemen op reis ?

            Comment


            • #7
              Re: AF canon 450D werkt niet meer

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Als TS maar eens om de 3 jaar een camera vastneemt, zou ze dan niet beter met haar smartphone foto's nemen op reis ?
              Ik heb drie jaar geleden iets gedaan e nu is mijn camera kapot, wil helemaal niet zeggen dat die drie jaar niet gebruikt is. Alleen dat er een raar verband gezocht is.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: AF canon 450D werkt niet meer

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik heb drie jaar geleden iets gedaan e nu is mijn camera kapot, wil helemaal niet zeggen dat die drie jaar niet gebruikt is. Alleen dat er een raar verband gezocht is.
                … Had hem sindsdien niet meer gebruikt.
                Heb ik verkeerd gelezen ?

                Spijtig van de pech, maar bij een meer regelmatig gebruik was het waarschijnlijk sneller opgemerkt en misschien niet voorgevallen.

                Als doorwinterde BD's hebben wij natuurlijk een backup, en TS heeft die waarschijnlijk met zijn/haar telefoon .

                Comment


                • #9
                  Re: AF canon 450D werkt niet meer

                  Reparatie is waanzin bij dit toestel.
                  Voor 150 euro kan je die tweedehands vinden.
                  Terzijde even opmerken dat dit een prima camera is.

                  Er eerst even zeker van zijn dat je nergens een instelling mist of zo.

                  Knopje op de lens AF/MF op AF?
                  Hoor je de lens hunten bij het scherpstellen? (zoemgeluidje en bewegen van de lens)
                  Staat er niet een verkeerd scherpstelpunt ingesteld?
                  Staat de AF op one-shot/af-c/servo ? (probeer eens one-shot)
                  Heb je al kunnen proberen met een andere lens?

                  Als je zeker bent dat er een storing in het toestel is, een ander kopen of gelijkaardig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF canon 450D werkt niet meer

                    Als die drie jaar niet gebruikt is, dan kan het zijn dat het AF-mechanisme in de lens vast zit (er zijn er hier die ooit dat probleem hebben gehad, ik dacht dat het met een 70-200 f4 L was).
                    Maar het is ook mogelijk dat je de contactjes van de lens en de camera moet reinigen, als je geregeld lenzen verwisselt dan heb je daar normaalgezien weinig problemen mee (als de contactjes over elkaar wrijven bij het wisselen van de lens dan blijven die zuiver).
                    Als het een probleem is met de contactjes, dan zou je eigenlijk wel ergens een foutmelding moeten krijgen op de camera.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X