Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natacha

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Natacha

    Opname op Kodak Tmax 400 ; belicht op 200 asa ; met Nikon F501 en AF Nikkor 50mm 1.8










    Bedankt om te kijken
    Grts
    M

  • #2
    Re: Natacha

    De foto's met de laatste digitale camera's kunnen intussen wel superieur geworden zijn maar wat een charme. Iedere keer als er hier een foto verschijnt krijg ik weer zin om te herbeginnen.

    Comment


    • #3
      Re: Natacha

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      De foto's met de laatste digitale camera's kunnen intussen wel superieur geworden zijn maar wat een charme. Iedere keer als er hier een foto verschijnt krijg ik weer zin om te herbeginnen.
      nostalgie naar wat was en voorbij is

      Comment


      • #4
        Re: Natacha

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        De foto's met de laatste digitale camera's kunnen intussen wel superieur geworden zijn maar wat een charme. Iedere keer als er hier een foto verschijnt krijg ik weer zin om te herbeginnen.
        Niets dat je tegenhoudt.

        Wat mij vebaast is de korrel hier. Waarschijnlijk omdat ik niet zo vertrouwd ben met Tmax. Maar mooi grijs, veel grijs. Niet dat harde zwart-wit van veel hedendaagse z/w opnames.

        Comment


        • #5
          Re: Natacha

          Ik begrijp het niet goed. Véél te véél korrel voor een T-max 400 op 200 ASA.

          Comment


          • #6
            Re: Natacha

            Allemaal bedankt voor de beoordeling, maar ik moet toch eerst wat rechtzetten : betreffende de korrel in de afbeelding hebben Pol Parasol & Spanik gelijk; de gebruikte film was een eerstereeks Tmax 400 die sinds 2004 verlopen was en die ik daarom heb overbelicht op 200 asa ; deze eerstereeks Tmax 400 had niet de alomgekende scherpte van de Tmax 100 van Kodak , de Tmax100 : 200 lijnen /mm, de Tmax 400 : 125 lijnen / mm.
            Vanaf 2007 heeft zowel de 100 als de 400 de scherpte van 200 lijnen / mm.
            Er is ook het feit dat een hooggevoelige film na lange tijd meer kwaliteitsverlies heeft dan een laaggevoelige film.
            Deze verlopen film had ik van een oud collega v.d. fotoclub gekregen en ik heb deze gebruikt en ontwikkeld met het gekende verloop, als ik binnenkort wat tijd vind ga ik in de doka deze foto met de vergroter afdrukken , ik ben zelf benieuwd hoe dat gaat aflopen.
            Vriendelijke groetjes
            Maurits W

            Ps: Opapol ; ik kan je maar aanraden om terug te herbeginnen met film , analoge zwartwit fotografie is zeker nog niet dood!

            Comment


            • #7
              Re: Natacha

              Dat verklaart veel. Film die zolang gelegen heeft daar kan je dat mee voorhebben en inderdaad hoge iso film heeft daar nog meer last van. Denk dat ik met de Ilford 1600 die ik al zo lang op het schap heb liggen dat ook voor ga hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Natacha

                Dat is heel juist , iedereen komt zoiets al eens tegen ; deze film had ik ontwikkeld met Rodinal 1+ 50 en betrekkelijk weinig agitatie;
                voor ik Rodinal gebruikte heb ik toch nog gevoelige (400 asa) films belicht op 400 & 200 asa en daarna ontwikkeld in Ilford Perceptol 1+1 en dat gaf toch een beter resultaat met belegen film ( ik bedoel een 4 à 5 tal jaren overtijd en de nieuwere versie van Tmax 400
                Steeds weer zeg ik tegen mijzelf: gooi die ouwe films overboord , maar als ik er eentje te pakken krijg gebruik ik hem; tomme toch !!
                Mvg
                Maurits

                Comment


                • #9
                  Re: Natacha

                  ik gebruik tmax 100 die sinds 2001 verlopen is en daar komt écht niet zoveel korrel op... Komt eerder onaangetast over dan film die over datum zou zijn.

                  ook: tmax 400 overbelicht op 200? dus normaal belicht als 400 of gepusht naar 800 maar toch als 200 ontwikkeld? Vind ik allemaal toch wel heel erg vreemd klinken?

                  Leuke opname, maar toch wel met een dikke fout

                  Comment


                  • #10
                    Re: Natacha

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                    Dat is heel juist , iedereen komt zoiets al eens tegen ; deze film had ik ontwikkeld met Rodinal 1+ 50 en betrekkelijk weinig agitatie;
                    voor ik Rodinal gebruikte heb ik toch nog gevoelige (400 asa) films belicht op 400 & 200 asa en daarna ontwikkeld in Ilford Perceptol 1+1 en dat gaf toch een beter resultaat met belegen film ( ik bedoel een 4 à 5 tal jaren overtijd en de nieuwere versie van Tmax 400
                    Steeds weer zeg ik tegen mijzelf: gooi die ouwe films overboord , maar als ik er eentje te pakken krijg gebruik ik hem; tomme toch !!
                    Mvg
                    Maurits
                    He-he-he
                    Belegen film heeft daar niks mee te maken. Belegen film geeft grijssluier/ verlies aan contrast.
                    Rodinal op kleinbeeld geeft altijd korrel als biljardballen: het is een scherpteontwikkelaar. Weinig agitatie helpt dit nog in de hand.
                    Perceptol is een fijnkorre/portret ontwikkelaar, maar je verliest ISO.
                    Beste ontwikkelaar is XTOL 1:1 voor T-MAX 400film op ei320.
                    Of Tetenal Neofin Rood, maar ik denk niet dat dat nog verkrijgbaar is


                    uitleg in detail:
                    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                    YMMV
                    Last edited by Nerdifant; 20 juni 2019, 22:19. Reden: clip toegevoegd
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Natacha

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      He-he-he
                      Belegen film heeft daar niks mee te maken. Belegen film geeft grijssluier/ verlies aan contrast.
                      Rodinal op kleinbeeld geeft altijd korrel als biljardballen: het is een scherpteontwikkelaar. Weinig agitatie helpt dit nog in de hand.
                      Perceptol is een fijnkorre/portret ontwikkelaar, maar je verliest ISO.
                      Beste ontwikkelaar is XTOL 1:1 voor T-MAX 400film op ei320.
                      Of Tetenal Neofin Rood, maar ik denk niet dat dat nog verkrijgbaar is


                      uitleg in detail:
                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                      YMMV
                      bedankt voor de heldere uitleg!

                      Comment

                      Working...
                      X