Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag voor de computerfanaten:plaatsen SSD???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag voor de computerfanaten:plaatsen SSD???

    Ik heb een Mac Book Pro ,medium 2012.
    Na upgrade van Sierra naar High sierra,enorm vertraagd en bleef hangen bij opstarten.
    Na alle goede raad hier op het forum,geen beterschap.Toen binnen gebracht bij Lab9.Start sindsdien opnieuw op maar blijft langzaam.Bv. Finder openen duurt een heel tijdje.
    Krijg nu telkens bij opstarten de vraag te upgraden naar Mojave.(is compatiebel)
    Gezien mijn vroegere ervaring,niet sterk geneigd.
    Maar ook internet via Wifi is langzaam.Zal aan de snelheid liggen,daar bij meting de snelheid laag is.
    Nu de vraag:kan het plaatsen van een SSD hier veel aan veranderen.
    Opstarten zal vermoedelijk sneller gaan,openen van programma's ook.Maar zal er ook iets veranderen aan het openen van website's,en het verder doorgaan op deze sites éénmaal de connectie gemaakt is??
    De Wifi-verboinding is hier wel de oorzaak waarschijnlijk,maar zijn er bepaalde zaken die op de laptop zelf eventueel sneller verwerkt kunnen worden,door plaatsen van een SSD,onafhankelijk van de wifi-snelheid?
    Wordt eerder sporadisch gebruikt,van de 500 gb is er nog 400 vrij etc.
    Bestaat er ook iets als defragmenteren bij Mac??(Ben nm. een Win-gebruiker, Win 10 doet dit automatisch,maar vroeger was dit niet zo)

  • #2
    Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

    hoeveel geheugen steekt erin?
    Bij die van mij 8 GB 1600 MHz DDR3 en werkt perfect

    Comment


    • #3
      Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

      Een SSD ten opzichte van een HDD zal geen klein verschil maken, maar een groot verschil.
      En de prijs van een SSD is heden helemaal niet meer zo hoog, tenminste als men die niet bij Apple koopt. [emoji6]

      Wat internet betreft, een SSD zal uw WiFi natuurlijk niet verbeteren, maar al wat je op je scherm ziet, dat wordt ook in tijdelijke bestanden opgeslagen en de snelheid daarvan kan een impact hebben.

      Wat geheugen betreft, 8 GB is heden toch een absolute minimum.
      Beter wat meer.
      Finder is nu wel niet meteen iets dat veel geheugen nodig heeft.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

        Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
        hoeveel geheugen steekt erin?
        Bij die van mij 8 GB 1600 MHz DDR3 en werkt perfect
        4 gb 1600 Mhz DDR3

        Comment


        • #5
          Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

          Opstarten en programma's openen gaat véél sneller met een SSD, voor de wifi zal je moeten zoeken waarom de verbinding traag is en dan daarvoor de juiste oplossing zoeken.

          Een SSD schijf moet niet gedefragmenteerd worden, voor zover mijn ervaring met SSD opstartschijven (ik heb hier toch zo'n 5 jaar een pc met SSD, en in de PC van mijn zoon heb ik er een paar jaar geleden ook eentje gestoken) blijft die ook na verschillende jaren nog altijd even snel opstarten.

          Om de schijf te vervangen moet er eerst een kopie (op de SSD) gemaakt worden van de harde schijf die nu gebruikt wordt voor het opstarten, en daarna moet die harde schijf verwisseld worden door de SSD.
          Een programma voor het maken van die kopie kan je gewoonlijk downloaden op de website van de fabrikant van de SSD (dat programma werkt dan gewoonlijk ook alleen met het merk van de SSD dat je hebt gekocht).
          Voor het maken van die kopie bestaan er adapterkabeltjes waarmee je de SSD op de computer kan aansluiten (USB voor pc of een andere soort verbinding als het een Mac is, maar met Mac heb ik dus helemaal geen ervaring).
          Ik gebruik daarvoor een USB3 dock waar ik een harde schijf kan steken (2,5" en 3,5" en dus ook een SSD).
          In de meeste "desktop" pc's kan je er gemakkelijk bij om de schijf om te wisselen, bij laptops kan dat wat moeilijker zijn (die zijn niet allemaal even gemakkelijk open te maken zonder iets te beschadigen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

            Tegenwoordig heb je al een 120GB SSD voor 25€. Ik heb nog 380€ betaald voor een 100GB OCZ Vertex 2 in den beginne ... Dat ding gaf foutmeldingen na enige tijd waardoor ik die nu gebruikt heb als back-up. Ik vond het jammer om die weg te gooien.

            Een SSD helpt zeer zeker maar verwacht geen wonderen. Mijn broer zijn laptop heeft een trage AMD A4 processor en daar heb ik een Kingston 120GB SSD in gestopt. De PC blijft eigenlijk nog altijd traag. Er is enige verbetering maar de processor is nog altijd van groot belang voor de snelheid. 4GB RAM is op het randje. Ik heb momenteel alleen Chrome geopend en 3.3GB RAM is er gebruikt.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

              Ik verwacht geen mirakels.
              De processor is een 2.3 Ghz Intel Cor 17.
              Dat alles wat in de laptop gebeurt,zal wel sneller zijn.De wifi blijft het zwakke punt waarschijnlijk.
              Maar zijn er zaken die na het openen van een website,op de harde schijf terechtkomen,en nadien bij het verder kijken op die site geopend worden van tijdelijke bestanden zoals Verseg reeds vermeldde.
              Dan zou inderdaad alles wat sneller gaan.
              Maar hierover is er buiten Verseg,niemand anders die mij daar duidelijk uitsluitsel kan over geven.Alles blijft daar wat vaag over.
              Wat wel wat in die richting wijst is dat als ik dezelfde sites open op mijn pc en daarnaast mijn laptop,het surfen wat snelheid wat langzamer is (10% ongeveer),maar het verschil duidelijker wordt bij openen van afbeeldingen.Wat kan gerelateerd worden aan een langzamere HD,waarop tijdelijke bestanden opgeslagen worden.
              Dat er verschillende factoren spelen is duidelijk.
              Maar welke factor is de belangrijkste??
              Last edited by demuro; 8 juni 2019, 15:28.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Ik verwacht geen mirakels.
                De processor is een 2.3 Ghz Intel Cor 17.
                Het zal vermoedelijk een i7 zijn dat je bedoelt?
                Dat is helemaal nog niet zo slecht en kan de meeste zaken vlot aan indien voldoende geheugen.
                En het verschil met een SSD is wel heel merkbaar hoor, niet echt miniem.

                Wat internet betreft ... WiFi wordt niet sneller maar de verwerking (naar temp file schrijven);wel.
                Niet dat je moet verwachten dat je plots drie keer zo snel zal surfen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Een SSD schijf moet niet gedefragmenteerd worden, voor zover mijn ervaring met SSD.
                  Een SSD heeft een TRIM-functie, geen defragmentatie.
                  Om de schijf te vervangen moet er eerst een kopie (op de SSD) gemaakt worden van de harde schijf die nu gebruikt wordt voor het opstarten, en daarna moet die harde schijf verwisseld worden door de SSD.
                  Als men alles 1/1 wil over zetten wel ... anders niet echt verplicht.

                  Voor het maken van die kopie bestaan er adapterkabeltjes waarmee je de SSD op de computer kan aansluiten
                  Bij sommige SSD’s zit zo een kabel bijgeleverd ... afhankelijk welke verpakkingsversie men kiest.
                  Is wel,handig als het er bij zit. [emoji106]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                    Ik ken niets van Mac, maar een Windows laptop, ook met een veel oudere processor, krijgt een enorme boost met een SSD.
                    Dat kost inderdaad bijna niets meer (in de veronderstelling dat Apple daar geen stokje voorsteekt).
                    Ook geen idee hoe zwaar die High Sierra is.
                    Bij Windows is de laatste versie (WIN10) zeker niet trager dan de voorgaande, als er genoeg geheugen is.
                    4GB is krap, 6GB al veel beter.
                    Ik denk dat je ook in je Mac wat geheugen zal moeten bijsteken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Dat kost inderdaad bijna niets meer (in de veronderstelling dat Apple daar geen stokje voorsteekt).
                      Ook geen idee hoe zwaar die High Sierra is.
                      Bij Windows is de laatste versie (WIN10) zeker niet trager dan de voorgaande, als er genoeg geheugen is.
                      4GB is krap, 6GB al veel beter.
                      Een SSD kan men overal kopen ... niet bij Apple gaan. [emoji6]
                      De nieuwere versies van het OS worden net als bij Windows sneller.
                      Geheugen van 4 of 6 GB is wel heel laag, bij voorkeur 16 of 32 GB.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Een SSD kan men overal kopen ... niet bij Apple gaan. [emoji6]
                        De nieuwere versies van het OS worden net als bij Windows sneller.
                        Geheugen van 4 of 6 GB is wel heel laag, bij voorkeur 16 of 32 GB.
                        Voor dagelijks werk heb ik nog geen snelheidswinst gezien boven 8 GB op WIN10.
                        We gaan TS op zijn oude laptop geen zotte kosten laten doen.
                        Tenzij Mac duidelijk meer geheugen zou nodig hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Voor dagelijks werk heb ik nog geen snelheidswinst gezien boven 8 GB op WIN10.
                          We gaan TS op zijn oude laptop geen zotte kosten laten doen.
                          Tenzij Mac duidelijk meer geheugen zou nodig hebben.
                          Op mijn W10 heb ik 32GB geheugen en dat is toch een fors verschil met 8GB hoor.
                          Tijdens het typen van een mail zal je dat inderdaad niet echt merken maar bij wat zwaardere bewerkingen toch wel echt. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                            Op mijn Windows 10 pc zit 16GB werkgeheugen en dat is al veel meer dan wat ik ooit zal gebruiken.
                            Omdat ik geen extreem complexe fotobewerkingen maak met een heleboel lagen is die 16GB dus meer dan voldoende (ik ben er redelijk zeker van dat ik niet veel verschil zou merken als er maar 8GB in zou zitten).

                            Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die 16GB voor iedereen voldoende is om snel te kunnen werken.
                            Er zijn nu al camera's met meer dan 100 megapixels, als je die foto's wil bewerken, dan stel je andere eisen aan je computer dan met de bestanden van de camera's die ik gebruik.
                            Dan heb je ook veel grotere harde schijven nodig om de foto's op te slaan.

                            En als je dan ook nog begint met 4K (of zelfs 8K) videobewerking, dan zal je nog een "beetje" meer geld moeten uitgeven aan je computer als je niet te lang wil wachten als je met de videobestanden aan het werken bent.
                            Met een computer die geschikt is voor die grote videobestanden kan je ook wel 20 megapixel foto's bewerken, maar als dat het enige is wat je ermee doet, dan kan je beter een minder dure pc kopen en de rest van het geld aan iets anders uitgeven (dan kan je voor dat geld misschien nog een paar mooie lenzen kopen waar je meer aan hebt dan die milliseconden tijdwinst tijdens de bewerking van de foto's).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag voor de computerfanatenlaatsen SSD???

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Op mijn W10 heb ik 32GB geheugen en dat is toch een fors verschil met 8GB hoor.
                              Tijdens het typen van een mail zal je dat inderdaad niet echt merken maar bij wat zwaardere bewerkingen toch wel echt. [emoji6]
                              Freddy, er zijn nog altijd veel mobo's in gebruik die niet meer dan 16GB RAM aankunnen, en die zijn niet eens heel oud hoor.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X