Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

    Hoi,

    Al een tijdje zit ik te denken om over te stappen naar een systeemcamera, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen. Een eerste indruk op internet laat zien dat er ondertussen veel systeemcamera's op de markt zijn wat de keuze niet altijd even gemakkelijk maakt. Zelf ben ik hobbyfotograaf en zet vooral foto's online en druk ze af om in huis op te hangen. Tot nu heb ik altijd met een Canon 70D gefotografeerd, in combinatie met de 100-400 mm (oude versie) en een 100mm macro. Mijn focus ligt voornamelijk op natuurfotografie (vogels, vlinders, libellen etc) en zo nu en dan wat landschapsfoto's. Nu ben ik gisteren eindelijk eens naar een fotozaak gestapt om in ieder geval wat meer uitleg te krijgen en om de systeemcamera's eens te kunnen zien, vasthouden etc. De camera's die mij het meest bevielen waren die van Panasonic, namelijk de G80 en de G9. Beide lagen mij goed in de hand, alhoewel de G9 iets meer body heeft en wat robuuster aanvoelt. Verder is vooral de prijs tussen de 2 een groot verschil, want de G9 kost ongeveer dubbel zoveel dan de G80. Als ik reviews op het internet lees dan komt er naar voren dat de G9 beter is (niet verwonderlijk, is nieuwer), maar dat het verschil met de G80 toch niet zo groot is als de prijs doet uitschijnen. Het gaat dan voornamelijk om een betere AF, betere bedieningsopties, langere batterijduur, meer MP etc. De vraag is natuurlijk of dat de meerprijs waard is. Naast de body heb ik ook nog lenzen nodig, waarbij mijn oog al gevallen is op de 100-400mm. Ook een allround lens zou ik er graag bij willen. Mijn budget is rond de 2500 euro voor deze set en daar past de G9 natuurlijk net in, maar met de meerprijs van de G9 tov de G80 heb ik ook weer wat meer ruimte voor andere lenzen. Uiteindelijk moet ik zelf de knoop doorhakken, maar graag had ik toch nog wat advies gehad. Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

    Ik overweeg ongeveer dezelfde overstap te maken.
    Heb nu een 5d mk iv en overweeg de dc-g9.

    Gisteren heb ik deze camera met een 12-60 en 60mm macro kunnen lenen. De natuur ingetrokken en foto's gemaakt.

    Verschil in DOF e.d. zijn uiteraard bekend.

    Opzettelijk naar iso 1600 en 6400 overgeschakeld om iso ruis te vergelijken.

    Uiteraard een toename in iso ruis. Moet dit nog verder vergelijken.
    Foto's maken met beide camera's, zelfde object, instellingen enz.
    In een korte vergelijking lijkt de g9 met 12-60 het qua scherpte te winnen van de 24-105.

    Het gewicht en mogelijkheden door het uitklapbaar scherm zijn heel fijn. Boomkikker gefotografeerd waarbij de cameralens ipv de body naar mij toe was gericht. Dat was anders nooit gelukt.

    Ik ben nog niet zeker van de overstap. Vandaag mag ik de camera nog een paar uurtjes lenen.

    Als je het op prijs stelt zal ik verdere ervaringen hier delen.
    www.dpix.nl event photography

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

      De G80 is ondertussen twee jaar oud en heeft in de G90 net zijn opvolger. Wij hebben de G80 en de verschillen met de G90 zijn niet groot genoeg om de overstap te overwegen, maar moest ik nu een nieuwe kopen zou het denk ik toch de G90 zijn.
      Hier de voornaamste verschillen tussen de twee:
      The Lumix G85, otherwise known as the G80 in Europe or the G81 in Germany, is a popular model thanks to its balanced blend of functionalities. Not only does it have an ergonomic design, but it also comes with lots of useful functions including 5-axis stabilisation and 4K video, making ... Read more

      Dan is er ook nog de Olympus OM-D E-M1 Mark II. Ik lees dat je ook vogels, vlinders, libellen fotografeert (net als wij). Dan is de Olympus nog wat beter omdat hij een betere C-AF heeft dan de Panasonics. Jammer genoeg is die Olympus boven ons budget en naar ik lees ook boven dat van jou.
      Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
      Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

        ik heb zowel de G80 als de G9 en wat betreft ergonomie steekt de G9 er ver boven uit (voor mij dan he)
        Wat betreft beeldkwaliteit zie ik dan weer niet echt grote verschillen.
        Als je graag vliegende vogels fotografeert, kijk gerust naar een ander merk, de G9 is daar niet echt geschikt voor.
        De rest, landschappen, zittende vogels, andere dieren, geweldig toestel.
        Zeker voor landschappen is de high res optie wel leuk.

        ik gebruik ze met een PL 100-400 en de kitlens 12-60.

        als je meer vragen hebt, laat maar weten.
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

          Na een paar dagen testen ben ik zeer positief over de g9. In de natuur zou ik met deze camera ook foto's willen maken hiermee.
          Iemand ervaring met de 12-100 of 100-400 ivm insecten fotografie?
          www.dpix.nl event photography

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

            De 12-100 hebben we nooit gehad, de 100-400 hebben we wel. Dat is een prima lens om vogels te fotograferen, maar voor insecten vinden we ze niet echt goed. Daarvoor is de Olympus 40-150 pro véél beter. Vlinders, libellen, kevers,... gaan echt heel heel goed met die lens, ook als ze geschroefd is op onze Panasonic G80, dus met een G9 moet dat ook prima gaan. Voor de echt héél kleine insecten, miertjes, bladluizen en zo van die afmetingen is dan weer een echte macrolens aangewezen en valt de 100-400 al helemaal door de mand.
            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

              Hoi allen,

              Ik heb nog geen tijd gehad voor te reageren, maar bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten om toch voor de G80 te gaan in combinatie met de 12-60 kitlens en de PL 100-400. De meerprijs van de G9 en G90 vind ik erg veel, zeker omdat volgens verschillende reviews de G80 niet veel slechter scoort. Het enige waar ik nog wat over twijfelde is het formaat van de G80. Deze is toch beduidend kleiner dan de G9 (en ook wel G90) en aangezien ik toch redelijk grote handen heb moet ik nog ondervinden of dat met langdurig gebruik geen nadeel gaat zijn. Als dat zo is kan ik nog altijd een batterijgrip kopen of toch nog overstappen naar een iets groter model (dan heeft mijn vriendin ineens ook een nieuwe camera, dus dat is geen ramp :-) )

              @jvdk: je zegt dat de Panasonics niet goed zijn om vliegende vogels te fotograferen. Hoe bedoel je dat dan? Op internet zijn toch fraaie foto's te vinden van beide modellen in combinatie met de 100-400

              @Wike: een macrolens ben ik ook nog naar op zoek, maar de langste macro is 60mm (120 met cropfactor dan). Jij bent erg tevreden over de 40-150 lees ik? Krijg je daar ook oa kleinere vlinders zoals blauwtjes of juffers goed mee in beeld?

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                Ja hoor, met die Olympus 40-150 krijg je zeker blauwtjes en nog kleiner heel mooi in beeld. Op deze link https://waarnemingen.be/user/photos/94689 zie je foto's van vandaag (en als je verder kijkt van eerder) die zo goed als allemaal met die lens en een G80 gemaakt zijn (de foto's op vandaag zijn allemaal met die combinatie). Let wel. Die foto's zijn niet gemaakt om een mooie foto te hebben maar enkel als hulp bij soortherkenning. Als ik me echt op de foto zou toeleggen en wat meer moeite zou doen zou het resultaat nog veel beter zijn.
                Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                  Ja hoor, met die Olympus 40-150 krijg je zeker blauwtjes en nog kleiner heel mooi in beeld. Op deze link https://waarnemingen.be/user/photos/94689 zie je foto's van vandaag (en als je verder kijkt van eerder) die zo goed als allemaal met die lens en een G80 gemaakt zijn (de foto's op vandaag zijn allemaal met die combinatie). Let wel. Die foto's zijn niet gemaakt om een mooie foto te hebben maar enkel als hulp bij soortherkenning. Als ik me echt op de foto zou toeleggen en wat meer moeite zou doen zou het resultaat nog veel beter zijn.
                  Zeer scherpe foto's, proficiat !
                  Dat is toch wel macro wat je daar doet.
                  Die Olympus 40-150 ziet er een fantastische lens uit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                    Ja, de Oly 40-150 is echt een zalige lens voor van alles en nog wat en zeker om vlinders en andere insecten te fotograferen. We hebben ook echte macrolenzen (mijn vrouw de Olympus 60mm en ik een panasonic 50mm, allebei even goed) maar die komen enkel uit de fototas als het echt moet. Bijvoorbeeld als er niet genoeg ruimte is om wat afstand te nemen van het onderwerp of als dat onderwerp maar 2 à 3 mm groot is.
                    Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                    Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                      Op onderstaande link wordt uitvoerig beschreven waarom de Panasonic G9, en dus al zeker de G80, geen goede keuze is voor vogels in de vlucht. Ik kan dat uit eigen ervaring bevestigen. Let wel, voor zittende vogels, en heel veel andere onderwerpen is het een grandioos toestel voor zijn prijs. Vliegende vogels proberen vasteleggen is echter een frustrerende bezigheid met een Panasonic. Vliegende libellen bijvoorbeeld kan je al helemaal vergeten. Natuurlijk lukt het soms wel (een vrij grote vogel met een blauwe hemel bijvoorbeeld) maar als vliegende vogels jouw hoofdonderwerp zou zijn,...
                      Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                      Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                        Op onderstaande link wordt uitvoerig beschreven waarom de Panasonic G9, en dus al zeker de G80, geen goede keuze is voor vogels in de vlucht. Ik kan dat uit eigen ervaring bevestigen. Let wel, voor zittende vogels, en heel veel andere onderwerpen is het een grandioos toestel voor zijn prijs. Vliegende vogels proberen vasteleggen is echter een frustrerende bezigheid met een Panasonic. Vliegende libellen bijvoorbeeld kan je al helemaal vergeten. Natuurlijk lukt het soms wel (een vrij grote vogel met een blauwe hemel bijvoorbeeld) maar als vliegende vogels jouw hoofdonderwerp zou zijn,...
                        https://mirrorlesscomparison.com/bes...d-photography/
                        BIF is de voornaamste reden waarom ik maar schoorvoetend naar mirrorless overga.
                        Ik denk dat de snelle AF, op enkele topmodellen van Sony en Fuji na, nog altijd niet op niveau is.

                        4/3 heeft ook als belangrijk voordeel een 2x vergrotingsfactor en daardoor kleinere en lichtere (tele)lenzen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                          Ja hoor, met die Olympus 40-150 krijg je zeker blauwtjes en nog kleiner heel mooi in beeld. Op deze link https://waarnemingen.be/user/photos/94689 zie je foto's van vandaag (en als je verder kijkt van eerder) die zo goed als allemaal met die lens en een G80 gemaakt zijn (de foto's op vandaag zijn allemaal met die combinatie). Let wel. Die foto's zijn niet gemaakt om een mooie foto te hebben maar enkel als hulp bij soortherkenning. Als ik me echt op de foto zou toeleggen en wat meer moeite zou doen zou het resultaat nog veel beter zijn.
                          Dat ziet er goed uit! Is dat met converter gemaakt? Dat laat me zelfs wat twijfelen wat betreft de 100-400. Doet deze zoveel onder om oa insecten te fotograferen? Nadeel van de 40-150 tov de 100-400 is het bereik voor vogels natuurlijk. Vandaar dat mijn eerste keuze viel op de 100-400 omdat ik regelmatig vogels fotografeer, en meestal kom je altijd mm tekort :-) Overigens is het niet zo dat vogels in vlucht mijn hoofdonderwerp zijn, dus ik denk dat ik met de G80 wel vooruit kom aangezien ik ongeveer evenveel foto's van vlinders, libellen, bijen enzovoort maak.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                            Ja, meestal staat de 1.4 converter erop (binnenkort komt er ook en 2x converter uit). In de zomer fotograferen we meestal vlinders, libellen,... en staat haast steeds de 40-150 op het toestel en de 100-400 in de fototas. In de winter is het net omgekeerd. De ene is duidelijk beter voor insecten, maar voor vogels kom je inderdaad snel mm te kort. De andere is beter voor vogels, maar je mist scherpte en precisie voor vlinders en zeker voor de kleinere insecten. Het is altijd keuzes maken hé. Zo hebben we voor vogels ook de Olympus 300mm. Merkelijk scherper dan de pana 100-400, maar ook zwaarder en je mist de zoom. Meestal kiezen we dan toch voor de minder scherpe pana 100-400 tenzij in een kijkhut als we niet veel moeten stappen en het gewicht niet zoveel uitmaakt.
                            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap naar systeemcamera, Panasonic G80 vs G9

                              Inmiddels ben ik overgestapt van de Canon 5D MKIV naar de Panasonic DC-G9.
                              Natuurlijk lever je op een aantal punten in, maar wegen niet op tegen de voordelen.
                              Ik ben dik tevreden met de nieuwe aanwinst.

                              Voor insecten, vlinders en dergelijke gebruik ik nu de 40-150.
                              @Wike: bedankt voor de info, mede door jouw info heb ik de 1.4 en 2.0 converter besteld (de 1.4 was zeer laag geprijsd).
                              De 2.0 is de vervanger voor de 100-400, die zal ik waarschijnlijk te weinig gebruiken.
                              Scheelt in prijs en in gewicht.
                              www.dpix.nl event photography

                              Comment

                              Working...
                              X