Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shoot (snel) rennende hond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shoot (snel) rennende hond

    Hoi,

    wil een shoot gaan doen van een (snel) rennende hond. Ver van me loslaten en full-speed laten spurten in mijn richting.

    In gedachte van instellingen, Setup,...:

    - Sluitertijd: 1/250 - 1/1000
    - ISO: zo laag mogelijk (buiten)
    - Diafragma: Opening liefst zo groot mogelijk.
    - Beeldstabilisatie: op
    - Continious shooting: high (Ch)
    - scherpstelling: AF-C
    - Scherpstelpunten: Auto, 3D? (Niet single?)
    - Body: Nikon Df (FF)
    - Objectief: 70-200 (heb nog 35, 50 of 105)
    - Houding: Plat op buik gaan liggen,...

    Bedankt voor jullie aanvullingen, bemerkingen en tips alvast!

    Ter info:

    - Heb geen hond en kennissen vragen om dergelijke foto-shoot. (Dus alle tips op voorhand zijn zeker welkom voor me!) -> En zal dus niet uitgebreid kunnen "oefenen".
    - Is een niet betalende shoot. (vrienden) -> Zie het als een try-out, maar wil natuurlijk wel zo mooi mogelijke beelden afleveren.

    Groeten,
    Rob.
    Last edited by vanwero; 2 juni 2019, 08:27. Reden: Layout, leesbaarheid
    Student CVO - Masterclass Portret

    [ Instagram - Facebook - Website ]

  • #2
    Re: Shoot (snel) rennende hond

    Met die instelling wens ik je veel geluk.

    Met die sluitertijd kan je het vergeten een scherpe foto te hebben. Minstens 1/1600 en waarom zo laag mogelijke ISO? Doe die ISO naar omhoog om een snelle sluitertijd te hebben.
    Single point focus maar je aantal scherpstelpunten aanpassen. 3D kan je proberen maar is niet feilloos.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Shoot (snel) rennende hond

      als je voor de max kwaliteit gaat dan laat je de iso op 100, en zou kiezen voor een vaste lens bv uw 105, je laat de hond rennen tot 6m van u ( dan heb je een DOF van 0,6meter ) dit punt kan je ergens een merkteken aanbrengen de camera op dit punt handmatig scherp stellen. de flits gebruiken OFF camera dan ben je zeker van de belichting en bewegingsscherpte daar de flits 1/1000sec is. op de buik liggen is een goed idee, maar kan ook op statief met afstandbediening, daar alles vooraf is ingesteld ik veronderstel aan uw beelden te zien dat je ervaring hebt met deze opgenoemde zaken

      Comment


      • #4
        Re: Shoot (snel) rennende hond

        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
        Met die instelling wens ik je veel geluk.

        Met die sluitertijd kan je het vergeten een scherpe foto te hebben. Minstens 1/1600 en waarom zo laag mogelijke ISO? Doe die ISO naar omhoog om een snelle sluitertijd te hebben.
        Single point focus maar je aantal scherpstelpunten aanpassen. 3D kan je proberen maar is niet feilloos.
        Heel juist Evelyne, je kan een paar stops winnen met ISO, tot 3200 ga je daar weinig tot niets van merken op deze nieuwe generatie camera. En als je die stops nodig hebt kan je ze net daar halen.
        AF-C zou ik niet gebruiken, veel te veel missers in het verschiet, beter één punt scherpstelling, single focus en dan de lens op manueel zetten.
        Of die hond een flits verdraagt is maar de vraag natuurlijk.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Shoot (snel) rennende hond

          Prime lenzen zijn altijd iets trager om te focussen, dus gebruik zeker de 70-200, is ideaal daarvoor.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Shoot (snel) rennende hond

            Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
            Prime lenzen zijn altijd iets trager om te focussen, dus gebruik zeker de 70-200, is ideaal daarvoor.
            waarom?ik zou denken dat met beter glas uw focus sneller scherp stelt trouwens als je ze vooraf handmatig hebt ingesteld is dit niet van belang
            Last edited by D.B.D; 2 juni 2019, 13:43.

            Comment


            • #7
              Re: Shoot (snel) rennende hond

              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
              als je voor de max kwaliteit gaat dan laat je de iso op 100, en zou kiezen voor een vaste lens bv uw 105, je laat de hond rennen tot 6m van u ( dan heb je een DOF van 0,6meter ) dit punt kan je ergens een merkteken aanbrengen de camera op dit punt handmatig scherp stellen. de flits gebruiken OFF camera dan ben je zeker van de belichting en bewegingsscherpte daar de flits 1/1000sec is. op de buik liggen is een goed idee, maar kan ook op statief met afstandbediening, daar alles vooraf is ingesteld ik veronderstel aan uw beelden te zien dat je ervaring hebt met deze opgenoemde zaken
              Dit klopt (op hoogte van bovenstaande instellingen), maar niet zo vertrouwd met dit soort van fotografie wel niet. Vandaar...

              Klopt het dat je dan 1 (of enkele foto's) trekt, telkens op dit punt dat je manueel hebt scherpgesteld?
              En de hond dan paar keer opnieuw moet gaan laten lopen?

              Dit in tegenstelling met AF-C waar je hem probeert te volgen (en blijft schieten), terwijl hij steeds verder komt...
              Student CVO - Masterclass Portret

              [ Instagram - Facebook - Website ]

              Comment


              • #8
                Re: Shoot (snel) rennende hond

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                Heel juist Evelyne, je kan een paar stops winnen met ISO, tot 3200 ga je daar weinig tot niets van merken op deze nieuwe generatie camera. En als je die stops nodig hebt kan je ze net daar halen.
                AF-C zou ik niet gebruiken, veel te veel missers in het verschiet, beter één punt scherpstelling, single focus en dan de lens op manueel zetten.
                Of die hond een flits verdraagt is maar de vraag natuurlijk.
                tot 3200 ga je daar weinig, zoals je zelf zegt weinig is niet niets en ik had het over de max kwaliteit, van een flits merk die hond niets deze kan zijdelings opgesteld staan.

                Comment


                • #9
                  Re: Shoot (snel) rennende hond

                  Oorspronkelijk geplaatst door vanwero Bekijk bericht
                  Dit klopt (op hoogte van bovenstaande instellingen), maar niet zo vertrouwd met dit soort van fotografie wel niet. Vandaar...

                  Klopt het dat je dan 1 (of enkele foto's) trekt, telkens op dit punt dat je manueel hebt scherpgesteld?
                  En de hond dan paar keer opnieuw moet gaan laten lopen?

                  Dit in tegenstelling met AF-C waar je hem probeert te volgen (en blijft schieten), terwijl hij steeds verder komt...

                  als je alles vooraf goed hebt ingesteld moet hij maar een keer lopen en je kan beide doen dan zie je zelf wat het beste resultaat geeft

                  Comment


                  • #10
                    Re: Shoot (snel) rennende hond

                    Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                    Prime lenzen zijn altijd iets trager om te focussen, dus gebruik zeker de 70-200, is ideaal daarvoor.
                    Bedankt voor de feedback Evelyn!

                    Met ISO zo laag mogelijk bedoelde ik:
                    Alles eerst uitputten (Diafragma en sluiter) en dan pas in laatste instantie ISO.

                    Maar je hebt gelijk. Eventueel sluiter wat sneller en dan de ISO wat opdrijven want ruis duikt bij de Nikon Df inderdaad niet zo snel op.

                    Had ook in eerste instantie de 70-200 voor. (Geschikt voor sport,...). Maar was benieuwd of de primes ook konden, want de scherpte daarvan vind ik toch nog wel uitzonderlijk... (maar dat zijn stilstaande portretten meestal). Daarom is het voorstel van hierboven ook wel eens interessant als alternatief. (Manuele focus op vast punt ongeveer 6m voor camera).

                    Boeiend en vooral niet simpel.

                    Ze spreken op een ander forum over Back Button Focus.

                    Een aanrader?

                    AF-On knop inhouden om scherp te stellen en dan afdrukken?
                    Student CVO - Masterclass Portret

                    [ Instagram - Facebook - Website ]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Shoot (snel) rennende hond

                      Ja, zeker de back button focus knop gebruiken. Bij mij staat die al altijd zo ingesteld. En ook je middelste scherpstelpunt gebruiken en de scherpstelpunten in het menu aanpassen zodat de diameter rond dat scherpstelpunt wat groter wordt. Ik zie het nut niet van manueel scherpstellen en dan lukraak afdrukken, dan moet je al een grote buffer hebben en op tijd beginnen afdrukken, anders kan je dat nooit synchroniseren.
                      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Shoot (snel) rennende hond

                        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                        Ja, zeker de back button focus knop gebruiken. Bij mij staat die al altijd zo ingesteld. En ook je middelste scherpstelpunt gebruiken en de scherpstelpunten in het menu aanpassen zodat de diameter rond dat scherpstelpunt wat groter wordt. Ik zie het nut niet van manueel scherpstellen en dan lukraak afdrukken, dan moet je al een grote buffer hebben en op tijd beginnen afdrukken, anders kan je dat nooit synchroniseren.
                        Bedankt voor de tip en bevestiging. Je gebruikt de AF-On (back button focus) altijd Evelyn? Niet enkel bij snel bewegende beelden? Want heb het nu ook zo ingesteld, dat het niet anders kan (om al wat gewend te raken hieraan)
                        Student CVO - Masterclass Portret

                        [ Instagram - Facebook - Website ]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Shoot (snel) rennende hond

                          Ja altijd. Ik vind dat veel gemakkelijker. En doorloopscherpstelpunt heb ik nu pas uitgevinkt. Wat was dat ambetant, iedere keer dat je tegen de rand kwam schoot het weer de andere kant op en verlies je tijd, iets wat je je bij dierenfotografie meestal niet kan permitteren. Ben blij dat dat afgelopen is.
                          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Shoot (snel) rennende hond

                            Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                            Ja altijd. Ik vind dat veel gemakkelijker. En doorloopscherpstelpunt heb ik nu pas uitgevinkt. Wat was dat ambetant, iedere keer dat je tegen de rand kwam schoot het weer de andere kant op en verlies je tijd, iets wat je je bij dierenfotografie meestal niet kan permitteren. Ben blij dat dat afgelopen is.
                            Bedankt voor uw uitvoerige feedback Evelyn.
                            Zeer interessant en hier kan ik mee aan de slag!

                            Enkel dat van dat doorloopscherpstelpunt moet ik nog eens uitzoeken![emoji6]

                            Maar zeer goede en nuttige tips!
                            Student CVO - Masterclass Portret

                            [ Instagram - Facebook - Website ]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Shoot (snel) rennende hond

                              Auto iso gebruiken, gewenste maximale sluitertijd instellen, de camera kiest dan vanzelf de laagste iso. Spotmeting gebruiken, meting in het gebruikte scherpstelpunt, en de belichtingsinstelling afstellen op kleur van de hond.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X