Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

All-round 'wandellens' fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • All-round 'wandellens' fullframe

    Naast mijn 750D heb ik nu eindelijk een eerste fullframe gekocht (6DII). Ik zoek nu eigenlijk een lens met een vergelijkbaar bereik als een 18-135 (of 24-105) op crop-sensor. Bestaat er zoiets wel voor fullframe? Heb nu een oudere 28-200 USM uit de kast gehaald, en hoewel scherpte nog wel meevalt, is de CA (vol open) echt wel overdreven. Nog een vraagje: als ik in RAW zou schieten en via DPP (van Canon zelf) zou 'ontwikkelen' zou ik dan betere jpg's (scherper en minder CA)kunnen krijgen dan wat er standaard uit de camera komt?

  • #2
    Re: All-round 'wandellens' fullframe

    wat de lens betreft kan ik je niet helpen maar je tweede vraag is simpel: testen
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: All-round 'wandellens' fullframe

      Canon heeft nog een "oude" (uitgebracht in 2004) 28-300 L IS, en die scoort maar heel matig wat de beeldkwaliteit betreft (veel vervorming op 28mm, veel CA en een matige scherpte, zelfs op de oudere sensors met veel minder pixels dan de huidige DSLR's was de scherpte zeker geen sterk punt).
      Van Tamron is er ook een full-frame 28-300 lens, die is veel goedkoper, compacter en lichter dan de Canon L-lens.
      Maar helaas is ook dat zeker geen lens waar je de beeldkwaliteit krijgt die je eigenlijk van een full-frame camera verwacht (ik heb die zelf gehad en vrij snel weer verkocht).
      Voor zover ik weet is er geen enkele lens met een heel groot zoombereik, een "wandellens" dus, die echt scherpe foto's maakt over het hele zoombereik, toch zeker niet in vergelijking met de betere lenzen met een vast brandpunt, of met een veel kleiner zoombereik.

      Je koopt een full-frame camera omdat je een betere beeldkwaliteit wil (dat vermoed ik toch), en dan zoek je een lens waarmee je alles kan fotograferen, maar waardoor je ook meteen een heel groot stuk van de beeldkwaliteiten van die camera verliest.
      Als je alleen maar een heel groot zoombereik wil, en als de beeldkwaliteit geen topprioriteit is, dan ben je beter af met een compacte camera met een vaste lens met een heel groot zoombereik.
      Een Nikon Coolpix P1000 bijvoorbeeld, met een "24-3000mm" lens (niet effectief 24-3000mm natuurlijk, maar door de kleine sensor komt het bereik overeen met wat een 24-3000 op een full-frame zou doen als die zou bestaan, je zou er dan wel een kruiwagen voor nodig hebben, twee keer zelfs, de eerste keer om het geld mee te nemen om de lens te betalen, daarna ook nog als je er een foto mee zou willen maken).

      Zo'n all-round wandellens kan heel handig zijn, en dat is meteen ook het enige pluspunt van zo'n lens.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: All-round 'wandellens' fullframe

        Kwaliteit blijft zeker het belangrijkste, inderdaad maar het onderste uit de kan is ook weer niet nodig. De kwaliteit van mijn 750D met mijn 18-135 IS of 24-105L is zonder meer zeer goed tot uitstekend. (zelfs die 18-135) en dat bereik had ik ook graag met fullframe gehad. Een echte superzoom zoals 18-200 (heb ook die van Canon) is een hele stap terug qua kwaliteit, inderdaad. Die 28-300L is dan weer schromelijk duur, en log en zwaar. Beeldkwaliteit zou volgens de meeste reviews toch nog redelijk zijn. Ik heb zelf ook nog de 35-350L (nog een ouwetje) Beeldkwaliteit is niet slecht maar loop er maar eens een dag mee rond, pfffffft. Ben vandaag pas te weten gekomen dat Tamron met een 35-150 2.8-4 voor full-frame zou komen (voor Canon volgende maand). Dat klinkt niet slecht (behalve voor mijn portefeuille) Nog even wachten op wat betrouwbare reviews en een schappelijke prijs...

        Comment


        • #5
          Re: All-round 'wandellens' fullframe

          De EF-S 18-135 IS STM gebruik ik zelf op een 7DII, en die is stukken beter dan de Tamron 28-300 die ik ooit heb gehad.
          Die 18-135 komt overeen met 28,8-216mm op een full-frame, maar er bestaat op dit ogenblik niets dat daarmee overeen komt.

          Voor de EOS R komt binnenkort er nog een RF 24-240 f4-6,3 IS USM (kitlens voor de RP?), maar RF lenzen zijn niet compatibel met EF en EF-S, ook niet met een adapter (EF lenzen zijn met een adapter wel allemaal bruikbaar op de EOS R).
          Of er ooit een EF 24-240 komt, dat is af te wachten, maar eigenlijk heeft Canon véél meer klanten die EF lenzen gebruiken dan dat er klanten zijn voor het R systeem.
          Maar zo'n EF 24-240 zou waarschijnlijk wel heel goed verkopen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: All-round 'wandellens' fullframe

            Waarom niet gewoon je 24 - 105?

            Comment


            • #7
              Re: All-round 'wandellens' fullframe

              Canon DPP schijnt de beste lenscorrecties te hebben, maar die halen vooral distortie en vignettering weg, CA nauwelijks.

              Om TS wat moed te geven met de EF 28-200 citeer ik Ken Rockwell :
              "Optically, this is the worst Canon lens I've ever tested, however, used by a skilled photographer, it easily can be used to win photo contests and sell masterpiece prints. It's always the photographer that makes the picture, never the camera."

              Een belangrijke reden waarom ik bij cropcamera's blijf is dat je voor een redelijke prijs goede lenzen kan vinden, voor een full-frame weet je niet waar het eindigt.
              Een stel lenzen kost sowieso een veelvoud van je body.
              Tenzij je in extreme lichtomstandigheden werkt, zijn met beheersing van de opname- en nabewerkingstechniek (dit houdt dikwijls in dat je in raw fotografeert) met deze toestellen zeer goede foto's te maken.

              Comment


              • #8
                Re: All-round 'wandellens' fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door Joerot Bekijk bericht
                Waarom niet gewoon je 24 - 105?
                Gewoonweg te kort op fullframe...Terwijl 105 mm op crop prima is...

                Comment


                • #9
                  Re: All-round 'wandellens' fullframe

                  @palombian
                  Heb ondertussen de laatste versie van DPP gedownload en geïnstalleerd. Moet mijn weg nog wat zoeken, maar er zijn inderdaad wel betere resultaten uit RAW te halen via DPP. Zelfs CA is redelijk te beperken. Maar het is toch wel wat tijdrovend. En Ken Rockwell is misschien wel te hard voor de lens.
                  Je hebt gelijk dat voor cropcamera's meer redelijk geprijsde goede lenzen beschikbaar zijn, en voor macro bijvoorbeeld, blijf ik zeker bij mijn 750D. Maar ik heb die 6DII specifiek voor moeilijke lichtomstandigheden erbij gekocht. Ik wil nu wat vaker aan concertfotografie doen.(kleinschalige optredens...niks pro)

                  Comment


                  • #10
                    Re: All-round 'wandellens' fullframe

                    Hoi,
                    Ik ben gebruiker van een "ander kamp"... Nikon.
                    Als rondwandellens gebruik ík op mijn laatste 3 Full Frame camera's de laatste versie van de Tamron 28-300.
                    De Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD.
                    Reviews en tests zijn er niet veel, van zulke lenzen. De "profs" halen hun neuzen op voor zulke lenzen.
                    Hier is er wél een... echter, in het Engels:

                    Ik gebruikte deze lens op de Nikon D750, de D850 en nu op mijn huidige Z7.
                    Deze Tamron is vrij kompakt (rond 75mm x 96mm) en niet zwaar (540 gram). En voorzien van een stopknopje, dat de lens niet uitzakt tijdens wandelen
                    De lens zal wel wat mindere kwaliteiten hebben dan een peredure f2.8 of duurdere f4.0 lens, maar de resultaten zijn nog niet zo slecht...
                    Enkele voorbeeldjes...
                    Nice Guzzi by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    Fontana di Artemide by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    Geen statief gebruikt, uit de hand.
                    DS0_2934 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    Swallow tail by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    Ík ben zeer tevreden over de resultaten met deze lens. Zeker in combinatie met gebruiksgemak en draagbaarheid.

                    Comment


                    • #11
                      Re: All-round 'wandellens' fullframe

                      Interessante tip! Heb dat soort superzooms tot hiertoe altijd genegeeerd. Lijkt me wel een stuk beter dan mijn oude 28-200. Die review is wel aan de positieve kant, heb elders een stuk minder positieve dingen gelezen over deze lens. Maar het blijft natuurlijk een compromis, dat weet ik. Hmmm, stof tot nadenken...

                      Comment


                      • #12
                        Re: All-round 'wandellens' fullframe

                        Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                        Hoi,
                        Ik ben gebruiker van een "ander kamp"... Nikon.
                        Als rondwandellens gebruik ík op mijn laatste 3 Full Frame camera's de laatste versie van de Tamron 28-300.
                        De Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 Di VC PZD.
                        Reviews en tests zijn er niet veel, van zulke lenzen. De "profs" halen hun neuzen op voor zulke lenzen.
                        Hier is er wél een... echter, in het Engels:
                        Ik gebruikte deze lens op de Nikon D750, de D850 en nu op mijn huidige Z7.
                        .
                        EUh, bij Tamron staat deze lens niet gemeld al zijnde 100% compatibel op de NikonZ-reeks.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: All-round 'wandellens' fullframe

                          Hoi,
                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          EUh, bij Tamron staat deze lens niet gemeld al zijnde 100% compatibel op de NikonZ-reeks.
                          proefondervindelijk... oké.
                          Anders had ik die Tamron niet meer gehad...

                          Comment


                          • #14
                            Re: All-round 'wandellens' fullframe

                            Dat hangt veel af van je specifieke noden. Ik zou eens zoeken naar het programma exposureplot (gratis). Je stuurt het naar een fotomap en dan krijg je een blokkendiagram voor de gebruikte ISO, sluiter, diafragma en mm's. Ik heb daaruit vrij snel geleerd dat mijn voorkeurslens een 17-55/2.8 was op crop (Nikon D2x), op mijn huidige FF's is dit de vergelijkbare 24-70/2.8. Voorheen gebruikte ik op crop een 18-200 VR, net zoals mijn schoonbroer doet (ook op crop). Dat ging ook.
                            Het hangt ook af van wat je bedoelt onder "wandelen". Als het gewicht echt kritisch is (rugzak, tent, meerdere dagen) dan is dit vb een heel ander verhaal.
                            In feite is dit een heel complexe vraag, helaas heb ik geen zicht op het Canon FF-gamma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: All-round 'wandellens' fullframe

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Ik zou eens zoeken naar het programma exposureplot (gratis). Je stuurt het naar een fotomap en dan krijg je een blokkendiagram voor de gebruikte ISO, sluiter, diafragma en mm's.
                              Wil ik wel eens bekijken...hier een link:
                              ExposurePlot (former Focal plot) is a free analyzer for the focal lenght of the lenzes you have used.

                              Comment

                              Working...
                              X