Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

    Hoi allemaal,

    Ik ben een hobby fotograaf die fotografeert met een Sony a77 en heb 3 objectieven: Tamron 18-270mm 3.5-6.3, Tamron 28-70mm 2.8 en Sigma 105mm 1:2.8.
    Ik heb mijn huidig toestel nu 6 jaar, sinds 2 jaar terug vaak in gebruik, de jaren ervoor weinig met fotografie bezig geweest owv omstandigheden.

    Ik merk al een tijdje dat er aan mijn toestel iets scheelt. Om het kort samen te vatten, het geluid van de sluiter klinkt niet correct naar de ingestelde sluitertijd.
    Als ik bvb op een sluiter van 1/250 fotografeer, klinkt de sluiterklik veel trager en merk ik ook (logisch waarschijnlijk) dat de foto niet scherp is.
    Ik heb dit bij mijn 3 objectieven en het is niet dat dit altijd zo is :-/.
    Net nog heb ik een test gedaan met een oud toestel (sony a38) en het verschil in sluitergeluid is merkbaar met dezelfde instellingen. De foto's van dat overbejaard toestel zien er dan nog beter uit :-D.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Laat ik mijn toestel best eens nakijken? Of kan ik mij die moeite besparen owv de mogelijke kosten en beter meteen een nieuw toestel aanschaffen?

    Ben een beetje ten einde raad met al de testen die ik al gedaan heb en zoekwerk op internet.

    Groetjes
    Lies

  • #2
    Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

    Als uw foto's niet onder of overbelicht zijn is het al in orde.
    Staat uw diafragma niet te hoog? (tussen f/5,6 en f/11)
    Staat de ISO nog juist?
    Kortom eens rustig alle instellingen overlopen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

      ik heb veel combinaties van instellingen geprobeerd, korte / lange sluiter, klein / groot diafragma, lage / hoge iso, ...
      En op beide toestellen met altijd een merkbaar verschil met dezelfde instellingen

      Comment


      • #4
        Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

        Ik heb hier Canon's die ouder zijn dan dat.Geen probleem met sluiter.Dus geen ervaring met Sony
        Vroeger een T90 (3x) gehad,en die hadden er wel baat bij om regelmatig te gebruiken.(was iets met de magneten in de sluiter.)
        Remedie was om ze op max frames per seconde te zetten en dan er maar oplos te schieten,om de mechaniek terug los te krijgen.Dat was blijkbaar een gekend euvel.
        Dat kun je ook eventueel eens proberen.

        Comment


        • #5
          Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

          Wat staat er in de exif voor de sluitertijd? De onscherpte moet toch een oorzaak hebben, bij 1/250 kan je toch wel tot 125mm een scherpe foto scoren. Dat er verschil in geluid is, is logisch bij de a38 klappert er een spiegel rond de sluitertijd en bij de a77 II hoor je alleen de sluiter(misschien wel elektronisch gemaakt uit een luidsprekertje), bij d a38 hoor je eigenlijk de sluiter niet. Op mijn Nikons kan ik alleen de sluiterhoren bij 'spiegel voor ontspanning', spiegel op, een paar sekonden wachten dan hoor zacht de sluiter open gaan, en dan weer de spiegel klappen en geen sluiter meer.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

            De uitleg van het klikken geluid lijkt op hetngeen ik hoor als ik sluitergordijn voorzijde af zet.
            Dan hoor je eigenlijk 2 geluiden.

            Maar ook dan moet je foto scherp zijn.

            Deze instelling zit in het 3de menu ( tandwiel ) en 5de tab - sluitergordijn voorzijde uit/aan
            Wissel deze instelling eens.

            Een normale camera heeft 2 gordijnen, 1 zit voor de censor en opent om te belichten, de 2de sluit om de belichting te stoppen
            De Sony heeft een elektronische sluiter, en start normaal de belichting elektronisch, ( sluitergordijn voorzijde aan )
            het stoppen van de belichting gebeur wel door een gordijn voor de sensor te sluiten. dat geeft het klik geluid.
            Als je sluitergordijn voorzijde uit zet, dan zit er een gordijn voor de sluiter zoals bij een normale slr,
            en als je een foto neemt gaat dit gordijn eerst open, en daarna sluit het andere met een 2de klik geluid.
            ( ik zou het nog eens moeten opzoeken of de uitleg volledig klopt ;-)

            Ik hoor wel duidelijk 2 geluiden, maar ze hangen toch aan elkaar.

            Als je er nog niet uit komt,
            Ik zie dat je van Mol bent, dat is in de buurt van Balen. Eventueel kunnen we eens vergelijken met mijn A77.

            --
            mlap.
            T.T.
            Last edited by mlap; 23 mei 2019, 19:05. Reden: bijna alles aangepast ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

              Heb je geen belichtingsvertraging instelt? Dan ga je eerst de spiegel horen klappen en dan wordt de foto gemaakt.
              Dus als je niet bewust bent dat dit ingeschakeld is, ga je denken dat de camera lang belicht.

              Andere mogelijkheid is mss de Bracketing die per ongeluk aanstaat, waarbij de camera bij de overbelichte foto's de sluitertijd gaat verlengen t.o.v. wat ingesteld wordt door jou.

              Comment


              • #8
                Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat staat er in de exif voor de sluitertijd? De onscherpte moet toch een oorzaak hebben, bij 1/250 kan je toch wel tot 125mm een scherpe foto scoren. Dat er verschil in geluid is, is logisch bij de a38 klappert er een spiegel rond de sluitertijd en bij de a77 II hoor je alleen de sluiter(misschien wel elektronisch gemaakt uit een luidsprekertje), bij d a38 hoor je eigenlijk de sluiter niet. Op mijn Nikons kan ik alleen de sluiterhoren bij 'spiegel voor ontspanning', spiegel op, een paar sekonden wachten dan hoor zacht de sluiter open gaan, en dan weer de spiegel klappen en geen sluiter meer.
                In de Exif staat hoe ik gefotografeerd heb, zelfs zoals je zegt onder de 125 mm. Wat ik vorige week bvb had, was dat ik met dezelfde instellingen buiten (met meer licht dan binnen) een duidelijk snellere klik hoorde (dit was in de avondles dus heb dit voor alle zekerheid aan de lesgeefster gevraagd en zij ervaarde hetzelfde).

                Ik vrees meer en meer voor een defect :-/

                Comment


                • #9
                  Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  De uitleg van het klikken geluid lijkt op hetngeen ik hoor als ik sluitergordijn voorzijde af zet.
                  Dan hoor je eigenlijk 2 geluiden.

                  Maar ook dan moet je foto scherp zijn.

                  Deze instelling zit in het 3de menu ( tandwiel ) en 5de tab - sluitergordijn voorzijde uit/aan
                  Wissel deze instelling eens.

                  Een normale camera heeft 2 gordijnen, 1 zit voor de censor en opent om te belichten, de 2de sluit om de belichting te stoppen
                  De Sony heeft een elektronische sluiter, en start normaal de belichting elektronisch, ( sluitergordijn voorzijde aan )
                  het stoppen van de belichting gebeur wel door een gordijn voor de sensor te sluiten. dat geeft het klik geluid.
                  Als je sluitergordijn voorzijde uit zet, dan zit er een gordijn voor de sluiter zoals bij een normale slr,
                  en als je een foto neemt gaat dit gordijn eerst open, en daarna sluit het andere met een 2de klik geluid.
                  ( ik zou het nog eens moeten opzoeken of de uitleg volledig klopt ;-)

                  Ik hoor wel duidelijk 2 geluiden, maar ze hangen toch aan elkaar.

                  Als je er nog niet uit komt,
                  Ik zie dat je van Mol bent, dat is in de buurt van Balen. Eventueel kunnen we eens vergelijken met mijn A77.

                  --
                  mlap.
                  T.T.
                  Ik ben na een andere post ook wat aan het testen geweest met dat sluitergordijn voorzijde uit / aan.
                  Ik hoorde inderdaad bij de ander instelling 2 x een klik en die klonken veeeel sneller dan 1 klik in de andere instelling.

                  Wat ik vorige week bvb had, was dat ik met dezelfde instellingen buiten (met meer licht dan binnen) een duidelijk snellere klik hoorde dan binnen (dit was in de avondles dus heb dit voor alle zekerheid aan de lesgeefster gevraagd en zij ervaarde hetzelfde)

                  Ik begin meer en meer te vrezen voor een defect eigenlijk :-/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                    Heb je geen belichtingsvertraging instelt? Dan ga je eerst de spiegel horen klappen en dan wordt de foto gemaakt.
                    Dus als je niet bewust bent dat dit ingeschakeld is, ga je denken dat de camera lang belicht.

                    Andere mogelijkheid is mss de Bracketing die per ongeluk aanstaat, waarbij de camera bij de overbelichte foto's de sluitertijd gaat verlengen t.o.v. wat ingesteld wordt door jou.
                    Waar stel ik die belichtingsvertraging in? Ik heb een tijdje geleden mijn camera teruggezet naar fabrieksinstellingen met helaas hetzelfde resultaat.

                    Bracketing staat zeker niet ingesteld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

                      Ik heb 't ooit voorgehad dat ik een soort ruisreductie had ingesteld staan, waardoor dat toestel 3 beelden na mekaar nam om zo de ruis te doen afnemen, nu dan hoor je 3 clicks na mekaar (ik herinner me zelfs niet meer welke settings dat zou geweest zijn) - daar heb ik toen even moeten op zoeken.

                      Nu dat overbelicht zijn - als we de verhalen op dyxum mogen geloven - kan liggen aan een verbogen hendeltje dat de opening van de lenzen regelt, waardoor dat blijft haperen. Kijk dat na en plooi dat voorzichtig recht - of ga langs bij het sony repair center in Deinze als je dat zelf niet zou durven (je kan desnoods even bellen - de technieker zelf heeft me toen te woord gestaan, gratis en voor niks; uiteraard heb ik 'm nadien laten weten wat 't exact geweest is - en ik heb er nog mensen naartoe gestuurd, die allemaal uitstekend geholpen zijn). Daardoor denkt de camera dat de lens op f8 staat - maar in realiteit staat de lens veel verder open. Met als gevolg overbelichting.

                      surf gerust naar http://www.scd.be/ voor meer gegevens.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

                        Oorspronkelijk geplaatst door LiesDaniels Bekijk bericht
                        Waar stel ik die belichtingsvertraging in? Ik heb een tijdje geleden mijn camera teruggezet naar fabrieksinstellingen met helaas hetzelfde resultaat.

                        Bracketing staat zeker niet ingesteld.
                        Bij jouw toestel weet ik dit niet, maar normaal zou dit bij terug naar fabrieksinstellingen terug uitgeschakeld zijn, dus zal dat het probleem niet zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

                          Zit er op uw camera een HDR-stand ? Als deze ingesteld is heeft dat ook invloed op de sluiter.

                          Mvg Yves
                          What you see is what you get

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

                            Oorspronkelijk geplaatst door LiesDaniels Bekijk bericht
                            Hoi allemaal,

                            Ik ben een hobby fotograaf die fotografeert met een Sony a77 en heb 3 objectieven: Tamron 18-270mm 3.5-6.3, Tamron 28-70mm 2.8 en Sigma 105mm 1:2.8.
                            Ik heb mijn huidig toestel nu 6 jaar, sinds 2 jaar terug vaak in gebruik, de jaren ervoor weinig met fotografie bezig geweest owv omstandigheden.

                            Ik merk al een tijdje dat er aan mijn toestel iets scheelt. Om het kort samen te vatten, het geluid van de sluiter klinkt niet correct naar de ingestelde sluitertijd.
                            Als ik bvb op een sluiter van 1/250 fotografeer, klinkt de sluiterklik veel trager en merk ik ook (logisch waarschijnlijk) dat de foto niet scherp is.
                            Ik heb dit bij mijn 3 objectieven en het is niet dat dit altijd zo is :-/.
                            Net nog heb ik een test gedaan met een oud toestel (sony a38) en het verschil in sluitergeluid is merkbaar met dezelfde instellingen. De foto's van dat overbejaard toestel zien er dan nog beter uit :-D.

                            Heeft iemand hier ervaring mee? Laat ik mijn toestel best eens nakijken? Of kan ik mij die moeite besparen owv de mogelijke kosten en beter meteen een nieuw toestel aanschaffen?

                            Ben een beetje ten einde raad met al de testen die ik al gedaan heb en zoekwerk op internet.

                            Groetjes
                            Lies
                            Geen ervaring met Sony Lies, maar is het niet zo dat Sony automatisch schakelt tussen elektronische en mechanische sluiter?
                            Bij de Nikon Z (met laatste firmware update) hoor je ook een duidelijk verschil, maar heeft geen invloed op de scherpte.
                            Deze update is er bij Nikon gekomen omdat bij zeer specifieke opnames het kon voor komen dat de trillingen van de sluiter
                            inwerkten op de IBIS (vibratie reductie op de sensor), bij Nikon is het alvast zo dat je dat in het menu allemaal kan aan of uit zetten.
                            Ik weet natuurlijk niet of dat voor jou camera geldt, maar misschien maakt DIT filmpje je iets wijzer.

                            Gr. Geert.
                            Last edited by Guest42; 5 juni 2019, 05:33.

                            Comment

                            Working...
                            X