Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

    Hoi allemaal,

    Ik ben een hobby fotograaf die fotografeert met een Sony a77 en heb 3 objectieven: Tamron 18-270mm 3.5-6.3, Tamron 28-70mm 2.8 en Sigma 105mm 1:2.8.
    Ik heb mijn huidig toestel nu 6 jaar, sinds 2 jaar terug vaak in gebruik, de jaren ervoor weinig met fotografie bezig geweest owv omstandigheden.

    Ik merk al een tijdje dat er aan mijn toestel iets scheelt. Om het kort samen te vatten, het geluid van de sluiter klinkt niet correct naar de ingestelde sluitertijd.
    Als ik bvb op een sluiter van 1/250 fotografeer, klinkt de sluiterklik veel trager en merk ik ook (logisch waarschijnlijk) dat de foto niet scherp is.
    Ik heb dit bij mijn 3 objectieven en het is niet dat dit altijd zo is :-/.
    Net nog heb ik een test gedaan met een oud toestel (sony a38) en het verschil in sluitergeluid is merkbaar met dezelfde instellingen. De foto's van dat overbejaard toestel zien er dan nog beter uit :-D.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Laat ik mijn toestel best eens nakijken? Of kan ik mij die moeite besparen owv de mogelijke kosten en beter meteen een nieuw toestel aanschaffen?

    Ben een beetje ten einde raad met al de testen die ik al gedaan heb en zoekwerk op internet.

    Groetjes
    Lies

  • #2
    Re: Sluiter klinkt lang naargelang sluitertijd

    Als uw foto's niet onder of overbelicht zijn is het al in orde.
    Staat uw diafragma niet te hoog? (tussen f/5,6 en f/11)
    Staat de ISO nog juist?
    Kortom eens rustig alle instellingen overlopen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3