Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electronisch stemmen (eerste keer)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Electronisch stemmen (eerste keer)

    We krijgen in onze gemeente vanaf nu zondag het volgens mijn bedenkelijk voorrecht om ook electronisch te moeten gaan stemmen.
    Je kan me moeilijk betichten van niet computerminded te zijn, maar ik heb eens een filmpje bekeken hoe je die opdracht tot een goed einde moet brengen (en dan in drievoud vermoed ik). Lijkt me toch een beetje een ronduit ingewikkelde bedoeling, veel ingewikkelder als ergens op een blad een bolletje inkleuren.
    Het lijkt me nuttig om eerst eens grondig de borden met de kandidaten te gaan bekijken en misschien al het lijstnummer (x3) te noteren op een spiekbriefje...
    Ik had gehoopt dat, gezien de problemen die elke keer her en der opnieuw opduiken, dit systeem ging afgebouwd worden, blijkbaar niet dus.

    Ik vrees, gezien de 3 verkiezingen en het vrij ingewikkelde gedoe ellenlange "files" in de stemlokalen.

    Maak ik me nu onnodig zorgen ? Er zijn hier ongetwijfeld wel lezers met ervaring in deze materie.
    En hou het proper aub, dus geen discussie of je wel of niet gaat stemmen, of blanco of helemaal niet.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

    Ik denk dat wij hier al meer dan tien jaar elektronisch stemmen. Echt niet moeilijk, hoor, en een en ander wijst zichzelf uit. Als je een bepaalde kandidaat of bepaalde partij voor ogen hebt, moet je enkel op zoek gaan naar die lijst. 'Panacheren' (zoals vroeger mocht en kon) kan niet. Maar maak je geen zorgen.
    Bij ons in de gemeente wordt er altijd de gelegenheid geboden om te oefenen, maar ik denk dat die 'oefenmomenten' al achter de rug zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Electronisch stemmen (eerste keer)

      Wat is nu moeilijker ...

      - Met een potlood een bolleke vullen of met een stylus op een bolleke klikken.
      - Bij een foute keuze op correctie klikken of proberen een gekleurd bolleke terug leeg te likken.
      - Een groot papier vouwen of op volgende/bevestigen klikken.
      - Een groot papier of een klein papier in een bus steken.

      Eerlijk gezegd, geef mij maar 1.000 keer liever elektronisch, ook minder lange wachttijden. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

        Altijd al het geluk gehad van op pc te stemmen. Ik zou niet graag op papier stemmen, vind het gewoon gemakkelijk op pc.
        En zoals aangehaald, meeste gemeenten/steden doen oefen momenten.
        Life is beautiful, take pictures to remember

        Comment


        • #5
          Electronisch stemmen (eerste keer)

          Ge kunt ook van thuis eens kijken hoe het zal verlopen.
          Hoe elektronisch stemmen? (met Smartmatic) De verschillende stappen die u als kiezer moet doen in een digitaal stembureau. Bij het binnenkomen geeft u uw oproepingsbrief en uw identiteitskaart af aan de medewerkers van het stembureau. De voorzitter activeert een stemkaart waarmee u uw stem kan uitbrengen op een stemcomputer. Ga naar een stemhokje en steek de stemkaart in de

          Of
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Maak ik me nu onnodig zorgen ?
            Ja.

            Wij stemmen al lang elektronisch en dat gaat steeds supersnel. Slechts 1 keer was he wat aanschuiven omdat er een probleem was met het (her) starten van de computers. Vorig jaar zijn we na onze eigen stembeurt nog naar een ander bureau gefietst voor een volmachtstem en ik was daar op 2 minuten terug buiten.
            Het voordeel van computerstemmen is dat je geen gedoe hebt met het open plooien van de formulieren maar gewoon van het ene naar het andere scherm gaat en dat het aantal stemmers over meer uren gespreid worden, het lijkt dus kalmer in de bureaus.

            Dit jaar is het nadeel dat ons "vast" bureau niet meer gebruikt wordt en we een paar 100m verderop moeten gaan, we kunnen dus niet meer door het venster kijken wanneer er weinig volk is.

            Je kan de kieslijsten trouwens online vinden, je keuze maken en in het bureau op een minuut alles aanklikken.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Bij ons in de gemeente wordt er altijd de gelegenheid geboden om te oefenen, maar ik denk dat die 'oefenmomenten' al achter de rug zijn.
              Inderdaad, maar niks van gehoord en ze zijn blijkbaar al bijna 2 weken voorbij (en ben je na 3 weken misschien het meeste terug vergeten...)
              Wat ik bedoel met "files": het is hier de eerste keer elektronisch, ik denk dat er velen zullen moeten geholpen worden met alle gevolgen vandien.

              En waar kan ik online de 3 kandidatenlijsten van alle partijen vinden, uiteraard voor onze gemeente ?

              Ga je dan ineens drie kaartjes krijgen of moet je drie keer een toerke maken ?
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Ga je dan ineens drie kaartjes krijgen of moet je drie keer een toerke maken ?

                Je schuift aan, krijgt een kaartje, gaat in het stemhokje, steekt kaartje in computer.
                Je kiest op scherm de "juiste" bolletjes (zoals op papier) en bevestigd. Dit doe je voor de verschillende schermen (VL, B, EU).
                Klik OK als je gedaan hebt en neem je kaartje terug.
                Steek kaartje in de stembus, neem je papieren terug en .....

                De kieslijsten hangen uit in het kiesbureau mocht je ze online niet vinden.


                PS: het heeft geen nut om maandag hier te vragen waarom het bij jou niet werkte, je krijgt ook geen % terug met het kaartje om te stemmen
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                  Had ik maar het geluk om elektronisch te stemmen, dan hoefde ik zondagmiddag niet te gaan tellen...
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Je schuift aan, krijgt een kaartje, gaat in het stemhokje, steekt kaartje in computer.
                    Je kiest op scherm de "juiste" bolletjes (zoals op papier) en bevestigd. Dit doe je voor de verschillende schermen (VL, B, EU).
                    Klik OK als je gedaan hebt en neem je kaartje terug.
                    Steek kaartje in de stembus, neem je papieren terug en .....

                    De kieslijsten hangen uit in het kiesbureau mocht je ze online niet vinden.


                    PS: het heeft geen nut om maandag hier te vragen waarom het bij jou niet werkte, je krijgt ook geen % terug met het kaartje om te stemmen
                    OK, bedankt. Graag van iemand een kieslijsten link, ik heb al online gezocht en nog niet gevonden.
                    En die %: ik mag ook niet teveel eisen hé, 450 euro per jaar is toch al iets.
                    Last edited by nete; 22 mei 2019, 08:31.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                      dan hoefde ik zondagmiddag niet te gaan tellen...
                      Dat had ik graag ooit eens één keer meegemaakt in mijn leven, maar men nam blijkbaar altijd dezelfde mensen die het dan uiteraard en terecht grondig beu werden na de zoveelste keer.
                      Last edited by nete; 22 mei 2019, 08:40.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Wat ik bedoel met "files": het is hier de eerste keer elektronisch, ik denk dat er velen zullen moeten geholpen worden met alle gevolgen vandien.
                        Niet te veel vooraf panikeren.
                        De eerste keer dat het bij ons elektronisch was, dan stond ik als derde in de rij.
                        De keren nadien steeds meteen aan mij.
                        Het hangt vooral af om welk uur je gaat.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          OK, bedankt. Graag van iemand een kieslijsten link, ik heb al online gezocht en nog niet gevonden.
                          En die %: ik mag ook niet teveel eisen hé, 450 euro per jaar is toch al iets.
                          Hiermee moet je al een eind geraken, denk ik. Je vult maar in; ik geloof dat jij tot kieskring Oostvlaanderen behoort. Kamer/Vlaams Parlement/Europees Parlement:
                          Op 26 mei is het weer zover, dan zijn er regionale, federale en Europese verkiezingen. Om het overzicht te kunnen bewaren hebben wij voor u de 2.780 Vlaamse kandidaten van de grote partijen gebundeld. Van stemkanonnen die hun partij omhoog willen stuwen tot nobele onbekenden die moeten strijden voor iedere stem om verkozen te geraken. Ze staan er allemaal in.


                          En hier vind je de nummers: https://verkiezingen.fgov.be/algemeen/nationale-nummers
                          Last edited by LesC; 22 mei 2019, 10:55.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Niet te veel vooraf panikeren.
                            De eerste keer dat het bij ons elektronisch was, dan stond ik als derde in de rij.
                            De keren nadien steeds meteen aan mij.
                            Het hangt vooral af om welk uur je gaat.
                            Ik panikeer niet hoor, ik vroeg me gewoon één en ander af.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                              De Brusselse kandidaten die opkomen voor het Vlaams Parlement
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X