Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is straatfotografie dood?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is straatfotografie dood?

    Beste,

    Het valt mij op dat binnen het aantal geplaatste foto's de straatfotografie weinig of niet aan bod komt. Heeft dit een bepaalde reden? Zou de nieuwe privacy-wetgeving dan toch zo veel invloed gehad hebben op fotografie?

    Persoonlijk vind ik het nog altijd één van de boeiendste fragmenten van fotografie omdat het een vastleggen is van werkelijk een klik van een seconde dat nooit meer teug komt. Het is een uitdaging voor de fotograaf die zijn materiaal door en door moet kennen, geen tweede kans krijgt en waarin alles moet kloppen.

    Wat is jullie bevinding hierover?

    Oh ja graag had ik eens geweten wat die NSFW wil zeggen bij de voorvoegsels. Met dank!

    vriendelijke groeten,

  • #2
    Re: Is straatfotografie dood?

    Maar nee straatfotografie is niet dood, er zijn er gewoon weinig fotografen in actief, het is dan ook een aparte discipline.

    En NSFW staat voor Not Safe For Work, op kantoor wil je geen mogelijk aanstootgevende beelden op je monitor.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Is straatfotografie dood?

      Bedankt voor je uitleg Lieven!

      Comment


      • #4
        Re: Is straatfotografie dood?

        ik zie geen foto

        Comment


        • #5
          Re: Is straatfotografie dood?

          NEEN; straatfotografie is helemaal niet dood! ikzelf plaatste hier regelmatig Z/W analoge straatfotografieopnamen..... maar....
          meestal slechts één man & een paardekop die er naar omkeek en dan die beoordelingen .. man man man
          Heb dus voor mezelf uitgemaakt om hier geen foto's meer te plaatsen. Punt. uit !

          Comment


          • #6
            Re: Is straatfotografie dood?

            Met alle respect voor de beoefenaars van het genre, maar ik voel me nog altijd ongemakkelijk bij het fotograferen van mensen zonder hun toestemming.
            En sinds de privacy-wetgeving denk ik nog meer na, alhoewel mijn vingers soms jeuken.

            Comment


            • #7
              Re: Is straatfotografie dood?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Met alle respect voor de beoefenaars van het genre, maar ik voel me nog altijd ongemakkelijk bij het fotograferen van mensen zonder hun toestemming.
              En sinds de privacy-wetgeving denk ik nog meer na, alhoewel mijn vingers soms jeuken.
              Als je de wet moet volgen, dan was het ook al voor GDPR verboden mensen zomaar te fotograferen zonder toestemming. En toestemming voor jeen foto wil niet zeggen toestemming voor het publiceren, dus wettelijk gezien is straatfotografie verboden ;-). Gaan we de wet echt volgen, dan ligt fb plat ;-).


              --
              mlap.
              T.T.

              Comment


              • #8
                Re: Is straatfotografie dood?

                Ik volg Palombian: ik vind het ook ongemakkelijk om zomaar mensen in het straatbeeld te fotograferen, terwijl ik al heel dikwijls situaties tegen gekomen ben waarbij ik dacht: dit zou ik moeten vastleggen....maar dan om een of andere reden toch niet durf afdrukken. Noem het schroom, te weinig durf, te voorzichtig, bang voor reacties.....
                Misschien is dit wel een van de redenen waarom het zo weinig beoefend wordt. Dat wettelijke, dat zou mij dan weer minder tegen houden. Zolang je geen mensen 'in hun hemd' zet, heb je weinig te vrezen, denk ik. Als je gaat publiceren, dat is dan weer een ander verhaal.

                Comment


                • #9
                  Re: Is straatfotografie dood?

                  Ik volg Fddent.
                  Hou enorm van (spontane) straatfotografie. Zelf duw ik mijn lens niet in het gezicht van mensen - dat zou ik ook niet waarderen - maar ik gebruik mijn zoomlens op een heel discrete manier en heb nog nooit verontwaardigde blikken gekregen, omdat de meesten niet merken dat ik hen fotografeer of dat ze in beeld zijn. Tijdens openbare evenementen mag je (dacht ik) wel mensen fotograferen. Bijvoorbeeld straattheatervoorstellingen, mimespelers, enz. Nog nooit klachten gehad.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is straatfotografie dood?

                    Veel straatfotografen zitten te wachten op rechtspraak ( en dan nog liefst van een hogere rechtsmacht ). Wetteksten zijn één ding maar veel zal afhangen van hoe de rechtbank te teksten gaat interpreteren. Er worden trouwens al tal van uitzonderingen voorzien , denk bv nog maar aan journalisten, kunst,... ). Wanneer spreken wee over een gerichte foto en wanneer over een sfeerbeeld. Ik vrees dat we nog even zullen moeten wachten op duidelijkheid. Ondertussen zou ik mij voor het fotograferen niet te veel zorgen maken in tegenstelling tot het publiceren of verspreiden wat moeilijker ligt. Ik volg hier de vorige post volledig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is straatfotografie dood?

                      Er staan enkele foto's die ik nam in een album die ik hier plaatste. Dus daarmee is het probleem van D.B.D. opgelost hoop ik toch?

                      Persoonlijk doe ik al jaren straatfotografie en heb er nog nooit problemen mee gehad. Uiteraard ga je eerst niet vragen of je een foto mag nemen want zo neem je het spontane weg. Wel heb ik al gehad dat als iemand vraagt of ik een foto van hen nam ik hun mailadres vraag en een foto door stuur (tweemaal heb ik een foto uitgeprint en hen bezorgd bij gebrek aan mailadres). Nog nooit heb ik enige negatieve reactie gehad tot nu toe.

                      Ik vind straatfotografie een leuke afwisseling van mijn portret/modellenfotografie waar alles op voorhand geregeld wordt.

                      In ieder geval bedankt voor de vele reacties en zal hier als dank eens een foto plaatsen (in de hoop dat hij verschijnt)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is straatfotografie dood?

                        Aan de zenuwachtige houding van deze dames te zien is hun tram te laat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is straatfotografie dood?

                          Moderator Note: Verhuist vanuit het 'Mensen' forum in de fotohoek omdat daar enkel foto's thuis horen, geen algemene discussies.
                          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is straatfotografie dood?

                            Vroeger was hier een lid, ik kom nu niet direct op zijn naam, het was een Limburger die in Brugge woonde alleszins, en hij postte met de regelmaat van de klok HEERLIJKE straatfoto's.
                            Helaas moeten we hem al enkele jaren missen en eerlijk gezegd ik mis wel zijn foto's.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is straatfotografie dood?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Vroeger was hier een lid, ik kom nu niet direct op zijn naam, het was een Limburger die in Brugge woonde alleszins, en hij postte met de regelmaat van de klok HEERLIJKE straatfoto's.
                              Helaas moeten we hem al enkele jaren missen en eerlijk gezegd ik mis wel zijn foto's.
                              Die mens met zijn scooter bedoel je zeker Luc, zijn naam ontgaat mij nu ook.

                              Comment

                              Working...
                              X