Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex of systeem camera ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelreflex of systeem camera ?

    Hallo, mijn apparatuur is een beetje verouderd, vandaag of morgen geeft mijn canon 60D er misschien de geest aan. Een telelens 70-300 is nu ook al geruime tijd stuk.

    wil ik mijn hobby verderzetten (en dat wil ik wel, want zonder camera op een of ander concertje voel ik mij als een roker zonder sigaret..)

    Ik moet opnieuw investeren maar stel me de vraag hoe het met de kwaliteit gesteld is met name de systeemcameras (sorry ik ben er even uit en volg het allemaal niet meer zo op de voet als vroeger).

    Met name concertjes en muziekfestivals zou ik verder willen gaan maar deze discipline (gezien lichtomstandigheden) verreist toch wel wat deftig materiaal.

    Wat kun jullie me aanbevelen en kunnen jullie je ervaringen delen, wat betreft de systeemcamera versus spiegelreflex?

    Dank!
    Groeten Sensor

  • #2
    Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

    Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
    Hallo, mijn apparatuur is een beetje verouderd, vandaag of morgen geeft mijn canon 60D er misschien de geest aan. Een telelens 70-300 is nu ook al geruime tijd stuk.

    wil ik mijn hobby verderzetten (en dat wil ik wel, want zonder camera op een of ander concertje voel ik mij als een roker zonder sigaret..)

    Ik moet opnieuw investeren maar stel me de vraag hoe het met de kwaliteit gesteld is met name de systeemcameras (sorry ik ben er even uit en volg het allemaal niet meer zo op de voet als vroeger).

    Met name concertjes en muziekfestivals zou ik verder willen gaan maar deze discipline (gezien lichtomstandigheden) verreist toch wel wat deftig materiaal.

    Wat kun jullie me aanbevelen en kunnen jullie je ervaringen delen, wat betreft de systeemcamera versus spiegelreflex?

    Dank!
    je spreekt over concertjes, over fotograven met systeemcamera in concertjes heb ik nog geen ervaring maar wel in studio en wat mij daar is opgevallen dat door het gebrek aan spiegel bij slechte lichtomstandigheden zeg donker en dat je zou willen inflitsen op manueel en bv voor een instelling kiest van bv iso 100 1/250 en f 8 de camera het beeld als onderbelicht beschouwd en op het scherm een zwart beeld laat zien, pas nadat je het beeld hebt gemaakt kan je het zien.
    Nu weet ik dat je ook kan fotograven zonder flitser en de de iso optrekken maar dit gaat altijd ten koste van de kwaliteit ( ruis ), ik wou alleen dit aantonen als nadeel tegenover spiegel.

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

      Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
      je spreekt over concertjes, over fotograven met systeemcamera in concertjes heb ik nog geen ervaring maar wel in studio en wat mij daar is opgevallen dat door het gebrek aan spiegel bij slechte lichtomstandigheden zeg donker en dat je zou willen inflitsen op manueel en bv voor een instelling kiest van bv iso 100 1/250 en f 8 de camera het beeld als onderbelicht beschouwd en op het scherm een zwart beeld laat zien, pas nadat je het beeld hebt gemaakt kan je het zien.
      Nu weet ik dat je ook kan fotograven zonder flitser en de de iso optrekken maar dit gaat altijd ten koste van de kwaliteit ( ruis ), ik wou alleen dit aantonen als nadeel tegenover spiegel.
      In de instellingen van je camera kan je dit aanpassen

      Ik denk persoonlijk voor niet commercieel gebruik (lees voor de normale mens) dat een systeemcamera op de meeste vlakken even goed scoort als een DSLR.
      Beiden hebben hun sterktes en het is toestellen naast mekaar vergelijken en de dingen die voor jou belangrijk zijn zullen de balans moeten laten overslaan.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
        In de instellingen van je camera kan je dit aanpassen

        Ik denk persoonlijk voor niet commercieel gebruik (lees voor de normale mens) dat een systeemcamera op de meeste vlakken even goed scoort als een DSLR.
        Beiden hebben hun sterktes en het is toestellen naast mekaar vergelijken en de dingen die voor jou belangrijk zijn zullen de balans moeten laten overslaan.
        instellingen aanpassen, vertel me eens hoe? en over welk merk heb je het?

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

          Dit is de instelling bij een Fuji X-H1 :

          PRVW belichting/Witbalans in handmatige modus.

          Als je deze parameter op "uit" zet, dan werkt het "zoals in een DSLR".


          Bij Sony is er een gelijkaardige parameter, maar die ken ik niet (heb enkel een Fuji)
          Fujifilm X-H1 ; XF 16-55 mm 2.8 WR ; XF 50-140 mm 2.8 WR

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

            Hoi,
            Mijn zoeker of scherm van mijn Nikon Z7 laat absoluut geen zwart beeld zien als het licht wat minder of veel minder wordt.
            Je ziet gewoon zoals de foto zal worden als je deze maakt op dat moment.
            Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.
            Dát is beduidend anders bij een spiegelreflex.
            Daar zie je in je zoeker niet hoe de foto zal worden met jouw instellingen.
            Echter, je moet al een bijna topklasse systeemcamera hebben om eenzelfde accurate AF te hebben als de AF van een gemiddelde spiegeldoos.
            Zeker als de lichtomstandigheden wat moeilijker worden.
            Maar bij “concertjes”, waar bij ik nu aanneem dat het popconcerten betreft, is over het algemeen een overdaad aan licht.
            Heel veel wisselend licht, dát wel.

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
              Hoi,
              Mijn zoeker of scherm van mijn Nikon Z7 laat absoluut geen zwart beeld zien als het licht wat minder of veel minder wordt.
              Je ziet gewoon zoals de foto zal worden als je deze maakt op dat moment.
              Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.
              Dát is beduidend anders bij een spiegelreflex.
              Daar zie je in je zoeker niet hoe de foto zal worden met jouw instellingen.
              Echter, je moet al een bijna topklasse systeemcamera hebben om eenzelfde accurate AF te hebben als de AF van een gemiddelde spiegeldoos.
              Zeker als de lichtomstandigheden wat moeilijker worden.
              Maar bij “concertjes”, waar bij ik nu aanneem dat het popconcerten betreft, is over het algemeen een overdaad aan licht.
              Heel veel wisselend licht, dát wel.
              Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.dat is nu net wat ik bedoel, wat ik zei was wel in een studio waar alle licht uit is en alleen de lamp van de studio flitser brand wat eigelijk een onderbelichte foto geeft en wat je dan ook op het scherm ziet pas als de flits afgaat en de foto gemaakt wordt kan je die zien
              Maar inderdaad bij concert is er normaal genoeg licht en als je zonder flitser werkt krijg je het beeld dat de camera op het ogenblik ziet.
              bv hij een huwelijk feest is dat weer een ander verhaal

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                Systeemcamera moet tegenwoordig niet in veel dingen het onderspit delven tov een spiegelreflex.
                Enig ding dat mij geweldig stoort is de batterij. De gebruiksduur is beduidend minder dan een spiegelreflexbatterij!

                Tweede minpunt aan batterij is dat het vermogen ook minder is, wat problemen geeft bij gebruik van bvb een tamron 150-600 (af werkt niet), maar ik geef toe: dat is ook geen zicht, zo een toeter op een systeemcamera!

                Voor de rest: ik gebruik crop systeemcamera tegenwoordig zelfs meer dan mijn 5DIII.
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                Comment


                • #9
                  Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                  Hoi,
                  Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                  Systeemcamera moet tegenwoordig niet in veel dingen het onderspit delven tov een spiegelreflex.
                  Enig ding dat mij geweldig stoort is de batterij. De gebruiksduur is beduidend minder dan een spiegelreflexbatterij!

                  Tweede minpunt aan batterij is dat het vermogen ook minder is, wat problemen geeft bij gebruik van bvb een tamron 150-600 (af werkt niet), maar ik geef toe: dat is ook geen zicht, zo een toeter op een systeemcamera!

                  Voor de rest: ik gebruik crop systeemcamera tegenwoordig zelfs meer dan mijn 5DIII.
                  Philippe, voor het eerste gedeelte heb je gelijk, een systeemcamera verbruikt meer stroom. De zoeker is ook een scherm.
                  Uw 2e opmerking is een tekort aan uw kennis...
                  Mijn Nikon Z7 heeft eenzelfde batterij/accu dan de grotere spiegelreflexen van Nikon, de EN-EL15.
                  Met mijn vorige camera (Nikon D850) maakte ik ±600 à 650 foto's, met mijn huidige camera (Nikon Z7) 300 à 350.
                  De Sony A7RIII schijnt ook een CIPA aantal van ergens rond de 600 à 650 te hebben...
                  Wat het zicht betreft...
                  Een Nikon D5600 is kleiner en lichter dan mijn Z7... Canon EOS R verschilt nauwelijks met een EOS 80D...
                  Ook een Nikon D5 of Canon 1DX valt in het niet met een grote toeter telelens van meerdere kilo's eraan.
                  Hier een plaatje van extreem spelen... 2 stuks 1.4x extender tussen de camera en lens gekoppeld... met werkende AF.
                  playtime by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                    Mijn Nikon Z7 heeft eenzelfde batterij/accu dan de grotere spiegelreflexen van Nikon, de EN-EL15.
                    Met mijn vorige camera (Nikon D850) maakte ik ±600 à 650 foto's, met mijn huidige camera (Nikon Z7) 300 à 350.
                    Ik gebruik de D850 uitsluitend bij macrofotografie en dan spreken we over LifeView. Ook daar is het accuutje leeg na zo'n 300 à 350 opnames. Ik zou zelfs durven zeggen dat hij de 300 niet haalt indien je LifeView nit op 'stil' zet. De spiegel klapt dan bij iedere opname hoorbaar naar beneden om dan weer op te klappen en dat verbruikt ook energie.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                      Hoi,

                      Goed voorbeeld, Wim.
                      Dat wist ik niet. Je gebruikt de D850 dan op eenzelfde wijze dan je een systeemcamera gebruikt..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Ik denk persoonlijk voor niet commercieel gebruik (lees voor de normale mens) dat een systeemcamera op de meeste vlakken even goed scoort als een DSLR.
                        Wat maakt het of een pro of amateur, bv voetbal, fotografeert?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                          Hoeveel opnames je maakt per sessie.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                            Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.dat is nu net wat ik bedoel, wat ik zei was wel in een studio waar alle licht uit is en alleen de lamp van de studio flitser brand wat eigelijk een onderbelichte foto geeft en wat je dan ook op het scherm ziet pas als de flits afgaat en de foto gemaakt wordt kan je die zien
                            Maar inderdaad bij concert is er normaal genoeg licht en als je zonder flitser werkt krijg je het beeld dat de camera op het ogenblik ziet.
                            bv hij een huwelijk feest is dat weer een ander verhaal
                            Welke camera heb je?
                            Dan zal ik je handleiding een keertje lezen en je laten weten welke instelling je moet aanpassen

                            Op onze workshops hebben we steeds deelnemers met systeemcamera's en na aanpassen van hun instellingen kunnen ze perfect hun zoeker gebruiken net als een DSLR.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              Welke camera heb je?
                              Dan zal ik je handleiding een keertje lezen en je laten weten welke instelling je moet aanpassen

                              Op onze workshops hebben we steeds deelnemers met systeemcamera's en na aanpassen van hun instellingen kunnen ze perfect hun zoeker gebruiken net als een DSLR.
                              Ja Zunoel, en spijtig dat ik dit steeds moet op marken, lezen zien en besluiten.
                              RTFM is een gouden raad voor iedereen die materiaal koopt. In veel shops die ik geef (fotografie, ...) merk ik steeds weer dat velen zelfs niet weten dat er een handleiding beschikbaar is, of brengen hun handleiding mee in nog originele gesloten verpakking. Soms raakt je geduld dan wel eens op.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X