Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanpassing flitssysteem naar godox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanpassing flitssysteem naar godox

    heb nu een sb900 met triggers en sedert recent een 90cm beginner softboxsetje en magmod systeem met gels en de boob

    mede door dit materiaal de honger gekregen om es wat meer werk te maken van portretten te schieten

    ik heb 3 doeleinden:

    - 1 à 2 weddingsshoots per jaar (gewoon voor enkele creatieve foto's op de shoot, bvb achter het koppel leggen of ze houden de flits es vast... voor de rest bezig ik da nie op zo een dag)
    - moody bw portrettenserie waar ik al aan begonnen ben (en van plan ben veel tijd in te steken)
    - shoot met danseres in diverse settings (staat op de wishlist, maar geen idee hoeveel flits ik hierbij zal gaan gebruiken, mss wel maar dan echt hss)

    nu binnen het godox systeem twijfel ik eigenlijk redelijk wat....
    zou een 120cm deep octa aankopen met grid, met een nog te zoeken statief en godox trigger uitt
    ik schiet enkel manueel met flits, ttl lijkt me niet aan mij besteed (of uit onkunde)

    maar word het nu de
    ad200 (te licht? lange recycle time door veel full power te flitsen? wel magmod systeem kunnen houden voor de gels)
    ad400pro (budget overschrijden, veel toeters en bellen die ik niet zal gebruiken? maar weinig beperkingen door het pro gehalte vd flits, ook bijna even krachtig als de ad600bm)
    ad600bm (ook langere recycle tijd, matige instellamp, gewicht, maar dan wel genoeg flitskracht, en door het niet altijd 1/1 flitsen valt de cycle tijd mss mee?)

    het is misschien beetje veel maar hier zijn m'n twijfels
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: aanpassing flitssysteem naar godox

    Benny,

    Ik gebruik zelf een hele reeks Godox flitsers, waaronder 2xV860II, 2xAD200 en 1xAD400Pro - dus ik jan je wel wat raad geven.
    Ik heb ook wel wat met een AD600B gefotografeerd.

    Als instap in het Godox universum raad ik je een XPro-N trigger (zender) aan.
    Je bestaande SB900 (en de bijbehorende accessoires) kan je dan binnen het Godox systeem verder blijven gebruiken door toevoeging van een X1R-N ontvanger.

    De AD200 (binnenkort in een verbeterde Pro versie verkrijgbaar) is een betaalbaar en erg interessant model, en komt standaard met zowel een 'reportageflitser' kop (voor 'los' gebruik) als een 'bare bulb' kop (best om in softbox te gebruiken).
    Op de reportagekop zal je inderdaad je Magmods kunnen plaatsen.

    Verdere interessante toebehoren die ik daar graag mee gebruik zijn
    • een montagebeugel met Bowens S-vatting, van Godox, Phottix (duur maar degelijk) of andere eBay/Amazon aanbieder (voor o.a. je softbox)
    • een EC-200 tussenkabel (ca. 2m lang) om de kop(pen) en het batterijgedeelte van elkaar te kunnen scheiden (ideaal op statief bij bv. winderig weer, of bij gebruik van een VAL partner)
    • een H200R Round Head (voor iets betere lichtverdeling, met bijpassende AK-R1 accessoireset (filters, grid, dome...)

    Er is nu ook een spotgoedkope Godox S-R1 adapter om die magnetische AK-R1 accessoires te gebruiken met je SB900, een AD200 reportagekop of eender welke typische reportageflitser.

    Een 120cm deep Octa mét grid vreet heel wat licht weg, dus hiermee zal je in vele gevallen flink wat flitspower nodig hebben. Ik vrees dat je er met "amper" 200Ws niet ver gaat komen.
    Ideaal daarvoor is een AD600B(pro) - maar je betaalt ervoor. Als je enkel manueel wil werken kan je inderdaad met een AD600BM de goedkoopste 600Ws keuze maken - zelfs goedkoper dan de (verder excellente) AD400Pro.

    Nog een andere optie, waar ik voor koos vooraleer een AD400Pro te hebben, is om 2 stuks AD200 te gebruiken samen met een AD-B2 dubbele kop waarop één of twee AD200 batterijdelen (en de bare bulbs daarvan) gemonteerd worden.
    Als extra krijg je er bruikbaar LED instellicht bij.
    Zo maak je ofwel één 400WS combinatie, ofwel 2 aparte 200Ws bronnen (eentje op de AD-B2, de ander met een 'gewone' montagebeugel).

    Hopelijk maakt dit je iets wijzer, anders hoor ik wel je verdere vragen.

    Succes!
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

    Comment


    • #3
      Re: aanpassing flitssysteem naar godox

      Interressant hoe jouw parkour eruitziet...

      De optie 2x ad200 lijkt me niks voor mij, dan liever de ad400pro kopen, nog goedkoper dan

      Die ad600bm spreekt me erg aan hoor maar de recycle tijd is dan minder, ook zwaardere flitser voor statief dan...
      En uiteindelijk in testen "maar 2/3 stops meer licht dan de 400pro door de plaatsing vd lamp en dergelijke lees ik op reviews
      Bij de ad400pro krijg je ook nog een case waar het materiaal in kan dus dat bespaard ook nog wat uit

      Die trigger ben ik idd van plan te kopen, maar de sb900 gaat de deur uit dan, om budget vrij te maken maar ook omdat ie toch bijna niet meer gebruikt zou worden
      Dus dan gaat het magmod systeem ook de deur uit (gebruik ik echt te weinig om te houden)


      Grote vraag eigenlijk: heeft de ad400pro lichtopbrengst genoeg om zonder al te veel beperkingen de 120cm deep parabolic te vullen met licht

      Heb ook nog geen idee van statief eigenlijk

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: aanpassing flitssysteem naar godox

        Met 2 X 200 kan je ook van elkaar gebruiken als je een binnenlocatie hebt waar je niet al die power nodig hebt. Een mooi tegenlicht en een hoofdlicht bv.
        Het is gelijk in wat je eerst gaat investeren in godox, na een jaar heb je ze toch allemaal. Het is zo goed dat het een verslaving zal zijn voor je het weet :-)
        Maar het aller belangrijkste onderdeel van heel uw installatie is uw statief. Die softboxen, plu, of beauty dish pakken zoveel wind dat uw flits na 5 tellen op de grond zal liggen. Daarom is het heel belangrijk dat je een goed statief maakt waarvan je de poten kan uitschuiven zodat uw statief mooi recht staat en dat het veel steviger op zijn poten staat dan een gewoon studioflits statief. op een filmke van een after wedding shoot kan je een paar sec mijn statief zien die ik gebruik na een dure les ( van een omgewaaide ad360 flitser ) https://www.youtube.com/watch?v=Q0ZCgr6cIAI
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: aanpassing flitssysteem naar godox

          Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Met 2 X 200 kan je ook van elkaar gebruiken als je een binnenlocatie hebt waar je niet al die power nodig hebt. Een mooi tegenlicht en een hoofdlicht bv.
          Het is gelijk in wat je eerst gaat investeren in godox, na een jaar heb je ze toch allemaal. Het is zo goed dat het een verslaving zal zijn voor je het weet :-)
          Maar het aller belangrijkste onderdeel van heel uw installatie is uw statief. Die softboxen, plu, of beauty dish pakken zoveel wind dat uw flits na 5 tellen op de grond zal liggen. Daarom is het heel belangrijk dat je een goed statief maakt waarvan je de poten kan uitschuiven zodat uw statief mooi recht staat en dat het veel steviger op zijn poten staat dan een gewoon studioflits statief. op een filmke van een after wedding shoot kan je een paar sec mijn statief zien die ik gebruik na een dure les ( van een omgewaaide ad360 flitser ) https://www.youtube.com/watch?v=Q0ZCgr6cIAI
          Welk statief is dit dan? Word een prijzig probeersel, zit al vlot over de 1000€ in totaal...
          Maar goe materiaal moete maar 1 keer kopen uitt

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment

          Working...
          X