Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe belasting op pensioen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe belasting op pensioen?

    Krijg ik hier een vriendin over de vloer die haar voorstel van belastingaangifte ontvangen heeft.
    Ze is in alle staten.

    De dame in kwestie geniet een overlevingspensioen en aanvullend een eigen pensioen. Voor een totaal van ongeveer 15.000 euro op jaarbasis.
    Wat mij opvalt is dat ze zeer weinig bedrijfsvoorheffing betaalt. Hooguit 7 euro. Maar dat is blijkbaar al altijd zo geweest als ik het archief er op na sla.

    Nu...

    Ze krijgt nu dus een voorstel vereenvoudigde belastingaangifte en is zeer geschrokken over het bedrag dat ze moet achter dragen. Namelijk 600 euro. Op een klein pensioen is dat best wel veel geld.

    Ik heb de aangifte bekeken en ik zie er geen fouten in. Er zijn maar 3 vakken in te vullen dus dit is geen complexe wetenschap.
    Maar als we de berekeningen van de vorige jaren er bij halen zien we telkens een zeer gelijkaardige aangifte maar is de belasting die zo moet achter dragen telkens 0 euro.
    In vorige berekeningen verdwijnt de belastbare som telkens door de vrijstelling op lage inkomens.

    Maar deze keer dus niet.

    Dus nu is de vraag van waar deze zeer hoge aanslag komt?
    Is er iets veranderd in de wetgeving waardoor de belastingsvrije sommen verdwenen zijn?

    Hoe kan ik deze dame verder helpen?

  • #2
    Re: Nieuwe belasting op pensioen?

    De belastingvrije schijf van 30% is verdwenen sinds 2018. Nu ga je meteen van 25% naar 40%

    € 0 – € 12.990 = 25%
    € 12.990 – € 22.290 = 40%

    belastingvrije som bedraagt in principe voor aanslagjaar 2019 € 7.430.

    Gepensioneerden met laag pensioen zijn daarmee gesjareld.

    Comment


    • #3
      Nieuwe belasting op pensioen?

      Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
      De belastingvrije schijf van 30% is verdwenen sinds 2018. Nu ga je meteen van 25% naar 40%

      € 0 – € 12.990 = 25%
      € 12.990 – € 22.290 = 40%
      Dat zijn belastingschijven, geen belastingvrije.

      Vroeger (2017) was het 30% van 10.860,01€ tot 12.470€ en 40% van 12.470,01€ tot 20.780€.
      Door het wegvallen van de 30% schijf zijn er dus meer mensen die er voordeel aan doen want die vallen nu in de 25% schijf.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe belasting op pensioen?

        Bekijk eens de bedragen voorheffing die nu en in het verleden werd betaald.
        Zonder bedragen te noemen is het misschien nuttig om de 3 codes mee te geven.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe belasting op pensioen?

          Zonder concrete gegevens is het moeilijk om concreet te zijn in mijn antwoord.
          Maar weet dat op een pensioen van 15.000 euro (belastbaar bedrag) de basisbelasting 7.730 is, waarvan na de belastingvermindering op de belastingvrije som en de vermindering voor pensioen de eindbelasting 0.00 is. Met een voorheffing van 7 euro is er dan zelfs een teruggave van 7 euro.
          Maar zoals gezegd, graag concrete gegevens.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe belasting op pensioen?

            Zit ze soms net boven de 15568.12 EUR ?

            Het vermelde bedrag is nog steeds hetzelfde :


            Anders bellen naar het contactcenter van de FOD Financiën : 0257/257 57 (gewoon tarief, elke werkdag van 8u tot 17u.)
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe belasting op pensioen?

              Om dan ongeveer 600 euro belasting te moeten bijbetalen moet men +/- 16250 euro pensioen hebben.
              En volgens Xafke is het pension ongeveer 15000, geen 16250. Toch geen klein verschil. Er moet iets anders zijn.
              Xafke sprak ook van 3 codes, welk is de derde (buiten pensioen en 7 euro bedrijfsvoorheffing)?

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                Dank jullie wel om mee te denken. Dat is erg lief van jullie om deze lieve dame uit de nood te helpen.
                Vorig jaar was het inkomen en haar situatie zeer gelijkaardig en betaalde ze 0 euro.
                Nu dit.... (de cijfers zijn toch een klein beetje anders dan eerst aangenomen)



                Last edited by xafke; 15 mei 2019, 17:04.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                  Ja, dat is inderdaad een 16duizend euro

                  Mijn moeder heeft nu een gelijkaardig probleem, 16.000 euro pensioen, 280 euro bijbetalen. Vorig jaar nog terug trekken. Maar ik kan niet vergelijken omdat ze de vorige belastingbrief niet terugvindt
                  In ieder geval trok ze een paar jaar geleden wel 150 euro terug (dankzij dienstenchecks, en die zijn er nu ook). Dus 430 euro in het verschil in het nadeel, zoveel is haar pensioen niet gestegen, hoor.
                  Last edited by nabi; 15 mei 2019, 17:33.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                    Bedragen zitten idd boven de 16000 EUR en dan moet er idd belasting betaald worden.
                    Je moet maar eens wat online simulaties proberen. (heb ik zelf ook even gedaan).
                    Hoe dichter bij de grens hoe harder je die belasting voelt. In die zin dat 100EUR pensioen erbij, quasi neerkomt op iets minder dan 100 EUR extra belasting te betalen...

                    @nabi : Op myminfin.be moet je normaal gezien alle fiscale documenten van heden en verleden kunnen terugvinden.
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                      Ik kijk morgen even of ik bij haar kan langsgaan en haar vorige aanslag meekrijg ter vergelijk.
                      Als ik mij goed herinner heeft ze een klein beetje "opslag" gekregen vorig jaar maar zo te zien mag ze alles weer afdragen aan de belastingen. Tis echt proper van onze regering (zonder in politiek debat te gaan) dat mensen met zo weinig inkomen zo zwaar belast worden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Ik kijk morgen even of ik bij haar kan langsgaan en haar vorige aanslag meekrijg ter vergelijk.
                        Als ik mij goed herinner heeft ze een klein beetje "opslag" gekregen vorig jaar maar zo te zien mag ze alles weer afdragen aan de belastingen. Tis echt proper van onze regering (zonder in politiek debat te gaan) dat mensen met zo weinig inkomen zo zwaar belast worden.
                        Je hoeft niet te vergelijken. Het bedrag is juist.
                        Je kan het makkelijk zelf uittellen.

                        Ik heb het ook gemerkt 'sinds 2015.
                        Ieder jaar ervoor kreeg ik terug, moest nooit iets bijbetalen.

                        Toen kwamen er "vreemde krachten van de verandering"...
                        Vanaf 2015 moet ik ieder jaar bijbetalen. Dit jaar is dat 410€.
                        Ik zit wel in een hogere schaal (kan dus echt niet klagen), maar iedereen zou dat toch moeten zien?
                        Moet je echt geen genie voor te zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                          Kan je 3.1% een zware gemiddelde aanslagvoet noemen ?
                          Akkoord, vorig jaar was het 0%. Dat was minder.
                          Maar waar trek je de grens voor de vrijstelling ? Er zal altijd iemand zijn die na een "opslag" plots geen vrijstelling meer heeft.
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                            Ik heb de vorige aanslag kunnen terugvinden. Toen kreeg ze nog 86 euro terug nu 284 betalen of 370 in het nadeel.
                            Akkoord, ze heeft ook iets meer pensioen, ongeveer 320 euro
                            Conclusie: ... Beter dat ik zwijg of dit loopt uit op een politiek debat

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                              Conclusie: ... Beter dat ik zwijg of dit loopt uit op een politiek debat
                              Bah ja, veel beloven niks geven doet de zotten in vreugde leven.
                              Zijn ze trouwens allemaal hoor.
                              Ik vraag mij af hoeveel ik meer zal moeten betalen.
                              Ik liet die vroeger door een ... invullen en trok meer dan € 400 terug die ... is niet meer en laatste keer mocht ik al meer dan € 400 bijdragen, in de kering € 800 dus.
                              Kon er toen echt niet mee lachen, koopkracht gestegen...
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X