Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom/ contrast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom/ contrast

    ik vraag me af wat het verschil is als ik contrast toevoeg aan foto in lightroom : met de functie "contrast" en met de functie " curve" .
    ik zie precies weinig verschil, maar mss is er bij 1 van de 2 toch meer kwaliteits verlies??

    bedankt

  • #2
    Re: lightroom/ contrast

    Ze voegen allebei contrast toe aan je foto maar met curves heb je véél meer controle over je contrast doordat je de punten kan zetten waar jij die wil.
    Je kan met curves ook met kleurcontrast spelen.
    Kijk eens een paar filmpjes over curves op Youtube bvb. zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=fbtwu1U6IUU

    Comment


    • #3
      Re: lightroom/ contrast

      heb je bij 1 van de Twee meer kwaliteitsverlies ?
      bedankt

      Comment


      • #4
        Re: lightroom/ contrast

        Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
        Ze voegen allebei contrast toe aan je foto maar met curves heb je véél meer controle over je contrast doordat je de punten kan zetten waar jij die wil.
        Je kan met curves ook met kleurcontrast spelen.
        Kijk eens een paar filmpjes over curves op Youtube bvb. zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=fbtwu1U6IUU
        heb je Bij 1 van de 2 meer kwaliteitsverlies dan bij de andere?

        Comment


        • #5
          Re: lightroom/ contrast

          Hoe zou u nu kwaliteitsverlies hebben, hooguit ietjes en dan nog heel miniem meer scherpte en mss. daardoor minieme korrel.
          Ze zijn beiden goed, bij curven kunt u ook per kleur werken wat niet kan in niveaus.
          Maar als het alleen om meer contrast gaat werk ik liever met de drie standen van niveaus.
          Maar je kunt wel fijner bewerken met curven.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: lightroom/ contrast

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            ...
            Ze zijn beiden goed, bij curven kunt u ook per kleur werken wat niet kan in niveaus.
            Euh ... in levels (niveau's) kan je wel degelijk in de aparte kanalen werken.

            Levels zal alle lichtwaarden in het tonaal bereik overeenkomstig/gelijkwaardig beïnvloeden. Dit noemt men een lineaire aanpassing vd tonaliteit en in se beperkter.
            Curves kan je kiezen welk gedeelte van het tonaal bereik je wil beïnvloeden/aanpassen. Dit noemt men een geometrische aanpassing (bv de typische S-curve).

            Als je met een raw werkt zal je imo betere resultaten behalen in ACR (Adobe Camera Raw) of LR met de highlights en shadows sliders.
            Met whites en blacks bepaal je je witpunt en zwartpunt.
            Clarity zal het contrast voornamelijk aanpassen in de midtones maar doe dat subtiel want het is een krachtige schuiver.
            De exposure en contrast slider zijn imo veel te bruut en geven je te weinig controle.

            Als je zeer lokaal bepaalde tonen wil aanpassen kan je ook de adjustment brush gebruiken.
            - maak je raw klein op je scherm en de brush zeer groot
            - klik dan op een bepaald punt in de foto (bv het blauw in de lucht)
            - je zal zien dat alleen die waarden zijn geselecteerd (vink mask aan en je ziet de selectie in rood)
            - klik eventueel andere zones die nog niet zijn geselecteerd
            - eventueel kan je met de brush-erase bepaalde stukken vd selectie wegborstelen (verander van "add" naar "erase")
            - doe dan je aanpassingen (bv donkerder maken door de shadows slider te gebruiken)
            - wil je daarna de wolken aanpassen (bv meer contrast door de clarity slider) kies dan "new" brush en volg dezelfde procedure
            Als het ware maak je daarmee zeer gerichte en subtiele helderheidsmaskers om lokale aanpassingen te maken ... in raw dan nog.

            Om maar te zeggen: je kan met ACR/LR veel meer dan men algemeen denkt.

            Comment


            • #7
              Re: lightroom/ contrast

              Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
              Euh ... in levels (niveau's) kan je wel degelijk in de aparte kanalen werken.
              Je moest in de politiek gaan tcf, of hoe je mijn antwoord VOLLEDIG uit de context haalt.
              Heb ik ergens geschreven dat je dat niet kon?
              Alleen in curven gaat het sneller en beter.
              Ik zit nooit een foto te verbeteren met een boek naast mij hoor, en mocht u het nog niet weten, ik heb vijf jaar Rastertekenen* achter de rug.

              * Rastertekenen is Photoshop bij het CVO Kempen.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: lightroom/ contrast

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                ... Heb ik ergens geschreven dat je dat niet kon? ...
                Ja ... hieronder je eigen tekst nog eens in "vetjes".

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Hoe zou u nu kwaliteitsverlies hebben, hooguit ietjes en dan nog heel miniem meer scherpte en mss. daardoor minieme korrel.
                Ze zijn beiden goed, bij curven kunt u ook per kleur werken wat niet kan in niveaus.
                Maar als het alleen om meer contrast gaat werk ik liever met de drie standen van niveaus.
                Maar je kunt wel fijner bewerken met curven.
                Ik las dus gewoon wat jij schreef.
                Zie niet in hoe dat uit zijn context halen is.

                Comment

                Working...
                X