Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stopcontact/schakelaar vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stopcontact/schakelaar vraagje

    Ik wil enkele oude stekkers en stopcontacten in mijn woning vervangen maar stoot hier en daar op onvoorziene probleempjes. Mogelijk heeft de vorige eigenaar 'creatief' zelf de bedrading van een verbouwing gedaan. Onderstaand schema is dat waarmee een lamp kan worden aan- en uitgeschakeld in de woonkamer. Onder de schakelaar zit een stopcontact. De lamp kan niet vanuit andere schakelaars bediend worden, al stuit ik hier en daar in andere dozen op draden die nergens op zijn aangesloten en die ooit mogelijk daarvoor dienden. Ik denk echter niet dat dit het geval is.


    Volgens de electricien in de lokale Brico is dit een ongebruikelijke manier om die schakelaar aan te sluiten. Hij stelde voor een enkelfasige schakelaar te gebruiken en daarop rood en zwart aan te sluiten. Blauw moet dan enkel op het stopcontact worden aangesloten, samen met rood. Dit lijkt echter niet te werken. Ik weet dat hier nogal wat kenners zitten. Iemand die een beter idee heeft (los van een electricien te bellen, hetgeen natuurlijk ook altijd kan)?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

    Verbind de rode draad eens rechtstreeks met het stopcontact. Waarschijnlijk zijn de kleuren ergens verwisseld. Zie anders geen verklaring voor het probleem.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

    Comment


    • #3
      Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

      Ik weet niet in hoeverre je het reglementair wenst uit te voeren, normaal zou je in een gemengde stroomkring (licht + stopcontacten) minimaal 2,5mm² en een dubbelpolige schakelaar moeten gebruiken. Zoiets, of een wisselschakelaar zal er eerst ook wel gebruikt zijn en vandaar het nu niet meer werkt. Bovendien is het goede praktijk om eerst het stopcontact aan te sluiten en van daar verder te verbinden met de schakelaar. Dit in verband met hogere stromen die anders door de aansluitingen op de schakelaar problemen kunnen geven.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

        Ik zie hier toch weinig graten in als het gaat over 2,5 mm^2. Rood en zwart gaan naar de lamp. Er is een wisselschakelaar gebruikt dus moet er nog ergens een wisselschakelaar zitten voor de lamp zou je denken maar dat hoeft niet. Ik denk dat de persoon in kwestie gewoon nog een wisselschakelaar liggen en die heeft gebruikt voor één lamp. Het is wel een rare kleurkeuze. Niet verstandig om de nulfase door te schakelen naar de lamp, het omgekeerde zou logischer zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

          Toch zo vreemd niet. Een wisselschakelaar is het niet want volgens de eerste post is er geen andere schakelaar die het licht beïnvloed.

          Enige is dat hier waarschijnlijk een dubbel polige of wissel-schakelaar als enkel polige schakelaar is gebruikt. Die rode aansluiting aan de schakelaar is niet gebruikt tenzij voor door te lussen. (kan ook de blauwe zijn afhankelijk van de inwendige constructie en aansluitingen) Verklaart ook die andere draden die "niet aangesloten zijn". Dit zal vroeger een ander soort kring geweest zijn en ooit naar de smaak van een vorige eigenaar aangepast. Of er was een dubbele schakelaar vroeger, voor een luster met 2 kringen lampen.

          Zelf heb ik ook zo'n stoten gevonden in mijn appartement.

          Comment


          • #6
            Stopcontact/schakelaar vraagje

            Als nu blauw naar het licht gaat via de zwarte draad, dan is die lamp ergens met die rode verbonden als tweede draad.
            Als je hier nu ook rood naar zwart gaat verbinden, dan krijgt uw lamp twee keer dezelfde draad toe en dus geen spanning.
            Je hebt hier vermoedelijk een dubbelpolige schakelaar die als enkelsporige wordt gebruikt.
            Een wisselschakelaar zou eventueel kunnen, maar dan zonder tweede schakelaar en zou hier in principe niet mogen gebruikt worden.
            Dat men overal de kleuren gerespecteerd heeft, dat is iets anders natuurlijk.
            Maar op zich zal het zoals getekend in het schema wel werken en is er weinig kans op problemen.
            Meestal sluit men wel eerst het stopcontact aan en dan de schakelaar, maar in gebruik maakt dat niets uit.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Meestal sluit men wel eerst het stopcontact aan en dan de schakelaar, maar in gebruik maakt dat niets uit.
              Logischerwijze wel, maar het is handiger als de schakelaar boven het stopcontact staat, anders zit de stekker in de weg. En als de buis dan langs boven komt...

              Wat ook kan, is dat het een dubbele schkelaar was en dat het stopcontact geschakeld was met de 2-de schakelaar (die er nu niet meer is). Komt wel eens voor in kelders en garages, vroeger ook in badkamers.

              Comment


              • #8
                Stopcontact/schakelaar vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Logischerwijze wel, maar het is handiger als de schakelaar boven het stopcontact staat, anders zit de stekker in de weg. En als de buis dan langs boven komt...
                Ik heb niet gezegd dat ze van plaats moeten wisselen, enkel de aansluiting eerst naar het stopcontact en dan naar de schakelaar. [emoji6]
                Buis van boven of onder maakt weinig uit, als de draden maar lang genoeg zijn. [emoji6]
                Mogelijks was daar vroeger maar één item aanwezig.
                Aftakken doen mensen wel vaker verkeerd om draden beter te laten uitkomen.
                Last edited by VerSeg; 6 mei 2019, 20:44.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                  Maakt niet uit welke schakelaar het is. Er word maar 1 contact van gebruikt.
                  Dus een enkelpolige in de plaats zetten is mogelijk.
                  En door te meten weet je waarom het niet werkt ;-)



                  --
                  mlap.
                  T.T.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    En door te meten weet je waarom het niet werkt ;-)
                    Dat klopt ook … al kan het dan bijna niet anders meer dan dat de blauwe draad geschakeld wordt naar zwart en dus blauw en zwart moet toekomen op de schakelaar.
                    Tenzij ergens verkeerd verbonden op de contacten natuurlijk.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                      je draait dat "balloneke " uit dat je met die schakelaar aansteekt,
                      en je maakt de 3 toekomende draden los, dan meet je op die draden.... en dan ga je op 2 draden 220v meten ( en dat is je stopkontakt,)
                      en op 1 draad , krijg je geen spanning , gemeten tegenover die andere 2 draden, en dat is je lichtschakelaar
                      draai je het blloneke terug in dan heb je ook spanning tussen die draad en 1 andere draad.
                      dus je sluit die met e 220 op je stopkontakt aan, en die draad waar geen spanning op staat ( met de lamp uitgedraait ) sluit je aan op die enkelpolige schakelaar.
                      en dan leg je een brug van draar 1 van je stopkontakt naar de enkelpolige schakelaar.
                      brand de lamp nu niet , dan moet je de draad verleggen , naar de andere op je stopkontakt

                      Comment


                      • #12
                        Stopcontact/schakelaar vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        je draait dat "balloneke " uit dat je met die schakelaar aansteekt,
                        en je maakt de 3 toekomende draden los, dan meet je op die draden.... en dan ga je op 2 draden 220v meten ( en dat is je stopkontakt,)
                        en op 1 draad , krijg je geen spanning , gemeten tegenover die andere 2 draden, en dat is je lichtschakelaar
                        draai je het blloneke terug in dan heb je ook spanning tussen die draad en 1 andere draad.
                        dus je sluit die met e 220 op je stopkontakt aan, en die draad waar geen spanning op staat ( met de lamp uitgedraait ) sluit je aan op die enkelpolige schakelaar.
                        en dan leg je een brug van draar 1 van je stopkontakt naar de enkelpolige schakelaar.
                        brand de lamp nu niet , dan moet je de draad verleggen , naar de andere op je stopkontakt
                        Als er nu al spanning op het stopcontact stond, dan moet er zelfs niets uitgemeten worden.
                        Het probleem ontstaat volgens mij doordat diene van de Brico aangegeven heeft om de andere draad aan de schakelaar te verbinden dan wat eerst het geval was ... dan zal die lamp nooit branden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Als er nu al spanning op het stopcontact stond, dan moet er zelfs niets uitgemeten worden.
                          Het probleem ontstaat volgens mij doordat diene van de Brico aangegeven heeft om de andere draad aan de schakelaar te verbinden dan wat eerst het geval was ... dan zal die lamp nooit branden.
                          Nen electricien die in de Brico werkt, heb ik reeds mijn bedenkingen bij.
                          Wat ik in eerste instantie zou doen is in de eerste plaats naar het stopcontact gaan,
                          en van daar uit verder werken, maakt dat je een zwaar belastbare doorverbinding via “schakelaar verbinding”
                          (die meestal van lichtere uitvoering zijn) over slaat.
                          Als het is zoals TS schrijft dat het maar over één lichtpunt en één schakelaar gaat, hoe veel simpeler
                          kan het dan zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Nen electricien die in de Brico werkt, heb ik reeds mijn bedenkingen bij.
                            Wat ik in eerste instantie zou doen is in de eerste plaats naar het stopcontact gaan,
                            en van daar uit verder werken, maakt dat je een zwaar belastbare doorverbinding via “schakelaar verbinding”
                            (die meestal van lichtere uitvoering zijn) over slaat.
                            Als het is zoals TS schrijft dat het maar over één lichtpunt en één schakelaar gaat, hoe veel simpeler
                            kan het dan zijn.
                            In de Hubo zijn die “elektriciens” ook zo snugger, maar langs één kant begrijp ik die van de Brico wel.
                            Bij enkelpolige schakelaars onderbreekt men normaal de blauwe draad niet, dus logischerwijze de rode.
                            Maar mogelijks heeft de vorige eigenaar hier zelf de “snuggere elektricien” gespeeld.
                            In winkels wordt anders heel veel zever verkocht, op alle gebied en bij alle producten.
                            Als leek krijgt men dan vaak heel verkeerde info met verkeerde aankopen of gebruik tot gevolg.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stopcontact/schakelaar vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Maar mogelijks heeft de vorige eigenaar hier zelf de “snuggere elektricien” gespeeld.
                              En als het elektriciteitsnet bij die "snuggere elektricien" een is van 3x230 zonder nulleider?
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X