Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A7Riii backetting - belichting schaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A7Riii backetting - belichting schaal

    Afgelopen dagen iets vreemd opgemerkt tijdens bracketing, dat voor de laatste firmware upgrade anders was dacht ik.


    Normaal loopt de belichting schaal van -5Ev tot +5Ev.

    Echter wanneer bracketing actief is met een vaste ISO waarde wordt deze schaal ingekort van -2Ev tot +2Ev
    De waarden hierbuiten staan donker grijs en je krijgt ook geen aanduiding indien een belichting buiten de schaal
    van -2 tot +2 valt.

    Indien je dus een bracket instelling zou selecteren met 3Ev sprongen, zie je dus enkel je basis belichting aangeduidt op de schaal.

    Als je AUTO ISO insteld met bracketing blijft de schaal wel van -5Ev tot +5Ev.

    Heeft iemand hier een verklaring voor?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

    Hmmm... niemand hier met een A7Riii of A7iii die dit kan testen of meer info over heeft?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

      In Manuele mode is dit normaal. -2 tot +2 bij vaste ISO.
      Met vaste ISO en je programma op A of S heb je terug je waarden en dat loopt bv: van 1EV 9 van -4 tot +4
      (A7/3)
      Last edited by w00ha; 9 mei 2019, 16:57.

      Comment


      • #4
        Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

        Bedankt voor de bevestiging. Maar weet u soms ook waarom dit zo is? Kan er geen logische verklaring voor bedenken.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

          Ik heb een vermoeden dat dit een beperking is.
          Vergeet niet: je zet je ISO, F en S vast in M mode.
          In principe heb je dan nog de -3 tot +3 correctie.

          Comment


          • #6
            Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

            Bij mij gaat de schaal maar van -2 tot +2. En je kan een bracket instellen tot +/-3, dus ik zie echt het nut niet in.

            Het is geen probleem om de sluitertijd aan te passen zodat je belichting buiten die "beperking" van -2 tot +2 valt.

            Plus, volgens mij was dit voor de laatste FW update niet het geval.
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

              Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
              ...

              Plus, volgens mij was dit voor de laatste FW update niet het geval.
              Kan ik niet bevestigen, want ik gebruik geen bracketing.

              Comment


              • #8
                Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

                Is dat in de praktijk nuttig om zo'n hoge bracketingwaarden te gebruiken? -3EV tot -5 EV?
                (gewoon benieuwd)

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A7Riii backetting - belichting schaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Is dat in de praktijk nuttig om zo'n hoge bracketingwaarden te gebruiken? -3EV tot -5 EV?
                  (gewoon benieuwd)
                  Geen idee, ik gebruik zulke brede brackets ook niet.
                  Maar mijn middelste (standard) belichting zit gewoonlijk wel niet op de "0" op de belichtingsschaal.
                  Ik stel deze in a.d.h.v. het histogram. Gevolg kan dan zijn dat de andere bracket waarden niet meer op de belichtingsschaal aangeduid worden.

                  Ik vraag me gewoon af waarom dit zo geïmplementeerd is, want de camera neemt die foto's wel degelijk.
                  Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                  Website - 500px - Instagram

                  Comment

                  Working...
                  X