Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oranjetipje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Oranjetipje

    Dit is mijn eerste macrofoto die ik post. Hou jullie dus niet in wat betreft opbouwende kritiek. Ik ben autodidact en ben het dus gewoon om te leren uit mijn fouten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik hulp heb gekregen van iemand die dit al jaren doet en het volgens mij uitstekend kan.
    gebruikt materiaal: Canon 70D met Canon 100mm L macrolens en ringflits.
    ISO 100 - f 29 - 1/250s

    Last edited by chrisvdv; 3 mei 2019, 16:53.

  • #2
    Re: Oranjetipje

    ik vind het beeld op zich mooi, maar ik ben zeker niet onder de indruk wat betreft de scherpte met de instelling die je opgeeft verwachte ik een vlijmscherp beeld zeker als u de flits heeft gebruikt sorry maar dit is mijn indruk

    Comment


    • #3
      Re: Oranjetipje

      Ja 't kan zijn dat de foto niet zeer scherp is. ik moet nog leren de lens goed vast te houden is mij gezegd geweest maar in de opwelling toen ik die vlinder zag was ik al blij dat ie er min of meer correct op stond.

      Comment


      • #4
        Re: Oranjetipje

        De compo is dik in orde !
        De scherpte is wat om zeep geholpen door het erg dichtgeknepen diafragma, f29 is vragen om diffractie.
        de meeste macro-objectieven presteren al vrij goed bij volle opening, gewoonlijk het best rond f5.6 en f8.
        Een zwarte bg is erg onnatuurlijk en daardoor komen beelden verzadigder en harder over.
        Een flitser is hier meestal overbodig, de beste resultaten haal je bij dergelijk onderwerp met natuurlijk tegenlicht en dan kan je het onderwerp wat oplichten met een reflectiescherm.

        Ik kijk uit naar verdere resultaten
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Oranjetipje

          OK zal ik eens proberen. Ik zie wel graag macrofotos met een grote scherptediepte maar zoals je zegt dan moet je inboeten op de scherpte van de foto.
          Ik denk dat moeilijkheid er vooral in ligt om daar een goed evenwicht in te vinden.

          Comment


          • #6
            Re: Oranjetipje

            Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
            De compo is dik in orde !
            De scherpte is wat om zeep geholpen door het erg dichtgeknepen diafragma, f29 is vragen om diffractie.
            de meeste macro-objectieven presteren al vrij goed bij volle opening, gewoonlijk het best rond f5.6 en f8.
            Een zwarte bg is erg onnatuurlijk en daardoor komen beelden verzadigder en harder over.
            Een flitser is hier meestal overbodig, de beste resultaten haal je bij dergelijk onderwerp met natuurlijk tegenlicht en dan kan je het onderwerp wat oplichten met een reflectiescherm.

            Ik kijk uit naar verdere resultaten
            Ik wou nog even reageren over de flitser is meestal overbodig, ik kan daar inkomen maar als hij beweerd en zo lees ik het toch dat hij geflits heeft (een flits is 1/1000 sec
            dan zou je verwachten dat het beeld bevroren is en dan moet je al veel doen om beweging onscherpte te krijgen. of zie ik iets over het hoofd?

            Comment


            • #7
              Re: Oranjetipje

              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
              of zie ik iets over het hoofd?
              Ja, het belangrijkste :
              f29 is vragen om diffractie !!! de onscherpte is daar het gevolg van... zoek het eens op !
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Oranjetipje

                Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                Ja, het belangrijkste :
                f29 is vragen om diffractie !!! de onscherpte is daar het gevolg van... zoek het eens op !
                je hebt volledig gelijk

                Comment


                • #9
                  Re: Oranjetipje

                  ik flits nooit met macro
                  vraag me altijd af waarom ze die ring flitser zo graag gebruiken soms maakt dit meer kapot aan aan foto dan goed
                  en ja ze zijn fotografen die zweren met de flits te fotograferen
                  maar het geeft geen dieptemeer aan je foto
                  natuurlijk licht is altijd veel mooier probeer het maar
                  je compositie is mooi maar dat je scherpte verloren hebt is al vermeld
                  Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                  Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oranjetipje

                    Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                    ik flits nooit met macro
                    vraag me altijd af waarom ze die ring flitser zo graag gebruiken soms maakt dit meer kapot aan aan foto dan goed
                    en ja ze zijn fotografen die zweren met de flits te fotograferen
                    maar het geeft geen dieptemeer aan je foto
                    natuurlijk licht is altijd veel mooier probeer het maar
                    je compositie is mooi maar dat je scherpte verloren hebt is al vermeld
                    Sluit mij aan bij Liliane.
                    f:8 is een mooie opening om nog voldoende licht binnen te krijgen - en dus een voldoende snelle sluitertijd.
                    Let er vooral op dat het onderwerp - in dit geval de vleugels van de vlinder - in een vlak liggen evenwijdig aan je sensor. Neem VEEL foto's met kleine veranderingen in positie.
                    Hou daarbij ook de achtergrond in het oog.
                    Veel succes !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oranjetipje

                      Bedankt voor alle tips. ik neem ze zeker in overweging maar ik probeer intussen toch te zoeken naar een eigen stijl van macro fotografie die vooral mezelf de meeste voldoening geeft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oranjetipje

                        goeie poging, echter het diafragma van F29 is al genoemd.
                        Het gebruik van een ringflitser kan handig zijn om wat harde schaduwen weg te flitsen, maar dit moet dan heel terughoudend gebeuren.
                        Zelf werk ik het liefst zonder flits of zelfs zonlicht...

                        Comment

                        Working...
                        X