Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleempje met 2 flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleempje met 2 flitsen

    Hoihoi

    Voor mij een probleem maar ik denk dat dat voor jullie simpel zal zijn.
    Ik wil mijn stilleven belichten van links met veel licht en van rechts met een pak minder : dus 2 flitsen in gebruik, Canon 580 links en Canon 430 aan de rechterkant.
    Op mijn toestel een zender yongnuo 360 die de linkse flits 580 aanstuurt, ook aangeschakeld op 2e yongnuo 360 (deze flitser staat niet op master of slave).
    De rechtse flits 430 staat op slave en zonder zender. Die zou dus moeten afgaan door het flitsen van de 580 ?

    Mijn problemen :
    1. Als ik de 430 op slave zet, dan kan ik de intensiteit precies niet manueel instellen. Dan komt die zowiezo op ETTL te staan.
    2. Het is alsof die 2e flitser ofwel niet afgaat ofwel te laat (ik heb dezelfde belichting met als zonder de 2e flits)

    iemand een idee wat ik fout doe (doe ik zeker !)

    Alvast bedankt
    Whoopy

  • #2
    Re: Probleempje met 2 flitsen

    Staat je eerste flits op automatisch?
    Waarschijnlijk geeft deze een pre flits af om te meten, en daardoor kan je 2de die dus reageert op een flits, te vroeg af gaan.

    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Probleempje met 2 flitsen

      Ik denk hetzelfde als mlap.
      Als je met ettl werkt,gaat de flits een preflits geven om de belichting te meten.
      Die flits zie je echter niet omdat het gaat om een paar milliseconden voor de definitieve flits.
      Je 430 gaat niet te laat af,maar te vroeg.
      Probeer eens een opname te maken met beide flitsen in beeld.Bijna zeker zie je de 580 flitsen en de 430 niet.
      In die opstelling werk ik gewoon manueel.Gezien het om stillevens gaat heb je toch de tijd.
      Maar misschien met de 580 op master,kan het een verschil maken.Maar ik ken de yongnuo niet/Kan hetzelde probleem geven.
      Is het een 580 EXII en een 430 EXII of de vroegere versie??
      Maar ik los het op met manueel te werken.Gebruik 580 exII ,en 580EX,430 exII en 430 ex door mekaar,zonder probleem,maar manueel.

      Comment


      • #4
        Re: Probleempje met 2 flitsen

        Mijn eerste flits staat op manueel, dan kan ik de intensiteit instellen. Maar niet op master. Als ik die op master zet en fotografeer, gaat die niet af. Of moet ik hiervoor ook iets doen ?
        Het probleem zit m inderdaad in de synchronisatie tussen beide.

        Comment


        • #5
          Re: Probleempje met 2 flitsen

          CORRECTIE.

          Probleem met de 430 ex:
          Als je hem eerst op M zet met Mode,en dan op slave gaat hij inderdaad op ETTL
          Duw je dan lang (paar seconden) door op Mode,dan gaat M knipperen,set en je kun dan verder ook de intensitieit instellen.

          580EX:
          Dat probleem kan ik niet reproduceren.
          OFF,Master of Slave:Kan alles instellen.
          Staat je flits dan al op de reciever? Kan zijn dat door de schakelingen hierin iets uitgeschakeld wordt.
          Kanalen en flitsgroepen staan toch juist ingesteld?.Als je die kunt of moet instellen op die yognuo


          Voor de rest,even nog eens alles herlezen,en blijkbaar stuurt die transmitter een signaal door naar de receiver onder de flits.Dus de flits zelf werkt blijkbaar niet met de ingebouwde receiver ,maar via de externe receiver op de hotshoe die reageert op het signaal van de yognuo.
          Verder wat geexperimenteerd.
          Met een 580 op off en 430 in slave :430 flitst niet.(wat te verwachten was)
          Met 580 op master en 430 in slave:werkt wel.(is de normale opstelling.)
          Dus je 580 moet op master staan,wil je met dit systeem je 430 aansturen.
          Als je 580 op master niet wil flitsen met die yognuo,dan zal er niets anders opzitten dan een receiver onder de 430 te zetten.Of een andere trigger aan te schaffen die de flitsen rechtstreeks aanstuurt zonder receiver onder de flits.
          ( Met een slave-unit van 20 eu,krijg ik beide fllitsen niet aan de praat,dus geen oplossing.Zou goedkoop geweest zijn.)

          PS:Mijn verwarring is ontstaan omdat ik een ST-e2 Canon gebruik die de flitsen rechtstreeks aanstuurt (alles moet op slave staan),en soms naast die flitsen ook nog een paar oude Vivitars met een slave-unit aanstuur(circuit los van de camera wegens te hoge spanning op hotshoe).En dan krijg je last van die preflits in ETTL,die de slave en Vivitars te snel activeert.
          Vraag nog:
          Met welke Canon-body werk je??
          Last edited by demuro; 30 april 2019, 13:40. Reden: vraag

          Comment


          • #6
            Re: Probleempje met 2 flitsen

            Ik ben er zo niet voor te vinden om TTL flitsen te gebruiken bij manueel werk.
            TTL is top op reportage maar meestal is het een kluwen om uit de settings te komen in manuele opstellingen.
            Daarom zou ik eerder aanraden om een setje 560 IV Yongnuo te kopen. De flitsen kosten rond de 60 euro per stuk en zijn even krachtig als de 580 van Canon.
            Radio ontvangers zitten standaard ingebouwd in de flitsen. Geen gezever met slave toestanden.
            Bovendien kan je dan de 560 TX zender kopen om alles lekker relax op afstand te kunnen instellen.
            Kortom met 150 a 200 euro kom je thuis met een prima set en heb je geen zorgen meer.
            De set is ook prima bruikbaar voor modellenfotografie, portretten,...

            Comment


            • #7
              Re: Probleempje met 2 flitsen

              Probeer eens je 580 op ETTL te zetten en master.Kijk eens of hij dan flitst?
              Is niet logisch,maar proberen waard.

              Comment


              • #8
                Re: Probleempje met 2 flitsen

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                ... /
                Daarom zou ik eerder aanraden om een setje 560 IV Yongnuo te kopen. De flitsen kosten rond de 60 euro per stuk en zijn even krachtig als de 580 van Canon.
                /...
                En waarom niet gewoon een extra ontvanger onder zijn 2de flash?
                Beste en goedkoopste oplossing volgens mij.

                Of word de canon 430 niet ondersteund door Yongnuo?




                --
                mlap.
                T.T.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleempje met 2 flitsen

                  Kan ik je in volgen.Is wat ik ook suggereerde.
                  Maar TS kan misschien zijn ontvanger eens onder die 430 zetten en kijken of het werkt.
                  Indien Jandersteund.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleempje met 2 flitsen

                    Ik heb op internet een klein overzichtje gevonden voor de instellingen ETTL en manueel.
                    Het is me eergisteren eindelijk gelukt om met TX op body (Canon 70D) , de 580ex op Rx (Master, ETTL) aan te sturen zodat die dan ook de alleenstaande 430 (Slave, ETTL) aanstuurde.

                    Toen ik het gisteren probeerde voor de manuele instellingen, lukte het helemaal niet.
                    Ik ga vanavond nog eens proberen met jullie opmerkingen in gedachten en volledig opgeladen batterijen. Het is een beetje frustrerend.

                    Maar heel erg bedankt voor jullie vele inzichten. Ooit zal het wel lukken, denk ik.

                    Comment

                    Working...
                    X