Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

    Hoi,

    Ik ben student Grafische Vormgeving en heb een Canon 750D waarmee ik er graag op uit ga. Maar ik ben hier met een specifieke vraag, gebaseerd op eigen ervaringen... Ik hoop dat dit even mag!



    Voor mijn afstudeerproject op LUCA School of Arts zoek ik foto’s van wat je (veel of weinig) bang maakt in het donker.
    Gewoon mooie of heel experimentele foto’s, goede of slechte... Alle soorten zijn welkom, zolang ze gaan over iets dat je ‘s nachts bang maakt.

    Vang je angst met je fototoestel.
    Ga naar www.picturesofthedark.com en deel je verhaal.

    Deze student dankt je!

    :-)

    Marian.

  • #2
    Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

    Sorry maar ik zie de relatie met je afstudeeropdracht niet ten aanzien van je opleiding "Grafische Vormgeving". Gaat het daar niet om je eigen experiment, innoverend denken en kritische reflectie in het ontwerpproces?

    Nu laat je je afstudeeropdracht dus afhangen van "derden", of wat ben je van plan te doen met de input die je krijgt vanuit deze oproep?

    Comment


    • #3
      Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

      Hoi,

      Het verzamelen van de foto's is slechts een start en onderdeel van het boek dat ik ga ontwerpen. Ik doe hiernaast ook verder research naar dit onderwerp en ga ook niet gewoon die foto's simpelweg in een boek plakken en daarmee basta. Ons project start officieel deze week op school en dan gaan we met de docenten bespreken hoe en wat. Bedoeling is dat ik leer uit jullie foto's + uitleg erbij. Hoe dan ook is zelfs een fotoboek nooit 'zomaar' een fotoboek. Ik ga alles zo persoonlijk mogelijk layouten. Een grafisch vormgever maakt ook meestal boeken met alle inhoud van de klant gekregen. Dat is deels wat ik doe.

      Comment


      • #4
        Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

        Vind dit eigenlijk een heel rare vraag.
        Wordt dit enkel een plakboek waar dan een foto in komt (plakboek) en de auteur van de foto er een verhaal over doet ?
        Indien het echter is een boek te hebben over angst .... dan moet je eigenlijk terecht bij iemand daar dagelijks mee om gaat en mensen begeleidt. Dit kan dan een boek worden waar angstigen iets aan hebben en helend kan zijn.
        Wat doe je dan met het volgende.
        Een zwarte foto. Angst: ik ben bang dat ik tegen de muur aan loop want ik weet dat er ergens ene staat en dat ik nu verplicht ben te lopen en ik zie geen steek.

        Sorry, maar ik vind de omschrijving van je vraag veel te open.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

          Zie ook hier.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

            The hands resist him



            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

              Dag Wim,

              Je kan eventueel op de website gaan kijken, daar staat ietsje meer uitleg. Het is wat vaag omdat mijn werk ook afhangt van de foto's en de verhalen van anderen.
              Uiteraard ga ik ook met psychologen spreken en bekijk ik het niet enkel van één kant. Het lijkt mij echter héél interessant om ieders interpretatie te zien van wat hen bang maakt. Een zwarte foto kan perfect, maar eentje met flits kan ook: het kan zelfs helpen met te verklaren wat het is dat jou bang maakte in het donker.

              Het lijkt me ook, als je iemand bent die bang is in het donker, een interessant experiment om als fotograaf te kijken wat je hier uit kan halen.

              Ikzelf werk dus zowel met foto's van mezelf als foto's van anderen (want enkel mezelf zou maar heel eenzijdige research zijn), alsook informatie van ervaringsdeskundigen.

              En ja, er bestaan héél mooie fotoboeken in de wereld, alsook boeken die tekst en foto's origineel combineren. Dus eind dit schooljaar toon ik je graag wat het geworden is... :-)

              Comment


              • #8
                Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                on4bam - Jep! :-) Ik hoop zo goed mogelijk mensen te bereiken die interesse hebben... Ik hoop dus ook dat hier misschien mensen zijn die soms bang zijn, of zich licht ongemakkelijk voelen in het donker. Er is niets mis mee en er zijn veel meer mensen die zich zo voelen dan je denkt.

                Comment


                • #9
                  Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                  Nerdifant - Oh waw.
                  Best indrukwekkend!
                  Van waar ken je dit werk?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarianVdb Bekijk bericht
                    Nerdifant - Oh waw.
                    Best indrukwekkend!
                    Van waar ken je dit werk?
                    Euh ... Tijdens mijn 6 jaar kunstacademie kom je wel wat interessante beelden tegen.
                    Dit schilderij heeft zelfs een zeer creepy achtergrond verhaal. Maar dat laat ik aan jou over.

                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Euh ... Tijdens mijn 6 jaar kunstacademie kom je wel wat interessante beelden tegen.
                      Dit schilderij heeft zelfs een zeer creepy achtergrond verhaal. Maar dat laat ik aan jou over.

                      YMMV
                      Ja, ik dacht dat je dit werk misschien met een specifieke persoonlijke reden had gekozen en was nieuwsgierig?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                        Tijdens mijn opleiding werden we (buiten fotografie) geconfronteerd met ideeën zowel fotografisch als andere beelden.
                        Dit om ZELF een beeldtaal te leren.
                        Dadaïsme (man ray) , surrealisme (di chirico), fantasy (giger) et. al. waren aanzetspunten.
                        Ik denk dat je je afstudeerproject mag kadreren in een analoge context.

                        YMMV
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                          Ik zou wel graag willen helpen maar ik heb totaal geen schrik in het donker. Jammer dat ik deze vraag niet meer kan stellen aan mijn pa, die was de laatste jaren van zijn leven compleet blind, ik heb nog gevraagd wat hij nu nog juist zag (veel blinden zijn in feite vreselijk slechtziend). Het antwoord : "alles is zwart".
                          Als ik ergens wél bang voor ben dan is het dat : ook in dat straatje belanden (het is genetisch).
                          Maar ik vind het idee wel interessant.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                            Ik vind het een boeiend onderwerp.
                            Maar niet zo eenvoudig om het in beeld te brengen.
                            Het doet me denken aan een uitdaging die ik ooit kreeg om psychische aandoeningen in beeld te vertalen. Dat was echt niet eenvoudig.
                            Veel succes alvast!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Angst in het donker: op zoek naar foto's voor afstudeerproject :-)

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              Ik vind het een boeiend onderwerp.
                              Maar niet zo eenvoudig om het in beeld te brengen.
                              Het doet me denken aan een uitdaging die ik ooit kreeg om psychische aandoeningen in beeld te vertalen. Dat was echt niet eenvoudig.
                              Veel succes alvast!
                              Ik denk ook dat dit zeer moeilijk zal zijn. Bij die psychische aandoeningen moest ik meteen denken aan "de schreeuw" van Munch als een heel mooi voorbeeld. In fotoversie moest ik meteen denken aan "de autist" van forumlid Gils. @TS : ik zou overwegen om eens de mening van Gilbert Claes te vragen (Gils op BD), Gilbert is een goede vriend en is voor mij met voorsprong de beste fotograaf van BD. Hij kijkt met heel aparte ogen naar de dingen.

                              Comment

                              Working...
                              X