Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom beginner

    Hey allen,
    ik heb als complete computernoob een vraag.
    Voor de avondschool fotografie die ik nu volg word ons aangeraden Lightroom (en niets anders,dus ook geen gratis programma's) aan te schaffen. In den beginne was ons gezegd dat we dit via de school konden aankopen via een gunsttarief maar dit ging uiteindelijk niet door wegens te weinig geintresseerden.
    Nu kan ik via 2ehands een versie op cd overkopen ( lightroom 6).
    Is dit een goed idee?
    De abbonementsformule vind ik te duur voor hetgeen ik nodig heb.
    Ik heb ooit eens een gratis probeerversie getest en vond dit redelijk ingewikkeld.
    Alvast bedankt voor de feedback.

  • #2
    Re: lightroom beginner

    Wel even nagaan of de ACR van de versie op de DVD jouw camera aan kan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: lightroom beginner

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Wel even nagaan of de ACR van de versie op de DVD jouw camera aan kan.
      Als dat niet het geval is kan je via Adobe DNG converter alsnog de raws importeren.
      Maar ik zou echt niet teveel betalen voor een tweedehands LR6 (als dat überhaupt al legaal is).

      Comment


      • #4
        Re: lightroom beginner

        Mijn camera is een Canon 7d mk2. Als er ooit een fullframe komt is het waarschijnlijk een een 5d mk3.

        Comment


        • #5
          Re: lightroom beginner

          Versie 6 (zelfs 5.7) zou de 7DMkII ondersteunen: https://helpx.adobe.com/be_en/camera...d-cameras.html
          En ik zie ook dat de 5DMkIII ondersteund wordt.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: lightroom beginner

            Ok. Allemaal bedankt voor de feedback. Ik ga het wagen om die box over te nemen. De prijs is niet zo hoog dat het een drama is moest het foutlopen.
            En mijn zoon gaat het eerst even checken of het wel werkt.

            Comment


            • #7
              Re: lightroom beginner

              En als je een serienummer hebt, kun je in principe online updaten tot de allerlaatste 'perpetual licence' versie, nl. 6.14. Maar opgelet: onderweg is er nog wat 'moedwillige' omweg naar CC en zelfs verwijderen ( ) van de mapfunctie.
              Die van Adobe hebben mijn laatste € al een tijd geleden gehad.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: lightroom beginner

                Ik heb niet lang geleden nog LR 6.14 opnieuw geïnstalleerd.
                Zolang ik geen nieuwe camera koop blijf ik het gebruiken.
                Laat maar weten als je een probleem hebt.

                Comment


                • #9
                  Re: lightroom beginner

                  Ondertussen al enkele weken aan het experimenteren met Lightroom. De leercurve is voor een computer analfabeet als ik toch wel vrij steil, maar we komen er wel...

                  Comment

                  Working...
                  X