Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bea wil spelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bea wil spelen

    Ik heb eindelijk een beetje door hoe m'n nieuwe camera werkt. Wat vinden jullie van deze foto? Heb ik een kleurzweem op het hondje?

    Groetjes, Linda

  • #2
    Re: Bea wil spelen

    Tja, bekijk het zo ...
    Blauwzween is niet zo belangrijk, maar de foto is 2/3 onscherp...
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Bea wil spelen

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Blauwzween is niet zo belangrijk, maar de foto is 2/3 onscherp...
      Ik heb natuurlijk de foto niet getrokken, maar ik vermoed dat de OP bewust gewerkt heeft met een beperkte DoF. De scherpte ligt vooraan op de ogen om de aandacht naar daar te trekken.
      Ik kan ook helemaal verkeerd zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Bea wil spelen

        Dank Nerdifant en Schaapje voor jullie reacties.

        Ik heb inderdaad de aandacht willen leggen op het kopje, de ogen. Gelukkig zijn de eigenaren van het hondje heel blij met de foto, die ze gratis krijgen, omdat ik hun hondjes mocht gebruiken om te oefenen. De kleurzweem heb ik inmiddels weg weten te halen na wat proberen. En niemand heeft gezien dat ik de riem heb weggewerkt, dus dat is ook goed gelukt.
        Groetjes, Linda

        Comment


        • #5
          Re: Bea wil spelen

          De foto is scherp waar hij scherp moet zijn, dus de beperkte scherptediepte is goed, de aandacht wordt naar de ogen getrokken. het geeft ook diepte, meer scherptediepte heeft hier toch niet veel zin volgens mij, enige dat je daarmee zou krijgen is een scherpe kont en een drukkere achtergrond :-)

          Wat een kleine bemerking kan zijn is dat de oogjes wat zouden mogen lichter zijn, of een sterkere catchlight zouden mogen hebben. Maar dat is niet gemakkelijk met een model dat je niet volledig kan sturen :-)

          Comment


          • #6
            Re: Bea wil spelen

            Dank je Stefan_C.
            Dacht er zelf ook aan om de ogen wat op te lichten, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
            Groetjes, Linda

            Comment


            • #7
              Re: Bea wil spelen

              Oorspronkelijk geplaatst door Lin Bekijk bericht
              Dank je Stefan_C.
              Dacht er zelf ook aan om de ogen wat op te lichten, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
              Ik denk gezien ze donkerbruin zijn dat het niet zo makkelijk zal zijn sowieso, en niet té mag zijn.

              Heb je de foto in RAW genomen of direct naar jpg? Uit de RAW zal meer te halen vallen dan jpg. Als je me deze doormailt wil ik wel eens in photoshop kijken en je de stappen dan laten wetens die ik gedaan heb.
              Last edited by Stefan_C; 26 april 2019, 08:05.

              Comment


              • #8
                Re: Bea wil spelen

                Oorspronkelijk geplaatst door Lin Bekijk bericht
                Dank je Stefan_C.
                Dacht er zelf ook aan om de ogen wat op te lichten, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.

                Dat doe je met een flitser (ingebouwde..) in slow sync flitsen.
                Of zo iets.
                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Bea wil spelen

                  Doordat de hond in de schaduw staat zal je bijna altijd een zweem of onjuiste witbalans hebben als de witbalans op zon stond. Ik denk dat je het daar ook goed kon mee verhelpen, gewoon de witbalans wat aanpassen en met de radiaalfilter en een grote doezelaar het kopje wat oplichten. Verder vind ik de foto heel leuk maar onder de voorpootjes had nog wat meer ruimte gemogen.

                  Wat het flitsen betreft is het High speed Sync ipv slow speed.
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bea wil spelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                    Wat het flitsen betreft is het High speed Sync ipv slow speed.
                    Hmmm...

                    Waarom slow sync ?

                    Zoals ik al zei: er is te veel onscherpte.
                    • Ik zou het diafragma dicht doen om scherptediepte te winnen - dus de sluitersnelheid gaat naar beneden
                      en slechts flitsen voor de lichtjes in de ogen - de flitser mag grosso modo de belichting niet wijzigen
                      Flitsen op korte afstand en klein richtgetal - een hoge sluitersnelheid zal de achtergrond onderbelichten tot zwart maken


                    YMMV
                    Last edited by Nerdifant; 26 april 2019, 23:30.
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bea wil spelen

                      Dank voor alle reacties.

                      Stefan_C: ik heb de foto in RAW en JPG geschoten. Dank voor het aanbod om de foto te bewerken, maar ik durf m'n e-mailadres niet goed prijs te geven. Ik vind het wel erg aardig dat je dat wil doen voor mij.

                      Evelynvancky: ik denk dat de witbalans op automatisch staat. Ik heb 'm nog niet gevonden, maar ik heb een 600 pagina's dik boek over m'n camera gekocht, dus ik zal het vroeg of laat wel tegenkomen. De radiaalfilter ga ik ook opzoeken. De volgende keer ga ik proberen wat verder weg te zitten voor meer ruimte aan de onderkant. Ik had een prime (50 mm) op m'n camera en dacht: "Ik moet snel een foto maken, voordat het moment voorbij is." Ik heb voor het eerst de belichting zelf handmatig ingesteld en was eigenlijk best trots op het resultaat.

                      Nerdifant: dank je voor de tip. Van flitsen heb ik nog geen kaas gegeten en ik weet niet wat slow sync of high speed sync is. Of richtgetal. Misschien staat dat ook nog in m'n boek en anders is het iets voor later.
                      Groetjes, Linda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bea wil spelen

                        Mij stoort het onscherpe achterwerk en staart niet. De focus ligt op het kopje. De perfecte witbalans is altijd een moeilijke. Ik zie ook geen kleur zweem. Behalve misschien iets 'rozigs' links op de witte vacht.
                        Last edited by Schutters; 5 mei 2019, 03:37. Reden: Zin schrappen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bea wil spelen

                          Dank je Schutters.
                          Groetjes, Linda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bea wil spelen

                            Erg mooie foto, lijkt sprekend op mijn hond, erg grappig.
                            Andriez

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bea wil spelen

                              Dank je voor je leuke reactie, Berrit.
                              Groetjes, Linda

                              Comment

                              Working...
                              X