Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wespennest of toch bijen, of wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wespennest of toch bijen, of wat?

    Onze dakgoten zijn met plastic bekleed (hier in de streek spreekt men van 'cornichen'). Op de hoek van het dak merken we nu talrijke 'vliegende beestjes' die in- en uit de talrijke gaatjes vliegen. We dachten eerst aan een wespennest, waarvoor we de brandweer zouden moeten bellen.
    Maar omdat we niet zeker zijn, probeerden we eerst een goeie foto te maken. Nu, onze BIF (beestjes in flight) foto's waren niks waard, ze zijn gewoon veel te snel, en dus heb ik er eentje moeten elektrocuteren en onder de macrolens gelegd.
    Kan iemand deze soort identificeren? Als het om bijen zou gaan, is de brandweer uitgesloten, en zullen we op zoek moeten naar een imker. Of wat?
    Dank bij voorbaat voor alle goeie raad.

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

    Ziet er niet uit als een wesp,eerder een soort bij.Welke???
    Wat doe je ermee??
    Zijn ze storend?? Komen ze op je drankjes zitten,op zoetigheid? Bijen hebben normaal dit soort niet.Wespen wel.
    Agressief zullen ze waarschijnlijk niet zijn.
    Ik heb hier vroeger nog een hommelnest gehad.Het over en heen vliegen werkt soms op een mens zijn zenuwen,maar agressief waren ze niet.
    Dus laten zitten.

    Comment


    • #3
      Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

      Dat is geen wesp, het is bijna zeker een gehoornde metselbij.
      Onschuldig, niet agressief en een plus voor de bio-diversiteit.
      Leven en laten leven.

      Comment


      • #4
        Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

        Dank voor de reacties. We hebben er inderdaad geen last van, tenminste als ze niet beginnen 'woekeren' en met onze 'cornichen' aan de haal gaan.
        Maar dit is dus ook niet voor een imker, menen jullie?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

          Vorige zomer een wespen nest in de 'cornich' gehad, vlakbij ons terras in de tuin.
          De last viel mee. We hebben overwogen om de brandweer (alweer) te bellen maar hebben even doorgebeten.
          Normaal gezien wordt een nest geen twee keer opnieuw bewoond dus hebben we het laten zitten. Nu maar hopen dat er effectief geen wespen meer in komen zitten.
          Bijen zijn normaal gezien niet agressief, ik zou gewoon even afwachten om te zien of je er last van gaat hebben of niet.
          Groetjes,
          Dominic

          Comment


          • #6
            Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

            Wespen da's natuurlijk wat anders, zeker als je op je terras wil zitten (wat wij wel eens doen) en de kleinkinderen lopen rond. We zijn alleen ongerust dat de boel zou gaan woekeren; nu zitten ze wellicht nog aan de buitenkant van het huis, maar wel vlakbij het dak (een metalen 'overzetdak', een oudere schaliedak, flink wat isolatie, en aan de binnenkant met hout afgewerkt, het geheel toch zo'n 40-50cm dik schat ik). Ik wil er niet eens aan denken als ze daarin gaan 'broeden', of wat zo'n beestjes al dan niet doen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

              Het lijkt me eerder een soort Bij, zeker geen wesp hoor Les

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                Dank je, Sieg (en ook zibro natuurlijk ). In die zin zijn we al gerustgesteld. Ze zijn momenteel erg bedrijvig, maar enkel in de omgeving van de hoek van het huis, toch zo'n 8 à 10m van ons (noord)terras en achterdeur.
                Aan de zuidkant zijn het eer de mieren die weer oprukken!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Kan iemand deze soort identificeren? Als het om bijen zou gaan, is de brandweer uitgesloten, en zullen we op zoek moeten naar een imker. Of wat?
                  Dank bij voorbaat voor alle goeie raad.
                  Volgens mij is dat een hommeltje, die worden tegenwoordig veelvuldig uitgezet on serres voor de bestuiving.
                  Toch best eens de imker van de streek bellen, sommigen halen die weg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Volgens mij is dat een hommeltje, die worden tegenwoordig veelvuldig uitgezet on serres voor de bestuiving.
                    Toch best eens de imker van de streek bellen, sommigen halen die weg.
                    https://www.anticimex.com/nl-be/onge...ecten/hommels/
                    Ik weet niet, Geert, want hommels hebben we ook in de tuin, daarstraks nog gezien tussen de bloemen ('Lady in the Bath' staat nu volop in bloei), en die zijn wat groter, dikker, met sterkere contrastkleuren (donkerder bruin tot bijna zwart en wat fel geel).
                    De foto die ik genomen heb is ook van een dood 'beestje', en die is wat opgekruld, waardoor ie wat dikker en korter lijkt.
                    Intussen hebben we ook aan de andere hoek van de dakgoot (en nog dichter bij onze achterdeur en terras) abnormaal veel van die 'beestjes' van hierboven gezien.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                      Verleden jaar plots een nest met hoornaars in de tuin, in een oude boomstronk, ik hou dmijn hart vast dat ze dit jaar terugkomen. Het waren EU hoornaars, gelukkig geen Aziatische, denk ik. Maar die "beesten" komen s'avonds binnen gevlogen als de deur blijft open staan en vliegen recht de lampen in.
                      Om maar te zeggen als het "wespen" zijn zal men het verschil wel direct zien
                      En van wat ik opgemerkt heb, hommels nestelen meestal toch niet in dakgoten? meestal zie ik hun nesten in oud rottend hout dicht bij de grond, of per uitzondering in een oude vogelkast? correct me if I'm wrong.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                        Lijkt veel op de solitaire bijen die in mijn houtstapel nestelen.

                        Ooit ook eens hommels gehad in een vals plafond; heb het nest helaas moeten weghalen omdat er veel te veel rondvlogen binnen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                          Bel een lokale imker, stuur hem de foto, en vraag advies.

                          Wat al zeker is, het zijn geen wespen.
                          Als dat in de corniche zit, dan kan de bouw van dat nest toch wat schade opleveren, ik zou daar mee opletten. (wat niet betekent natuurlijk dat je de hele gifafdeling van de Aveve moet gaan kopen en in uw goot spuiten).

                          Maar imkers hebben de uitrusting en weten hoe ze zoiets weg krijgen denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                            Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                            Onschuldig, niet agressief en een plus voor de bio-diversiteit.
                            Leven en laten leven.
                            Klopt wel, maar in een dak kan dat toch voor heel wat last zorgen en dan is het al heel wat minder plezant.
                            En zo’n nest kan heus wel wat groot worden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wespennest of toch bijen, of wat?

                              Als ik dat Natuurpunt-artikel, link hierboven gegeven door trbt555, goed interpreteer, en het zou effectief om de gehoornde metselbij gaan,
                              - zijn het solitaire bijen (die zouden geen gezamenlijk nest bouwen, maar zich individueel innestelen); dus geen groot nest?
                              - zouden ze maar actief zijn en rondvliegen tussen half april en half mei (dus dat weten we over enkele weken al of dat klopt)
                              ...
                              Op de site van Beerse waar ons dorp een onderdeel van is, zijn er geen imkers geregistreerd (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn).
                              Mocht het 'probleem' (momenteel dus niet echt een probleem, eerder een ongerustigheid) voortduren of groter worden, dan denk ik dat we beter via de sociale media en de Facebook-pagina's (als ge van .... zijt) een oproep doen naar een imker in de streek.
                              Iedereen toch bedankt om mee te denken (en ons niet al te ongerust te maken - behalve dan de laatste zin van VerSeg )
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X