Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's op glasplaatjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's op glasplaatjes

    Heb dit weekend een mooie vondst gedaan. Er was een kijkdag van een huis dat binnenkort openbaar wordt verkocht. Op de zolder was het redelijk donker en er lag precies oude wol her en der verspreid. Tussen de wol lagen oude sigarendoosjes van rond 1940. Ik was wat aan het rommelen tussen dat vuil en vond een glasplaatje waarop een negatief beeld stond van een foto. Ik wist direct dat het ging om een zilverbeeld, fotobeeld op een glasplaat. Iedereen die de geschiedenis van de fotografie heeft gezien weet waar ik over spreek. Ik begon direct verder te zoeken omdat er toch niemand op de zolderverdieping aanwezig was. Ik vond er nog een. Daarna vond ik onder de wol en 't vuil een doosje met een aantal glasplaatjes die aaneen waren vastgeplakt door de tand des tijds... Dit vond ik jammer. Maar ja, ik had toch een drietal plaatjes waar het beeld mooi was. Verder vond ik nog een doosje met de verpakking van fotopapier van Gevaert. Ik begon direct te denken aan de mensen die er gewoond hadden en die deze foto's destijds gemaakt hebben en hoe en waarom deze glasplaatjes op de zolder zijn terechtgekomen...? Ook vond ik nog een papier voor de aanvraag tijdens WO2 iv. winterhulp. (gedateerd). Ook vond ik een paar zegeltjes ivm sparen met het jaartal 1937 erop. Verder ben ik ontzettend blij met de vondst van de glasplaatjes. Ik denk dat deze foto's van begin deze eeuw zijn... misschien begin jaren '20.

    Dit wou ik even kwijt...

    Tim W.
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

  • #2
    Re: foto's op glasplaatjes

    Heb dit weekend een mooie vondst gedaan.

    Scan ze eens in, dan kunnen we meekijken.
    gilliom
    Sony T300
    Nikon D90 18-200mm

    Comment


    • #3
      Re: foto's op glasplaatjes

      Waar kan je ze ergens aanhangen zodat men ze an bekijken?

      Tim
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

      Comment


      • #4
        Re: foto's op glasplaatjes

        ofwel glasplaatjes scannen
        ofwel glassplaatjes op lichtbak plaatsen en fotograferen
        posten op BD (zie procedure foto's linken op dit forum)
        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: foto's op glasplaatjes

          MMm, is idd een magnifieke vonst....
          Da zijn dingen die heel gegeerd zijn op bvb de beurs van Bievre...
          Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
          Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

          Comment

          Working...
          X