Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

    Hallo allen,

    Ik heb ivm andere hobby (hardlopen/hond) een paar jaar niet meer gefotografeerd met iets anders dan mijn telefoon.. voorheen een Canon 350 D spiegelreflex, nu gekozen voor de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII.
    Voor dit moment handiger omdat ik meestal wel de hond mee heb als ik foto’s ga maken en even wisselen van lens dan niet zo handig is. Ik moet er weer even in komen..

    Waar ik nu tegenaan loop is dat het toestel zowel in de volledig automatische stand maar ook in P bij bv veel licht op het strand de sluitertijd mega omhoog gooit (1600-2000 maar het diafragma dan op bv F5.6 zet. Ook in de volledige automatische stand/landscape scene kiest hij dan voor 1600 F 5.6

    Terwijl ik het logischer zou vinden als hij het andersom zou doen?
    Heb ik een instelling in het menu per ongeluk gewijzigd of is er iets dat ik kan wijzigen?

    Ik weet dat ik ook A of S zou kunnen kiezen ipv P maar soms is gewoon even snel een foto maken zonder je om de instellingen te hoeven bekommeren ook handig.

    Ik hoor het graag.

    Groetjes mirjam

  • #2
    Re: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

    Staat je (auto) ISO niet te hoog?

    Jaja
    Last edited by Franciskine; 20 april 2019, 16:41.
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Staat je (auto) ISO niet te hoog?

      Jaja
      Nee die staat op Auto en gaat in die foto’s niet echt omhoog. 125
      Last edited by Franciskine; 20 april 2019, 16:42.

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

        Belichting op spotmeting ingesteld?
        http://www.paulvanrooy.be

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

          Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
          Belichting op spotmeting ingesteld?
          Nee staat overal nog op standaard “automatisch meten op het hele scherm”

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

            P standen geven meestal voorkeur aan de korte sluitertijd, denk ik. Even snel een foto maken geeft meer voldoening zonder bewegingsonscherpte, want een 'bewogen' opname met veel dieptescherpte is meestal niet goed
            genoeg.☺

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

              Oorspronkelijk geplaatst door nesten Bekijk bericht
              P standen geven meestal voorkeur aan de korte sluitertijd, denk ik. Even snel een foto maken geeft meer voldoening zonder bewegingsonscherpte, want een 'bewogen' opname met veel dieptescherpte is meestal niet goed
              genoeg.☺
              Hmm ja, dat zou ook kunnen maar ik blijf het wat vreemd vinden. Of eigenlijk vreemd voelen. De foto’s zijn gewoon goed scherp dus dat is verder ook geen probleem. Maar met deze sluitertijden maakte ik voorheen sportfoto’s (behendigheid parcours honden training) en geen landschapfoto.

              Net ook weer even getest, heel veel zon dus mooi testweer.

              De eerste foto op standje IAm komt hij met 1600 F2.8 iso 125 ( hij maakt er zelft een landschapscene van)
              De tweede foto op standje P zelfde waardes
              De derde foto op standje A is er blijkbaar genoeg licht om handmatig te kunnen wijzigen naar 125 F10 iso 125

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 MKII

                Oorspronkelijk geplaatst door Miepmiep Bekijk bericht
                Hmm ja, dat zou ook kunnen maar ik blijf het wat vreemd vinden. Of eigenlijk vreemd voelen. De foto’s zijn gewoon goed scherp dus dat is verder ook geen probleem. Maar met deze sluitertijden maakte ik voorheen sportfoto’s (behendigheid parcours honden training) en geen landschapfoto.

                Net ook weer even getest, heel veel zon dus mooi testweer.

                De eerste foto op standje IAm komt hij met 1600 F2.8 iso 125 ( hij maakt er zelft een landschapscene van)
                De tweede foto op standje P zelfde waardes
                De derde foto op standje A is er blijkbaar genoeg licht om handmatig te kunnen wijzigen naar 125 F10 iso 125

                Bij Aps-c camera’s / lenzen ligt de sweet spot bij de meeste lenzen tussen F4 en F8. (Jouw Canon)
                F 5.6 bij een FZ1000 (1inch sensor) is al vrij goed dichtgeknepen en is nog een waarde waar de scherpte niet teveel achteruitgaat (diffractie) en zal ook de reden zijn waarom je camera in automatische stand hier voor kiest.
                De maximale scherpte bij de Fz 1000 wordt zelfs verkregen bij 2.8, dus je A stand geeft idd genoeg licht binnen bij een lagere sluitertijd maar de kwaliteit van je lens gaat er op achteruit bij F10 ( f10 is te vergelijken met f27 op een full frame camera)

                Dat is ook de reden waarom Panasonic voor dit compromis kiest in de automatische stand.
                In dit geval dus de hoge sluitertijd bij 5.6
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment

                Working...
                X