Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opvolger Canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opvolger Canon 40D

    Mijn Canon 40D is aan vervanging toe en nu twijfel ik welke camera ik best kies als opvolger.

    Ga ik voor de 80D of voor een spiegelloze? Waar liggen de verschillen tussen de M5 en de M6?

    Full frame is uitgesloten gezien ik niet wil investeren in een hoop nieuwe lenzen.

    Ik heb nu de Canon EFS 17-55 2.8, Canon EFS 10-22, nog een zoomlens die ik niet zoveel gebruik (70-300) en een kleine 50mm 1.8

    Gezien die lenzen behoorlijk zwaar zijn, lijkt mij het voordeel van een compactere camera op zich niet zoveel door te wegen. Anderzijds, het gewicht is nu wel wat me vaak tegenhoudt om de camera mee te nemen. Met een compactere camera met een kleine lens, zou ik ook op fietstochtjes die camera eens kunnen meenemen.

    Maar komt dat echt op hetzelfde neer? Een systeemcamera met adapter en dan zo'n EFS lens, in vergelijking met de lens rechtstreeks op een spiegelreflex?
    Geen optische zoeker, dat zou wel wennen zijn, maar lijkt me wel doenbaar. Geen twee wieletjes zoals nu op mijn 40D, dat zou een grotere aanpassing zijn. Die twee instelwielen + LCD-schermpje vind ik nu zeer handig.

  • #2
    Re: opvolger Canon 40D

    Persoonlijk zou ik voor de Canon EOS M50 + 15-45 IS STM en die 40D houden want wat ga je er nog voor krijgen 2de hands, een habbekrats?
    Als die M50 u bevalt kunt ge later nog M objectieven bijkopen en je hebt een lichte uitvoering om mee te nemen in een kleine sling bag op uw fiets.


    PS: bedoelde de M50 instede de M5, sorry.
    Last edited by Red Falcon; 17 april 2019, 22:55. Reden: vergissing rechtgezet.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: opvolger Canon 40D

      zonder liegen , verleden week meegemaakt , er stond iemand met ne 40D in ..... en die kreeg nog 25 euro , als hij ne nieuwe kocht
      koop die adapter er bij ( 109 euro ) en je kan je vorige lenzen er op gebruiken

      Comment


      • #4
        Re: opvolger Canon 40D

        Ik heb 3 jaar een EOS M10 gehad, zeer compact en goede beeldkwaliteit, enkel de AF trok op niet veel.
        Vorig jaar een M6 bijgekocht (met losse zoeker omdat ik het zo compact mogelijk wou houden), daar is de AF wel goed (alhoewel niet bedoeld voor vogels in vlucht).
        De EF-S 10-22 heb ik er op gebruikt (een Chinese adapter van €30 is even goed), maar de 17-55 is wel echt groot.
        Maar morgen hang ik de M6 weer achter de 100-400 (op statief) voor mijn kleindochter om (ja toch) vogels te fotograferen.

        EF en EF-S lenzen werken op EOS M even goed als op de DSLR's van Canon, de interface is dezelfde, enkel de vatting en de registerafstand zijn kleiner.

        De EF-M lenzen zijn zeer compact en helemaal niet duur voor de kwaliteit.
        Ondertussen heb ik buiten de EF-M 15-45 en de 22 f:2 (aanrader !) ook de 11-22 (zeer goed) en de 55-200. Bovendien een 7artisans 7.5mm fisheye (behoorlijk goed voor €95, hoeveel kost dat niet voor een DSLR ?).
        De sluiter van de M10 heeft wel vorige maand na slechts 27.000 clicks de geest gegeven.

        Op dit moment lijkt de M50 mij de beste koop.
        Last edited by palombian; 18 april 2019, 21:53. Reden: fisheye

        Comment


        • #5
          Re: opvolger Canon 40D

          Dank je voor jullie antwoorden.

          Misschien nog eventjes aanhalen wat ik nu voel als beperkingen met mijn 40D. Een snelle AF is heel belangrijk. Ik fotografeer vooral mijn kinderen, in dagdagelijkse omstandigheden. Het zijn dan wel geen vogels, die kinderen zijn toch behoorlijk snel. De lage ISO-waarde is ook een grote beperking nu. Ik heb hier de discussie gelezen dat die hogere ISO fake is, dat het hetzelfde doet als in lightroom uw foto gaan bijbelichten. Maar toch vind ik het vervelend dat ik dat achteraf moet doen. In slechte lichtomstandigheden ga ik nu effectief sterk onderbelichten om dit dan in lightroom aan te passen. Maar dan zie ik pas het resultaat als ik de foto's in lightroom heb ingeladen. Maar die ISO is gelijk bij de 80D en M50.
          Wat ik nu geweldig vind aan de 40D zijn die twee wieletjes en kleine LCD zodat ik direct mijn instellingen zie en ik heel snel kan aanpassen. Ik weet niet of ik dat zie zitten om dat altijd op een touch screen te moeten aanpassen. Of went dat snel?

          Dus je, het komt neer op het aspect controle en snelheid van de autofocus.

          Comment


          • #6
            Re: opvolger Canon 40D

            Ik heb 2 40d's voor mijn photobooth die ik maakte voor ons huwelijk. Soms gebruik ik hem ook om mee te experimenteren met oude manuele objectieven. Ik vind het ook een prettige camera qua instellen met de 2 wieltjes (mijn andere is een 550d) maar erger mij wat aan het scherm die niet scherp is. Op het scherm zelf kan je niet zien als je foto scherp is of niet ...

            Ik zal dit topic ook volgen, want ik zie mijn 550d ook geen jaren meer meegaan
            Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

            Comment


            • #7
              Re: opvolger Canon 40D

              Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje Bekijk bericht
              Dank je voor jullie antwoorden.

              Misschien nog eventjes aanhalen wat ik nu voel als beperkingen met mijn 40D. Een snelle AF is heel belangrijk. Ik fotografeer vooral mijn kinderen, in dagdagelijkse omstandigheden. Het zijn dan wel geen vogels, die kinderen zijn toch behoorlijk snel. De lage ISO-waarde is ook een grote beperking nu. Ik heb hier de discussie gelezen dat die hogere ISO fake is, dat het hetzelfde doet als in lightroom uw foto gaan bijbelichten. Maar toch vind ik het vervelend dat ik dat achteraf moet doen. In slechte lichtomstandigheden ga ik nu effectief sterk onderbelichten om dit dan in lightroom aan te passen. Maar dan zie ik pas het resultaat als ik de foto's in lightroom heb ingeladen. Maar die ISO is gelijk bij de 80D en M50.
              Wat ik nu geweldig vind aan de 40D zijn die twee wieletjes en kleine LCD zodat ik direct mijn instellingen zie en ik heel snel kan aanpassen. Ik weet niet of ik dat zie zitten om dat altijd op een touch screen te moeten aanpassen. Of went dat snel?

              Dus je, het komt neer op het aspect controle en snelheid van de autofocus.
              De 24 megapixel sensor is een stuk beter in ISO dan de vroegere van Canon, ik zou me daar geen zorgen in maken.
              Ook de AF zal goed genoeg zijn voor je kinderen.
              Ik mis de instelwieltjes ook wel.
              De M6 had er nog het meest, de basic toestellen M10 en de opvolger M100 hebben er helemaal geen.
              Ook de M50 is niet zo gul voorzien.
              Ik denk niet dat de doelgroep van deze toestellen erg geïnteresseerd is in meer controle.
              Maar als je een beetje oefent heb je een compact toestel met dezelfde beeldkwaliteit als een DSLR (wat toch één van de vereisten van TS was).

              Comment


              • #8
                Re: opvolger Canon 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje Bekijk bericht
                In slechte lichtomstandigheden ga ik nu effectief sterk onderbelichten om dit dan in lightroom aan te passen. Maar dan zie ik pas het resultaat als ik de foto's in lightroom heb ingeladen.
                Uiteraard heb je dan last van ruis

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: opvolger Canon 40D

                  ik heb een 5DIII en een M5

                  Ik verkoos de M5 omdat die nog een (electronisch) vizier had. Ben er heel tevreden van. Werkt met eigen objectieven. Met tussenstuk kun je al je EFs en EF lenzen gebruiken.
                  Enkel bij de Tamron 150-600 doet de AF het niet. Ik heb gelezen dat het komt omdat de batterij het blijkbaar niet aankan. Mijn 70-200 2.8 IS II werkt echter zeer goed en snel.
                  Een mirrorless heeft heel grote voordelen: compact, licht, redelijk snel, goede af, met aangepaste objectieven heel compact. De resultaten zijn zeer bevredigend en vallen zeker niet uit de toon bij zijn grotere broers.
                  Heeft ook nadelen: batterijduur (200/250 foto's maximum). Electronisch vizier is even wennen. Enne... Dat zal het ongeveer zijn
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: opvolger Canon 40D

                    Dank je voor jullie hulp. Het is dus de M50 geworden. Ik heb er nu een weekendje foto's mee genomen en het is een aangename camera in gebruik. Nu ik de foto's heb ingeladen in lightroom ben ik wel ontgoocheld over de kleuren. Die zijn wel heel erg flets. Ik ga dus nog wat met de witbalans moeten experimenteren om dit goed te krijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: opvolger Canon 40D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje Bekijk bericht
                      Dank je voor jullie hulp. Het is dus de M50 geworden. Ik heb er nu een weekendje foto's mee genomen en het is een aangename camera in gebruik. Nu ik de foto's heb ingeladen in lightroom ben ik wel ontgoocheld over de kleuren. Die zijn wel heel erg flets. Ik ga dus nog wat met de witbalans moeten experimenteren om dit goed te krijgen.
                      Dat hoort niet zo te zijn, de kleuren zijn zoals van andere Canon's. Toch even nakijken of je niets verkeerd doet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: opvolger Canon 40D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje Bekijk bericht
                        Dank je voor jullie hulp. Het is dus de M50 geworden. Ik heb er nu een weekendje foto's mee genomen en het is een aangename camera in gebruik. Nu ik de foto's heb ingeladen in lightroom ben ik wel ontgoocheld over de kleuren. Die zijn wel heel erg flets. Ik ga dus nog wat met de witbalans moeten experimenteren om dit goed te krijgen.
                        Gemaakt in RAW of Jpeg ?

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: opvolger Canon 40D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Gemaakt in RAW of Jpeg ?

                          grts
                          Sieg
                          In RAW. Ik krijg het in Lightroom wel goed door de witbalans aan te passen en wat met de exposure te spelen, maar het zou natuurlijk fijn zijn mochten de kleuren vanzelf wat beter zijn. Nu lijkt het alsof alle foto's bij avondzon genomen zijn.

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Dat hoort niet zo te zijn, de kleuren zijn zoals van andere Canon's. Toch even nakijken of je niets verkeerd doet.
                          Wat zou ik dan verkeerd kunnen doen? Tips zijn zeker welkom.

                          Comment


                          • #14
                            Re: opvolger Canon 40D

                            Staat de witbalans op uw toestel op manueel?
                            Probeer eens die juist te zetten aan de hand van een grijskaart.
                            Ik laat die van mij gewoon op automatisch staan.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: opvolger Canon 40D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Staat de witbalans op uw toestel op manueel?
                              Probeer eens die juist te zetten aan de hand van een grijskaart.
                              Ik laat die van mij gewoon op automatisch staan.
                              Het staat op automatisch AWB, maar door nu in detail te kijken zie ik 'ambient priority' staan. Ik denk dat daar de verklaring ligt.

                              Comment

                              Working...
                              X