Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ideale formaat van foto's op website?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ideale formaat van foto's op website?

    ja, een fotowebsite zit bij mij ook op de wip.
    graag had ik er mijn foto's op een formaat van 400x600, 600x400 en 600x600 (pixels) geplaatst zodat ze grondig bekeken kunnen worden.

    is dit formaat haalbaar voor de doorsnee computer zodat er niet gescrolld moet worden?
    Alle tips zijn welkom.

    lievegroeten

  • #2
    Re: ideale formaat van foto's op website?

    Die formaten moeten op alle moderne pc's gemakkelijk bekeken kunnen worden. Tegenwoordig zijn alle monitors minimum 1024x786 pixels.
    De meeste foto's hier worden gepost met 800x600 of 900x600 pixels (afhankelijk van de beeldverhouding van de camera, compact = 3:4, en DSLR = 2:3).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: ideale formaat van foto's op website?

      Dit formaat kun je best gebruiken, maar je moet er rekening mee houden dat niet iedereen:

      a- dezelfde internetverbinding heeft (maw het inladen kan lang duren)
      b- hetzelfde beeldscherm heeft (minimaal 17 inch monitor is gebruikelijk, maar er zijn mensen die nog met 15 inch werken)

      Wat misschien een idee is, is om met thumbnails te werken, zodat al je foto's op 1 pagina te zien zijn en de bezoeker dan door erop te klikken de foto op "ware" grootte kan zien.
      Succes,

      JLP
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: ideale formaat van foto's op website?

        Als je gaat kijken naar het systeem waarmee een doorsnee gebruiker Internet-sites bekijkt, kan je al veel leren.

        Een gemiddelde startpagina zoals www.2Link.be geeft het volgende plaatje weer:

        1024*768 - 52.92%
        800*600 - 36.74%
        1280*1024 - 4.54%
        1152*864 - 3.09%
        640*480 - 0.70%
        1280*960 - 0.53%
        1400*1050 - 0.36%
        1600*1200 - 0.30%
        1280*800 - 0.12%
        960*720 - 0.10%

        Een 1024*768 pixels resolutie is op dit moment veruit het meeste gebruikte. Daar kan je dus een 600*600 foto weergeven zonder te hoeven scrollen, op voorwaarde dat je maar één foto per pagina gebruikt en de knoppen en/of menu aan de linkerzijde plaatst.

        Zet de schermresolutie best even naar 1024*768 om het resultaat van de nieuwe site te controleren.

        Websites bedoelt voor fotoliefhebbers kunnen vaak een iets grotere resolutie aan, omdat die groep gebruikers ook met wat grotere beeldschermen werken.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: ideale formaat van foto's op website?

          Op mijn site staan ze allemaal in 800 op 533 en ik hoor iedereen er van stoeffe.
          pas ook net op mijn laptop schermpje. vind ik perfect.

          robke.zapto.org

          Comment


          • #6
            Re: ideale formaat van foto's op website?

            dus als ik het goed begrijp, hombre, bereik je met 1024*768 ruim 60% van de modale surfer,
            dus foto's tot 600 grootste afmeting? (met 168 px ruimte over voor frames boven en onder?).
            MM
            Last edited by mm; 20 oktober 2004, 08:15.
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: ideale formaat van foto's op website?

              Vergeet ook niet om de resolutie op 72 pixels/inch te zetten. Dat is ideaal/standaard voor internetgebruik. Als ge meer pixels gaat gebruiken kan het zijn dat de foto's te zwaar worden voor sommige pc's en dan duurt het een eeuwigheid voor ze ingeladen zijn...

              Comment


              • #8
                Re: ideale formaat van foto's op website?

                als de resolutie op 400*600 staat, verandert hier toch niks aan wat de ppi is?
                400*600 is een 'absolute' maat, terwijl de ppi een 'schaal' is, toch?
                een 400*600 op 72 of 96 of 300 of voor mijn part 1200ppi blijft toch steeds even 'zwaar'? of ben ik nu compleet de mist in aan het gaan?

                MM
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: ideale formaat van foto's op website?

                  ah neen, pixels per inch geeft weer hoeveel pixels er staan per inch, dus heeft echt wel gevolgen voor uw "zwaarte"

                  72pîxels per inch, of 1200 pixels per inch
                  uw file gaat bij 1200ppi 16.6maal zo veel wegen
                  Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                  Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ideale formaat van foto's op website?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lorent
                    ah neen, pixels per inch geeft weer hoeveel pixels er staan per inch, dus heeft echt wel gevolgen voor uw "zwaarte"

                    72pîxels per inch, of 1200 pixels per inch
                    uw file gaat bij 1200ppi 16.6maal zo veel wegen
                    Hoe meer pixels per inch hoe zwaarder het bestand "per inch" wordt, da's waar.
                    Maar als je zelf opgeeft dat uw foto 800 x 600 pixels moet bedragen, dan blijft het aantal pixels toch even veel? In dit geval steeds 480000 pixels.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: ideale formaat van foto's op website?

                      mja, ma de ppi of dpi id voor druk, en een scherm is maar 72dpi, dus t heeft geen zin om hoger te gaan....
                      Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                      Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ideale formaat van foto's op website?

                        't Is waar! Maar dat wil wel zeggen dat ge een kleine foto krijgt als ge 1200ppi gebruikt...want:

                        1200 pixels per inch en ge hebt er max 800: dat is dus een foto van ongeveer 0,66 inch.

                        72 ppi en ge hebt max 800: dat is een foto van 11,11 inch.

                        Welke invloed dit op het beeld geeft op een website weet ik niet want daar heb ik zelf niet genoeg ervaring mee. Zou het kunnen zijn dat als je insteld op je HTML (bijvoorbeeld) dat je foto 800*600 moet zijn, dat er dan gekeken wordt naar de resolutie van het scherm waarop de afbeelding komt en dan het formaat wordt aangepast?

                        Comment


                        • #13
                          Re: ideale formaat van foto's op website?

                          wrong ...

                          dpi is voor druk: dots per inch. en elke dot heeft 4(of drie of meer) kleurpuntjes, vandaar 1200dpi-plotters voor 300ppi afbeeldingen
                          ppi is voor weergave: pixels per inch

                          dots is wat een plotter van een pixels maakt!

                          lees ook eens dit

                          MM
                          Last edited by mm; 20 oktober 2004, 12:51.
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: ideale formaat van foto's op website?

                            De neverending story van de pixels en DPI's

                            Voor gebruik op computerschermen, maakt de DPI helemaal niks uit want je werkt steeds met het aantal pixels. Je maakt een foto van 900x600 pixels, dan zal die op een computerscherm precies zoveel pixels groot zijn, gelijk hoe je de DPI instelt. Heb je een monitor met een resolutie van 900x600, dan zal die foto daar exact inpassen. Heb je een scherm met een resolutie van 1800x1200, dan kunnen daar 4 van die foto's in (2 naast elkaar en 2 onder elkaar).
                            Enkel wanneer je begint af te drukken, zal je gaan werken in werkelijke afmetingen (cm, mm, inch,...) en dan komt de DPI pas ter sprake en heeft het een levensgroot belang.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: ideale formaat van foto's op website?

                              ja mannen, 'k geraak hierdoor waarschijnlijk wel al een stuk verder...
                              dus 't formaat dat ik voorstelde, ... daar mag ik dus voor gaan!!!

                              allé merci hé
                              lievegroeten

                              Comment

                              Working...
                              X