Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voer voor techneuten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voer voor techneuten

    Ik viel bijna van mijn stoel als ik het las.
    Waar ik dacht dat alle fabrikanten het hadden opgegeven (met uitzondering van Mazda) lijken de Britten in stilte voort te werken aan het concept van de Wankelmotor.



  • #2
    Re: Voer voor techneuten

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ik viel bijna van mijn stoel als ik het las.
    Waar ik dacht dat alle fabrikanten het hadden opgegeven (met uitzondering van Mazda) lijken de Britten in stilte voort te werken aan het concept van de Wankelmotor.


    http://www.orbitalpower.co.uk/our-engines/
    Een Wankel motor is een geniale constructie: theoretisch zijn de pk's bijna oneindig . Alleen die motoren 'drinken' nogal veel. ALs dat opgelost wordt is het een beter concept dan een tradionele otto-motor.

    vb. :-)
    The awesome Mazda 787B is so far the only non-reciprocating engine powered race car to win the 24 Hours of Le Mans and until 2018 also the only Japanese car ...


    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Voer voor techneuten

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Ik viel bijna van mijn stoel als ik het las.
      Waar ik dacht dat alle fabrikanten het hadden opgegeven (met uitzondering van Mazda) lijken de Britten in stilte voort te werken aan het concept van de Wankelmotor.


      http://www.orbitalpower.co.uk/our-engines/
      Probleem is en blijft de smering van een wankelmotor Paul, het kan niet anders zijn dan een
      mee verbrandende olie, velen hebben de wankelmotor gebruikt, Mazda, NSU, Citroën, Norton en noem maar op.

      Comment


      • #4
        Re: Voer voor techneuten

        De motor van de Mazda RX-8 kan/kon 170.000 km aan en moet dan helemaal gereviseerd worden.
        Dit is de reden waarom die auto tweede hands bijna niks waard is want velen doen hem juist daarom enkele duizenden kilometers daarvoor van de hand.
        Toen die in 2002 op de markt kwam heb ik er bijna een gekocht, maar door de garagist zelf werd die mij afgeraden.
        Maar was VW niet de eerste om een commerciële auto op de markt te brengen?
        Het was op deze motor dat de Mazda ingenieurs die motor verder ontwikkeld hebben. Enfin, dat stond tenminste op hun reclame folder.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Voer voor techneuten

          Niet VW.
          NSU spider in 1967. En iets later NSU Ro80. Fantastische wagen! Maar veel problemen mee.

          Comment


          • #6
            Re: Voer voor techneuten

            De vader van mijn schoonzuster reed met een NSU RO 80.
            Toen hij binnenging voor 30.000km onderhoud,werd hij gefeliciteerd door de importeur.(Woonde in Brussel)
            Geen enkele RO 80 had het 30.000 km uitgehouden.Olielekken etc. bij de vleet.
            Een wonder dat Mazda deze wankels is blijven ontwikkelen,en toch het er beter vanaf bracht.
            Oude wijn in nieuwe zakken zoals men zegt.
            Last edited by demuro; 16 april 2019, 13:18.

            Comment


            • #7
              Re: Voer voor techneuten

              Pierre Dieudonné en Tim Walkinshaw wonnen overigens in een RX7 Wankel in 1981 de 24u van Francorchamps. Van betrouwbaarheid gesproken.

              Comment


              • #8
                Re: Voer voor techneuten

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Pierre Dieudonné en Tim Walkinshaw wonnen overigens in een RX7 Wankel in 1981 de 24u van Francorchamps. Van betrouwbaarheid gesproken.
                Tja, in een race is olieverbruik en brandstofverbruik niet belangrijk.
                Dan pas je de toleranties wat aan, en uiteindelijk is 24h aan 160 km/u maar een kleine 4000km.
                Dat kan je makkelijk testen, en is amper representatief voor de totale levensduur.

                Ik snap Mazda ook niet. Bij minstens de helft van de bevolking is de wonkelmotor gewoon verbrand. Ik zou het nooit kopen, tenzij met uitzonderlijke garanties op olieverbruik en levensduur.

                Comment


                • #9
                  Re: Voer voor techneuten

                  Kijk even naar de specificaties "durability" is toch niet de sterkste kant van dit soort motoren.
                  De kleinste motor heeft een geschatte levensduur van maar 250 uur als die in een stroomgroep op 75% wordt belast (dat lijkt mij toch het doel van dit soort motor, het aandrijven van een stroomgroep).
                  Ik ben er zeker van dat in een traditioneel stroomgroepje de motor een heel stuk langer meegaat dan 250 uur, zelfs op vollast.
                  Je zou zo'n motor ook op een grasmaaier kunnen monteren, maar ook daar zal die veel sneller versleten zijn dan een zuigermotor.

                  Met de elektronische injectie zou het verbruik misschien wel onder controle kunnen blijven, maar ik denk dat ze dan eerder directe injectie moeten gebruiken, en dan wordt het een heel duur motortje.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voer voor techneuten

                    Anyway, als er iemand een NSU Ro80 in de aanbieding heeft hoor ik het graag.
                    Een VW K70 (Otto-motor) interesseert me ook wel.
                    Laat maar komen!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voer voor techneuten

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Probleem is en blijft de smering van een wankelmotor Paul, het kan niet anders zijn dan een
                      mee verbrandende olie, velen hebben de wankelmotor gebruikt, Mazda, NSU, Citroën, Norton en noem maar op.
                      Hercules, Suzuki RE500 en Van Veen OCR1000. Verder geraak ik niet.
                      Voor zover ik begrijp is het probleem naast de smering vooral ook de koeling en het verbruik
                      Last edited by opapol; 16 april 2019, 18:13.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voer voor techneuten

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Suzuki RE500 en Van Veen OCR1000. Verder geraak ik niet.
                        Voor zover ik begrijp is het probleem naast de smering vooral ook de koeling en het verbruik
                        Bij de Citroën GS Birotor is het ook enkel bij enkele prototypes gebleven Paul, ik weet er trouwens een paar staan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voer voor techneuten

                          Groot probleem bij de wankelmotor zijn de dichtingen van de rotor. Dit is een ware puzzel van lineaire dichtingen die in punten bij elkaar komen. En nog erger voor enkele van de dichtingen gaat die op verschillende plaatsen van zijn vorm op verschillende snelheden wat onregelmatige sleet geeft en lekken. Een van die zaken die goed lijken op papier maar in praktijk nooit werken en altijdf lijkt er wel een of andere oplossing aan de horizon. (die er nooit komt)

                          OS heeft zelfs een versie gemaakt voor modelvliegtuigen. Was op een bapaald moment relatief populair omdat die gemakkelijk in de nacelles van multimotor modellen paste.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voer voor techneuten

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Niet VW.
                            NSU spider in 1967. En iets later NSU Ro80. Fantastische wagen! Maar veel problemen mee.
                            Yep juist, nu herinner ik me het weer, was ook een aerodynamisch ontwerp.
                            Maar dan heeft VW die motor toch overgenomen of niet?
                            Onlangs terug een Mazda gekocht en toevallig stond er een RX-8 binnen voor onderhoud. Toch een fantastische wagen als die ziet.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voer voor techneuten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Yep juist, nu herinner ik me het weer, was ook een aerodynamisch ontwerp.
                              Maar dan heeft VW die motor toch overgenomen of niet?
                              Maar nooit in een auto gebruikt.

                              Comment

                              Working...
                              X