Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm X-H1 : probleem spotmeting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm X-H1 : probleem spotmeting?

    Ik heb een 2dehandse X-H1 gekocht van een jaar oud (met de laatste firmware). Daarop zit een nieuwe 16-55 f2.8.
    Vandaag denk ik te ontdekken dat de spotmetering niet werkt. (Of - meer algemeen - dat er iets niet in orde is met de lichtmeting van deze camera.)
    Ik was nl. binnen, en ik wou iets fotograferen dat ik buiten zag, doorheen een klein raampje. Ik stel dus het focuspunt in, ik zie dat het onderwerp daar buiten eigenlijk overbelicht is en druk toch af. Resultaat: de binnenmuur is goed belicht, het onderwerp buiten inderdaad overbelicht. Pas als ik manueel drie stops onderbelichtte, was het onderwerp buiten correct belicht.
    Conclusie: ondanks de ingestelde spot metering en de "interlock spot AE & Focus Aera" op ON (=spot meting op het focus punt), bleek de camera te belichten alsof ik zone metering of integraal metering had ingesteld.
    Als extra test heb ik dan eens een foto getrokken van een felle LED-spot in het plafond. En wat er dan gebeurt bij het indrukken van de sluiterknop is best vreemd, vind ik. Je zou natuurlijk verwachten dat de getrokken foto potzwart gaat zijn, op die LED-spot na.
    Maar neen, je ziet in de viewer voor een tiende van een seconde het beeld inderdaad helemaal donker worden, en dan plots beslist de camera om de foto toch te gaan belichten alsof ik een andere soort metering ingesteld heb.
    Als ik opnieuw het object buiten fotografeer, doorheen het kleine raampje, dan zie ik hetzelfde fenomeen: de camera lijkt eerst op correcte wijze spot metering te doen en correct te belichten, om dan plots de hele compositie te gaan belichten.
    Ik weet dus helemaal niet wat er aan de hand is.
    Ik heb de vele settings van deze camera meermaals doorgelopen en denk toch dat alles correct staat ingesteld. Mijn vorige was een X-T1 en dus ik ben er niet geheel onbekend mee.

    Herkent iemand dit gedrag?
    Is er een andere manier waarop op de metering van dit toestel zou kunnen testen?

    mvg,
    Paul

    EDIT : spot metering blijkt correct te werken in Manual focus: hier heeft iemand nog dat probleem en het blijkt inderdaad geen probleem te zijn maar een feature: als Face Detection aan staat, dan werkt de spot metering niet in Autofocus-mode. Je moet er maar opkomen.
    Hi. My X-T2 appears to have developed a problem. Basically it will only spot/centre meter in manual focus mode. Has anyone else experienced this? I have reset to factory settings but still the problem persists. I guess I need to send it back to Fuji for repair?
    Last edited by Muug; 14 april 2019, 16:32.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: Fujifilm X-H1 : probleem spotmeting?

    En als je weet wat je zoekt dan vind je het natuurlijk vanzelf terug.... https://forum.belgiumdigital.com/f20...ng-526941.html
    Know what you know, and don't know what you don't know.

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm X-H1 : probleem spotmeting?

      't Ja, de instellingen zijn soms heel eigenaardig bij Fujifilm. Zo vond ik nergens waarom mijn X-T1 maar bleef scherp stellen op een onderwerp die niet bewoog.
      En met mijn X-E2s vond ik niet waarom mijn opzetflitser niet afging.
      Gelukkig werd ik geholpen door het Fujifilm forum.
      Voor de instellingen van een toestel is Canon veel simpeler.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment

      Working...
      X