Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiets probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fiets probleem

    Net gefietst en na een tijdje fietste ik heel zwaar, het lijkt of mijn ketting veel te strak zit.
    Wasdana weer?
    Gewone fiets met Nexus 7.
    Op het eerste zicht niks te zien.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Fiets probleem

    Slappe beentjes gekregen? [emoji1]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Fiets probleem

      versnelling moet gesteld worden, denk ik zo.

      Comment


      • #4
        Re: Fiets probleem

        Zal iets voor volgende week zijn...
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: Fiets probleem

          Ik heb ooit ook een fiets gehad met Nexus 7 naafversnellingen.
          Vanaf het begin vond ik al dat die vrij zwaar trapte tegenover de vorige fiets (met derailleur), en na een tijd werd dat nog veel erger (veel erger, zo erg dat ik dacht dat er aan mij zelf iets mankeerde omdat ik de collega's van op het werk zelfs niet meer kon volgen terwijl dat eerder nooit een probleem was geweest).
          Die Nexus 7 naafversnellingen hebben het slechtste rendement van alle versnellingsapparaten die er op de markt zijn voor fietsen.
          Het is wel een heel populaire naafversnelling omdat die zo goedkoop is, maar omdat die niet goed gesmeerd wordt (vet in plaats van olie) kan je die na een tijd almaar moelijker rond getrapt krijgen.

          Er zijn wel betere versnellingsnaven (Rohloff bijvoorbeeld), maar die zijn dan weer héél erg duur, en die vind je alleen terug op de duurste fietsmerken (Koga bijvoorbeeld).
          De Shimano Nexus 8 is ook veel beter, maar heel wat duurder dan de Nexus 7.

          De fiets die ik nu gebruik voor woon-werk verkeer heeft een goedkope Shimano 7 versnellingsderailleur (zo'n Shimano Tourney derailleur kost via Aliexpress ongeveer 9 euro + 5,5 euro verzendkosten), de ketting en het achterste tandwiel gaan zo'n 5.000km mee (één jaar), maar dat zijn heel goedkope onderdelen.
          Ik vervang die zelf, en dan kost het zo'n 22 euro, of nog een paar euro meer als ook de kleine tandwieltjes van de derailleur aan vervanging toe zijn, dat is om de 10.000km.
          De laatste ketting was wel wat sneller versleten, maar dat komt door de wegenwerken in Oostmalle, daar heb ik heel dikwijls door het slijk gereden deze winter (maar voor 22 euro maak ik mij daar niet echt zorgen over).
          Last edited by Black B@ndit; 12 april 2019, 20:57.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Fiets probleem

            Achterwiel misschien een beetje verschoven, en dan ketting te strak, of het wiel sleept.

            Comment


            • #7
              Re: Fiets probleem



              Ik ga dit vd week eens doen.
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Fiets probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                https://youtu.be/0-8pl1ym174

                Ik ga dit vd week eens doen.
                Dat zal waarschijnlijk wel helpen, maar omdat er dan olie in zit in plaats van vet is het mogelijk dat je dat geregeld moet herhalen, en het is ook mogelijk dat er nadien olie uit de naaf lekt.
                En door de olie lost dan het vet van de lagers op en zullen die ook niet lang goed gesmeerd blijven.
                De versnellingsnaven die met olie moeten worden gesmeerd hebben ook afdichtingen die daarop voorzien zijn, en dat is niet het geval bij de Nexus 7.
                Je zal de levensduur door die behandeling wel kunnen verlengen, en de verliezen zullen zeker in het begin een stuk minder zijn met de verse olie die er in is blijven hangen dan met het oude, vuile vet.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Fiets probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Dat zal waarschijnlijk wel helpen, maar omdat er dan olie in zit in plaats van vet is het mogelijk dat je dat geregeld moet herhalen, en het is ook mogelijk dat er nadien olie uit de naaf lekt.
                  En door de olie lost dan het vet van de lagers op en zullen die ook niet lang goed gesmeerd blijven.
                  De versnellingsnaven die met olie moeten worden gesmeerd hebben ook afdichtingen die daarop voorzien zijn, en dat is niet het geval bij de Nexus 7.
                  Je zal de levensduur door die behandeling wel kunnen verlengen, en de verliezen zullen zeker in het begin een stuk minder zijn met de verse olie die er in is blijven hangen dan met het oude, vuile vet.
                  Pagina 48 toont toch iets anders: Oil maintenance of the internal assembly https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-SG0003-05-ENG.pdf
                  En ze schrijven voor dit om de 2 jaar of om de 5.000 km te doen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fiets probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Pagina 48 toont toch iets anders: Oil maintenance of the internal assembly https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-SG0003-05-ENG.pdf
                    En ze schrijven voor dit om de 2 jaar of om de 5.000 km te doen.
                    Het is wel eigenaardig dat er in een nieuwe Shimano versnellingsnaaf vet zit in plaats van olie, als de naaf dan ondergedompeld wordt in olie lost het vet op, en blijft er alleen nog wat olie hangen tussen alle onderdelen.
                    Als de naaf daarna elke 5.000km opnieuw een smeerbeurt krijgt, dan zal dat waarschijnlijk geen problemen geven.
                    Maar als je bij een fietsenmaker een nieuwe fiets koopt met versnellingsnaaf, dan hebben ze het er altijd over dat die "onderhoudsvrij" is.
                    Bij geen enkele fietsenmaker heb ik ooit gehoord dat die om de 5.000km een onderhoudsbeurt moet krijgen, en volgens mij wordt dat dan ook zelden of nooit gedaan.
                    Toen ik indertijd dat probleem had met die Nexus 7 versnellingsnaaf heeft de fietsenmaker nooit op een of andere manier vermeld dat die eigenlijk wel eens gesmeerd zou moeten worden, terwijl dat dan wel degelijk nodig was (die fiets had meer dan 20.000km gereden).
                    En als die echt elke 5.000km een onderhoudsbeurt nodig heeft (wat Shimano dus wel aanraadt, maar elke fietsenmaker vergeet te vermelden) die meer tijd kost dan het vervangen van ketting + tandwielen bij derailleurversnellingen, dan zijn naafversnellingen ook niet meer goedkoper per gereden kilometer dan een derailleur met even veel versnellingen. Voor een derailleur met 7 versnellingen zijn de vervang-onderdelen spotgoedkoop, en bij naafversnellingen verslijt de ketting ook (met een gesloten kettingkast gaat de ketting wel veel langer mee), daar komt nog bij dat een fiets met naafversnellingen doorgaans minstens 100 euro duurder is dan een vergelijkbare fiets met een derailleur met 7 versnellingen.
                    Bij "mooi weer fietsers" kunnen de ketting en achterste tandwielen van een derailleurversnelling ook zo'n 10.000km mee gaan als die af en toe gesmeerd wordt, bij dagelijks woon-werk verkeer is dat een stuk minder als er in alle mogelijke omstandigheden mee wordt doorgereden.

                    Bij de Rohloff versnellingsnaven wordt er wel opgegeven dat die geregeld een smeerbeurt moet krijgen, maar bij Shimano wordt daar nooit iets over gezegd door de fietsenverkopers (dat zouden ze dan wel moeten doen)...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fiets probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Maar als je bij een fietsenmaker een nieuwe fiets koopt met versnellingsnaaf, dan hebben ze het er altijd over dat die "onderhoudsvrij" is.
                      Bij geen enkele fietsenmaker heb ik ooit gehoord dat die om de 5.000km een onderhoudsbeurt moet krijgen, en volgens mij wordt dat dan ook zelden of nooit gedaan.
                      Het staat anders standaard in de voorschriften van de fabrikant en dus ook in de service-voorschriften.
                      Het is niet omdat niemand het doet, dat het daarom niet nuttig of nodig/aanbevolen is.
                      Het zal te veel tijd vragen zeker, liever veel verdienen op snelle herstellingen?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fiets probleem

                        Wat op het filmpje staat is geheel mislukt, op 2.50 zie je het wiel van de naaf nemen, wat bij mij niet lukte, wiel bleef ergens nog vasthangen. Heb wel min of meer een oliebad gegeven, maar zonder resultaat, zit nog even muurvast.
                        Voorlopig een 3 versnellingswiel gestoken, maar het moet nog matchen met de versnellingshendel.
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fiets probleem

                          Update na 1 jaar:
                          Ik wou mijn achterwiel met kapotte versnellingsnaaf naar het containerpark brengen maar niet zonder het tandwiel eraf te doen,
                          Wiel in bankschroef, eens laten draaien en wat blijkt, alles werkt
                          Zou de behandeling van een jaar geleden dan toch resultaat hebben gehad (ergens opzijgezet en niet meer naar gekeken tot nu) ?
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment

                          Working...
                          X