Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Budgetbewuste lenskeuze Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Budgetbewuste lenskeuze Canon

    Hey,

    Aangezien ik het een beetje beu was dat de kinderen van mijn vriendin (3 tieners, 14, 16 en 17j) altijd mijn camera willen lenen,
    heb ik net voor hen een goedkope tweedehands Canon EOS 70D (zelfde type als mijn toestel) op de kop getikt.
    Ze hebben alle drie op school (initiatie-) fotografie als keuzevak gekozen, dus ze zijn gelukkig niet zomaar wat selfies aan het trekken.

    Echter hebben ze hier nog wel een of meerdere lenzen voor nodig.
    Aangezien het een cadeau wordt, en zal dienen om mee te leren, wil ik het budgetvriendelijk houden.
    Hoe goedkoop de body ook was, het blijft een zot cadeau... Het moet niet veel zotter worden.

    De Canon EF-S 18-55mm F4-5.6 IS STM is goedkoop te verkrijgen, en die kitlenzen van Canon presteren lang niet slecht, als ik het me goed herinner.
    Maar ik sta open voor andere opties.
    Iemand die hier wat feedback en tips kan geven?

    Bedankt!
    Vriendelijke groet,
    Lars
    Canon EOS 5DIV + 70D + enkele Canon lenzen

  • #2
    Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

    Ik zou daar een tweedehands 24-105 L4 op zetten. Tweedehands kan je die vinden rond de 300 euro.
    Het is een L lens en dus gekend voor kwaliteit. Een zeeg goed allround bereik. En presteert prima op de 70D.

    Alternatief kan je hun ook wat meer laten nadenken over compositie en dat kan prima met de 50mm 1.8. Die kost tweedehands rond de 50 euro en nieuw 150 dacht ik.
    Voordeel is ook dat die nog eens meer lichtsterk is. Kunnen ze ook meer leren spelen met scherptediepte. Papa zal het hun wel uitleggen

    Comment


    • #3
      Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

      Bedankt,
      Dat zijn inderdaad ook leuke en interessante opties!
      Vriendelijke groet,
      Lars
      Canon EOS 5DIV + 70D + enkele Canon lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

        Die 50 mm zal wat lang zijn als enige lens denk ik.(crop 1.6x)
        Ikzelf gebruik een 24 mm stm op een 70d en vind ik handig als combi voor allerlei gebruik.
        Mijn zwaarder geschut gaat op een 5d of 1d.

        Hangt er natuurlijk vanaf wat die gasten al kennen en hoever hun ambities gaan.En hoeveel je wilt spenderen.
        Maar ik vrees dat met een prime,ze snel in je glasbak gaan graaien en dan ben je even ver.
        Vnl. als in de klas een aantal zoomers zitten.

        Bekijk eens wat die gasten met jouw toestel bakken.
        Ik zou eerlijk niet in iets investeren dat duidelijk meer kost,dan voor wat je betaald hebt voor die 70D.
        Kan zijn dat de interesse nadien verdwijnt,wat zeer goed mogelijk is op die leeftijd.
        Dus volg je logisch verstand.
        Last edited by demuro; 11 april 2019, 11:48. Reden: doordenkertje

        Comment


        • #5
          Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

          kijk eens bij Sigma ART serie, heel goede kwaliteit en goedkoper dan gelijkaardige Canon lenzen

          Comment


          • #6
            Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

            Aparte lenzen kopen voor de kids met als enige criterium dat ze weinig mogen kosten is misschien niet zo'n goed idee.
            Veel EF-S lenzen van hoge kwaliteit gaan tegenwoordig goedkoop weg en er zijn er waarschijnlijk die je zelf nog niet hebt. Ze gaan niet verslijten als de kinderen ze gebruiken.
            Ik denk aan de EF-S 10-22 (alhoewel de 10-18 op sommige punten beter is en zelfs nieuw niet duur), ook 17-55 f:2.8 is heel betaalbaar.
            EF-S 60 2.8 macro is razend scherp en niemand moet ze nog hebben, mooie portretlens op een crop.
            Misschien kan je voor echt weinig (50-100) nog een EF 24-85 vinden, ik zou niet teveel geven aan een 24-105, 24mm valt tegen als groothoek op een crop.
            De latere versies van de 18-55 kitlenzen vallen best mee, de 50 1.8 focust m.i. zeer slecht bij weinig licht en is ook niet scherp vol open.

            Comment


            • #7
              Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Ik zou daar een tweedehands 24-105 L4 op zetten.
              Dat zou ik nooit doen, ik heb zo'n soort combinatie gehad(D70 +24-120) en hoe vaak ik tegen de 24mm geklikt zijn niet meer te tellen, iets wat rond de 17mm begint is veel beter(niet voor niets net een verschil met de cropfaktor).
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

                Met een 18-135 IS heb je een vrij groot zoombereik, en afhankelijk van de versie is die ook best betaalbaar.
                Ik heb zelf de 18-135 IS STM, en daar ben ik heel tevreden over (ik gebruik die op een 7D II).
                Ondertussen is er ook nog de nieuwere (en ook duurdere) USM versie, die zou optisch ongeveer hetzelfde presteren, maar de "Nano USM" zou sneller scherpstellen.
                De scherpstelling van de STM versie is eigenlijk ook niet echt traag te noemen, maar voor bijvoorbeeld actiefotografie kan de autofocus nooit te snel zijn (sneller is dan altijd een voordeel).
                Misschien kan je wel een tweedehands 18-135 vinden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

                  Iedereen hartelijk bedankt voor de input!
                  Vriendelijke groet,
                  Lars
                  Canon EOS 5DIV + 70D + enkele Canon lenzen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Budgetbewuste lenskeuze Canon

                    Een tijdje geleden heb ik hier een lensje aangeboden en ik ben het niet kwijtgeraakt. Mocht het je interesseren:
                    een canon ef 50mm II met een UV-filter, dat er altijd op is geweest en een rubberen zonnekap. Het is nog als nieuw. Factuur en doos aanwezig. Weinig gebruikt. Foto op aanvraag.
                    De vraagprijs was en is 60 euro.

                    Comment

                    Working...
                    X