Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Clair-obscur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Clair-obscur

    ik heb mijn inspiratie gehaald uit werken van Rembrandt, net zoals hij werk ik met één lichtbron en reflectie scherm
    [IMG]

    origineel beeld
    [IMG]
    Last edited by D.B.D; 18 april 2019, 14:32.

  • #2
    Re: Clair-obscur

    Mooi en niets verhullende opname.
    zou er onder een stukje afhalen, zodat de mouw in het linkerhoekje begint.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Clair-obscur

      Ik volg Bouk. Mooie foto, misschien ietsje minder fel licht op het haar linksboven. Verder zit de belichting voor mij goed.

      Comment


      • #4
        Re: Clair-obscur

        Oorspronkelijk geplaatst door Nathalimage Bekijk bericht
        Ik volg Bouk. Mooie foto, misschien ietsje minder fel licht op het haar linksboven. Verder zit de belichting voor mij goed.
        De foto is zeker geslaagd ! Proficiat hiervoor.
        U schrijft ook dat u zich laat inspireren door Rembrandt, en ook hier volg ik u.
        Echter, de zo typische Rembrandt belichting vraagt in de meest donkere kant van het gezicht misschien wel een meer uitgesproken driehoekje...
        Voor diegenen die deze vorm van belichting niet kennen, hierbij : https://photo.stackexchange.com/ques...en-do-i-use-it.
        Maar.... zoals u zegt : "ik laat me inspireren door Rembrandt...", en dat is niet : "ik kijk af van...", en daarom vind ik het een meer dan geslaagde foto.
        Dit is een stijl die u duidelijk ligt.

        Comment


        • #5
          Re: Clair-obscur

          Had Rembrandt een reflectiescherm dan
          Vind deze wel minder goed belicht als de vorige van deze dame.
          De kleuren zijn grauw - kan ook aan afwerking liggen.
          Peter
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: Clair-obscur

            Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
            Had Rembrandt een reflectiescherm dan
            Vind deze wel minder goed belicht als de vorige van deze dame.
            De kleuren zijn grauw - kan ook aan afwerking liggen.
            Peter
            ik zag onlangs een reportage over Rembrandt en bij zijn zelfportret gebruikte hij een boek om reflectie te maken

            Comment


            • #7
              Re: Clair-obscur

              Ik vind deze zeker niet slecht gedaan. Misschien alleen de wat te felle uitgebrande stukjes vermijden.

              Comment


              • #8
                Re: Clair-obscur

                Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                Ik vind deze zeker niet slecht gedaan. Misschien alleen de wat te felle uitgebrande stukjes vermijden.
                Helemaal mee akkoord. Knap portret sowieso.
                Ik weet niet of de nabewerking met NIK software was, maar bij sommige filters moet je oppassen met de hooglichten/schaduwen. Dit lijkt mij hier het geval bij de hooglichten.

                Comment


                • #9
                  Re: Clair-obscur

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marchristan Bekijk bericht
                  Helemaal mee akkoord. Knap portret sowieso.
                  Ik weet niet of de nabewerking met NIK software was, maar bij sommige filters moet je oppassen met de hooglichten/schaduwen. Dit lijkt mij hier het geval bij de hooglichten.
                  inderdaad ik ben NIK software nog wat aan het uitzoeken tot waar ik kan gaan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Clair-obscur

                    Ik hou wel van harde contrast portretjes.
                    Deze is nice enkel hier en daar nog wat uitgebrande hooglichten en de uitsnede zit me niet helemaal lekker.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Clair-obscur

                      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      Ik hou wel van harde contrast portretjes.
                      Deze is nice enkel hier en daar nog wat uitgebrande hooglichten en de uitsnede zit me niet helemaal lekker.
                      " uitgebrande hooglichten "ook daar ben ik nog wat aan het uitzoeken naar de juiste verhoudingen, ik werk met een losse lichtmeter op spotmeting en gereflecteerd licht

                      Comment


                      • #12
                        Re: Clair-obscur

                        Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                        inderdaad ik ben NIK software nog wat aan het uitzoeken tot waar ik kan gaan
                        [emoji106] Bij sommige filters in NIK heb je aparte schuifregelaars voor de schaduwen en hooglichten. Op deze manier kan je heel goed zien tot waar je kan gaan vooraleer details verloren gaan of het te artificieel wordt. Veel succes!

                        Groetjes, Marchristan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Clair-obscur

                          Oorspronkelijk geplaatst door Marchristan Bekijk bericht
                          [emoji106] Bij sommige filters in NIK heb je aparte schuifregelaars voor de schaduwen en hooglichten. Op deze manier kan je heel goed zien tot waar je kan gaan vooraleer details verloren gaan of het te artificieel wordt. Veel succes!

                          Groetjes, Marchristan.
                          bedankt voor de tip

                          Comment


                          • #14
                            Re: Clair-obscur

                            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                            " uitgebrande hooglichten "ook daar ben ik nog wat aan het uitzoeken naar de juiste verhoudingen, ik werk met een losse lichtmeter op spotmeting en gereflecteerd licht
                            Je kan beter opvallend licht meten (is meer correcter).
                            Om reflecterend licht te meten met een losse lichtmeter moet je wat meer afweten van het zonesysteem en hoe toe te passen.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Clair-obscur

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              Je kan beter opvallend licht meten (is meer correcter).
                              Om reflecterend licht te meten met een losse lichtmeter moet je wat meer afweten van het zonesysteem en hoe toe te passen.
                              opvallend licht is misschien correcter alhoewel er gemeten word met gemiddelden, terwijl met reflecterend licht en spotmeting 5% dan weet je waar je mee bezig zijt.
                              bij dit beeld was mijn opdracht 2 1/2 stop verschil te maken. Het zone systeem ken ik ( van Ansel Adams) en dat was nu net waar ik mee bezig was

                              Comment

                              Working...
                              X