Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop lightroom

    ik wil de nieuwste versie aankopen van Lightroom, maar ik zie enkel aankoop per maand of jaar op de site...
    kan men lightroom aankopen zonder telkens maandelijks of jaarlijks te moeten betalen?

    bedankt

  • #2
    Re: aankoop lightroom

    "Nieuwste" versie kan je niet aankopen, die wordt alleen aangeboden in abo vorm.

    Laatste versie in aankoop is versie 6.x. En als ik het zo bekijk is die ook niet meer in de koop terug te vinden. M.a.w. alles is om naar abo-land.

    Comment


    • #3
      Re: aankoop lightroom

      Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
      ik wil de nieuwste versie aankopen van Lightroom, maar ik zie enkel aankoop per maand of jaar op de site...
      kan men lightroom aankopen zonder telkens maandelijks of jaarlijks te moeten betalen?

      bedankt
      Waarom Lightroom? Er is beter op de markt.
      Denk aan ON1, Luminar, en als je heel technisch wil gaan Affinity Photo.
      Capture One is ook goed maar een klasse duurder.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: aankoop lightroom

        Ik ben persoonlijk voor RAW-ontwikkeling naar DxO Photolab overgestapt. Toegegeven, ik heb zowel Lightroom 6.14 (de allerlaatste 'perpetual licence' die nu niet meer te koop is) als Aperture 3.6 op mijn iMac staan, maar ik gebruik ze niet meer. De laatste wordt niet meer ontwikkeld, en de eerste is overgegaan naar een abonnementensysteem dat ik jongere mensen nog wel durf aanbevelen, maar waar ik zelf niet meer mee begin. Bij mij blijft Adobe op de computer staan zolang de versies die ik heb nog compatibel zijn.
        DxO Photolab heeft ook het begin gemaakt van een DAM (Digital Assets Manager), net zoals de door LL genoemde ON1 RAW en Luminar 3, maar voor mij volstaat  Photos, met location, face recognition, keywords, enz. Een schitterende database trouwens, waarmee ik 'smart' selecties naar wens kan maken.
        Wil ik echt gaan 'ontwikkelen', vertrek ik uiteraard van de RAW die niet in Photos zit.
        Affinity Photo is bij mij ook goed op weg om Photoshop te vervangen, voor die bestanden waarbij ik lagen, laagmaskers e.d. nodig heb.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: aankoop lightroom

          lightroom, omdat ik van deze weet hoe het werkt....

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Waarom Lightroom? Er is beter op de markt.
          Denk aan ON1, Luminar, en als je heel technisch wil gaan Affinity Photo.
          Capture One is ook goed maar een klasse duurder.

          Comment


          • #6
            Re: aankoop lightroom

            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
            Waarom Lightroom? Er is beter op de markt.
            Denk aan ON1, Luminar, en als je heel technisch wil gaan Affinity Photo.
            Capture One is ook goed maar een klasse duurder.
            @ lieven is ON1 en luminar betaalbaar en makkelijk in gebruik?
            Last edited by LesC; 9 april 2019, 09:16. Reden: quote hersteld

            Comment


            • #7
              Re: aankoop lightroom

              Als je nu LR koopt, kun je nooit meer een andere camera aanschaffen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: aankoop lightroom

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Als je nu LR koopt, kun je nooit meer een andere camera aanschaffen.
                en waarom niet?

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                  en waarom niet?
                  Omdat de versie van ACR niet verder ge-update-t wordt in de perpetual licence versie van LR.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop lightroom

                    Waarom probeer je ze allemaal niet uit? Elk bedrijf geeft je wel de 30-dagen gratis proberen optie dus kan je voor jezelf uitmaken wat voor jouw het best geschikt is.

                    Je kan ook tig reviews vinden (artikels en youtube) waar ze die editors onderling vergelijken. Die zijn natuurlijk zoveel waard als de auteur waard is en sommige zijn gesponsord en andere niet. Bekijk/lees ze dan ook met enig kritisch vermogen.

                    Daarnaast kan je prijzen vergelijken en afwegen of ze op termijn voor jouw financieel haalbaar dan wel aantrekkelijker zijn.
                    Bv: ON1 Raw kost zowat €100 aankoop en €80 voor de update. Gegeven dat ze elk jaar toch een update hebben = €7.5/maand.
                    LR/PS kost €12/maand of €4.5/maand meer. Upgrades en updates zijn inbegrepen en je krijgt er wel naast LR ook PS bij. Naast 20GB cloud storage beschik je ook over tal van andere zaken zoals presets, templates etc...

                    Dus: probeer ze (gratis), vergelijk ze en maak dan een geïnformeerde keuze die het best past bij jouw noden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop lightroom

                      Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
                      @ lieven is ON1 en luminar betaalbaar en makkelijk in gebruik?
                      Van de twee is Luminar de gemakkelijkste, maar ON1 de betere en completere.

                      Luminar werkt met filters, zeg maar modules die elk iets gaan bewerken of aanpassen. Ze zijn nogal sterk in AI (artificial Intelligence) maar de resultaten zijn niet altijd wat je wil, soms te weinig controle (imo).

                      ON1 is gelijkaardig, maar werkt met browse en develop, dus in één gedeelte blader je door je foto's, in een ander kan je ze bewerken, ook met layers, ook met presets, ook met LUT etc.
                      Kortom, veel completer, en er is dus ook wel iets te leren. Er is een goeie community, en er zijn veel video tutorials. (gratis)
                      Zelf ben ik in hun PLUS programma gestapt, maandelijks krijg ik presets en andere voordelen, en reeksen video's over fotografie in het algemeen, en natuurlijk, ON1 in het bijzonder.
                      De importmodule laat je toe alle foto's in te trekken op jouw manier (bij mij is dat yy/mm/dd op een externe folder, de structuur wordt door het programma aangemaakt. dus HD P:2019/04/09 voor vandaag, en je kan er meteen keywords toekennen etc.
                      Je bestaande fotocollectie kan je zonder probleem doorkruisen/bewerken etc. En dat is voor mij de doorslag geweest. Een cataloog van Lightroom kan je intrekken, maar dat hoeft zelfs niet. Waar je foto's ook staan, je kan eraan en verder werken.

                      Je zal ze beiden voor net geen 100€ kunnen kopen, maar veel belangrijker, je kan van beiden een probeerversie downloaden, dat raad ik je zeker aan.


                      En wat Affinity Photo betreft, als je een alternatief voor Adobe zoekt, niet alleen PS maar ook Indesign enz. dan moet je bij Affinity zijn, Affinity Pho, Affinity Designer en Affinity Publisher, en ze kunnen echt wel alles wat je met de dure Adobe producten kan.
                      Last edited by Lieven Lema; 9 april 2019, 18:08. Reden: Affinity
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop lightroom

                        Efkes verwittigen.
                        Veel probeerversies zullen veel registersleutels laten staan in je register als je di!e probeerversies verwijderd.
                        Dit " vervuilt" het register en maakt uw Pc trager.
                        Als je alles wilt verwijderen doe dit dan met JV16 Power Tools, maar wees ook voorzichtig dat je geen verweven sleutels verwijderd.
                        Ik gebruik ook ON 1 RAW en dat is een bijoutje om RAW bestanden te ontwikkelen. De rest, indien nodig, doe ik nog altijd in CS6.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop lightroom

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Efkes verwittigen.
                          Veel probeerversies zullen veel registersleutels laten staan in je register als je di!e probeerversies verwijderd.
                          Dit " vervuilt" het register en maakt uw Pc trager.
                          Als je alles wilt verwijderen doe dit dan met JV16 Power Tools, maar wees ook voorzichtig dat je geen verweven sleutels verwijderd.
                          Ik gebruik ook ON 1 RAW en dat is een bijoutje om RAW bestanden te ontwikkelen. De rest, indien nodig, doe ik nog altijd in CS6.
                          camera RAW van Adobe werkt ook goed, en zit mee in abonnement LR. en CS6

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop lightroom

                            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                            camera RAW van Adobe werkt ook goed, en zit mee in abonnement LR. en CS6
                            Die zijn echt niet te vergelijken met ON1 RAW hoor.
                            Ik heb dus LR en CS6 en echt die twee mag je vergelijken met ON1 Photo RAW Pro (volledige naam).
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop lightroom

                              Stop met kopen en leer glimp deze is gratis en zeer uitgebreid en in Nederlands

                              Comment

                              Working...
                              X