Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

    Bij de oudere GPS-en zou er wellicht een reset van dat systeem moeten gebeuren. (dat is zo o.a. bij TomTom)

    voor meer informatie omtrend het probleem kan u hier terecht voor wat meer info en links naar nog meer info:


  • #2
    Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

    Ik vraag me toch af wat een invloed een verkeerde datum op de gps heeft ?
    Ik sta op een plaats en vraag de gps naar de coördinaten .... 10 jaar geleden is dat toch precies hetzefde als binnen 5 jaar ?
    Ik ga wel akkoord indien je de gps als tracker bij houdt. Maar daar kan je bij je track achteraf zonder probleem die geheugengrootte waarin de datum werd weggeschreven bi tellen. Maw, een datumverschuiving op je track uit voeren. Is in een habbekrats geschreven en éénmaal je dat hebt, gewoon iedere keer o nieuwe aangemaakte tracks uit voeren.
    Ik weet het niet.
    Wel impact op alle modules die tijdsgebonden zijn in de gps.
    Natuurlijk is er impact van de verschuiving magnetisch Noorden, maar dat is er altijd ook indien de geheugenruimte voor de datum nu 100 of 1000 of 10000 jaren kan bij houden
    Last edited by Wim.Vanmaele; 6 april 2019, 06:31.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

      Hier nog wat info: https://www.mrgps.nl/doet-mijn-gps-h...pQoBa_ntDRmNdU

      Comment


      • #4
        Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

        In een GPS in de camera zit tijdsregistratie - als die vastloopt zal je minstens moeten herstarten. Een GPS in de auto zal vb. problemen krijgen met het berekenen van duur om een afstand af te leggen.
        Sommige GPS-en lopen vast.
        De ene heeft een 10-bit weekteller, de andere 13-bits enz... Dus 't is niet zo dat elk toestel nu gaat vastlopen. Mijn tomtom (en die is nog niet zo vreselijk oud, alhoewel) heeft 't in elk geval.
        M'n sony GPS-logger moet ik nog testen - dat doen we morgen.

        Comment


        • #5
          Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

          Mijn tomtom (en die is nog niet zo vreselijk oud, alhoewel) heeft 't in elk geval.

          Wat heeft hij dan wel ??
          Geen verbinding,geen satellieten vinden of wat??

          Mijn TomTom kan ik al een hele tijd niet meer upgraden.Maar hij werkte nog altijd perfect.
          Ik kreeg van TomTom al maanden (of jaar) mails om te upgraden,zeg maar een nieuwe te kopen.
          Als ik zou inloggen op hun site,ken ik het antwoord al.
          Vandaar mijn vraag:wat doet hij niet meer?
          De mijne maakt nu vandaag blijkbaar nog connecties met de satellieten.
          Wel verder te bekijken wat het morgen is.
          Update:
          Hoor nu op het nieuws ( vrt 13.00h) dat het vannacht zal gebeuren.Dus morgen te herevalueren.
          Last edited by demuro; 6 april 2019, 12:05.

          Comment


          • #6
            Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

            Een van de bezoekers op onze fototentoonstelling is vandaag hopeloos verloren gereden terwijl hij de ingebouwde GPS van zijn auto gebruikte.
            Uiteindelijk heeft hij ons toch nog gevonden, maar daarvoor heeft hij verschillende keren de weg moeten vragen.

            Ik zal mijn GPS toch ook maar eerst eens testen voor ik die echt nodig heb.
            Hoe oud die juist is, dat weet ik niet, ik denk dat die zo'n 8 jaar oud is, maar die staat niet bij het lijstje van de Mio toestellen die problemen zouden hebben (misschien heb ik dus toch nog geluk dat die gewoon blijft werken).
            Een heel groot probleem is dat niet voor mij (als die niet meer zou werken), 100 euro verdeeld over 8 jaar is niet echt een ramp.
            Als die niet meer werkt, dan koop ik gewoon terug een nieuwe.
            Een ingebouwde GPS laten vervangen in de garage, dat zal wel iets meer dan 100 euro kosten...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

              GPSen moeten niet vervangen worden. Het volstaat een software update uit te voeren maar fabrikanten doen dat niet graag voor oude(re) toestellen.

              Het probleem is eigenlijk een soort Y2K bug omdat de kalender van een GPS 1024 weken aankan. Nu zijn de 1024 sinds de begindatum verlopen en "denkt" de GPS dat het 21 augustus 1999. daarom zullen de timestamps van de tracks e.d. niet meer kloppen en moet de firmware aangepast worden zodat de tijd/datum weer correct is. Met een 13-bit teller gaat dit probleem lang genoeg achterwege blijven en kunnen we er softwarematig langer tegen dan de hardware zal mee gaan. Locatiebepalingen zouden hierdoor niet beïnvloed worden.
              Ik ga volgende week wel eens kijken wat mijn oude GPS12XL (van 1999) en Colorado300 zal doen. De Oregon 600 zou probleemloos moeten werken.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

                Bij mij blijven de satellieten in ieder geval gevonden.Maar probleem zou elders kunnen zitten.Cfr. hierboven.
                Zal dat moeten testen met een ritje.

                Comment


                • #9
                  Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

                  Test zijn bij mij gedaan - reset met software update moeten doen bij TomTom - en de Sony GPS-tracker gewoon aangezet en dat was in orde (had 'm zonder batterij gezet).

                  Comment


                  • #10
                    Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

                    Het is nu 23 augustus 1999 op mijn Colorado 300. De locatie die aangegeven wordt is correct.
                    De GPS12XL krijgt voorlopig geen lock niettegenstaande er toch een aantal satellieten ontvangen worden.
                    Een oude Garmin TT One XL heeft na een aantal minuten een lock gekregen en locatie en de tijd is correct.

                    Voorlopig is dus enkel de GPS12XL niet meer bruikbaar. Gezien deze GPS geen kaarten heeft en enkel een US cities database is er weinig aan verloren. De interface is trouwens ook nog een antieke COM poort. Het is dus een museumstuk geworden.

                    Update: De GPS12XL heeft uiteindelijk toch een lock EN de tijd is correct. De oudste doet het dus nog.
                    Last edited by on4bam; 8 april 2019, 18:46.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

                      Het zou me niet verwonderen dat de systemen niet meer of minder betrouwbaar werken. Wie weet is het niet doelbewust gedaan. Iedereen een nieuwe GPS verkopen brengt wat op voor de fabrikanten.

                      Anderzijds herinner ik me nog de milleniumbom bij de start van 2000. De tijd, werk en geld dat daar ingekropen is ....... voor niets. De firma's, die zijn er goed mee gevaren, of zakken gevuld, t'is maar hoe je het bekijkt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

                        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        Anderzijds herinner ik me nog de milleniumbom bij de start van 2000. De tijd, werk en geld dat daar ingekropen is ....... voor niets. De firma's, die zijn er goed mee gevaren, of zakken gevuld, t'is maar hoe je het bekijkt.
                        Dat lijkt voor niets omdat er goed werk geleverd is. Oorzaak en gevolg niet omdraaien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

                          Ik wil toch wel even benadrukken dat u fout zit rond het jaar 2000. We hebben regelmatig en zelfs nog maanden na datum indirecte implicaties gehad waar niemand op gerekend had.
                          De stelling dat we er zonder kleerscheuren doorgekomen waren zonder iets te doen - is gewoon het herschrijven van de geschiedenis. En ik kan 't weten - ik zat tijdens de overgang op 't werk.
                          Ik volg Spanik dus in z'n betoog dat je gewoon je zaken even moet nakijken en opvolgen, en bijsturen waar nodig. Da's al altijd zo geweest met alles wat software bevat - en dat zal altijd zo blijven.
                          Dus AI of IA - wat u ook kiest.

                          Comment


                          • #14
                            Re: GPS 10-bit weekteller rollover (en falende gps-en)

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                            Ik wil toch wel even benadrukken dat u fout zit rond het jaar 2000. We hebben regelmatig en zelfs nog maanden na datum indirecte implicaties gehad waar niemand op gerekend had.
                            De stelling dat we er zonder kleerscheuren doorgekomen waren zonder iets te doen - is gewoon het herschrijven van de geschiedenis. En ik kan 't weten - ik zat tijdens de overgang op 't werk.
                            Ik volg Spanik dus in z'n betoog dat je gewoon je zaken even moet nakijken en opvolgen, en bijsturen waar nodig. Da's al altijd zo geweest met alles wat software bevat - en dat zal altijd zo blijven.
                            Dus AI of IA - wat u ook kiest.
                            Wij gebruiken al 25 jaar GPS navigatie (in zweefvliegtuigen) en het is niet de eerste keer dat het probleem voorkomt.
                            Een aantal toestellen van de eerste generatie zijn ondertussen al lang uitgevallen (bij gebrek aan support, niet allemaal op hetzelfde moment, het is blijkbaar iets complexer), maar sindsdien zou men toch geen tweede keer over dezelfde steen mogen gestruikeld zijn.
                            Dat er nu terug zoveel meldingen zijn is m.i. pure schande (net zoals de milleniumbug trouwens, ik ben heel mijn leven IT-er geweest en in mijn systemen heeft altijd een volledige datum gestaan).
                            Last edited by palombian; 9 april 2019, 20:31.

                            Comment

                            Working...
                            X