Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

luchtbevochtiger

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • luchtbevochtiger

    De luchtvochtigheid in onze huiskamer schommelt tussen de 30% en 35%,(vloerverwarming en ventilatiesysteem type D) te laag volgens onze huisarts .
    We verluchten ook dagelijks onze huiskamer door schuifraam een tijdje open te laten staan.
    Nu zijn we dus van plan ons een luchtbevochtiger aan te schaffen. Daarom mijn vraag, zijn er onder u die reeds zulk een toestel
    gebruiken, en zo ja, had ik graag wat ervaringen gehoord
    grt
    jan

  • #2
    luchtbevochtiger

    Wees eerst maar zeker dat uw vochtmeter correct werkt alvorens te panikeren want veel van die meters slaan fameus tilt.
    Een meter gaf hier ook 35% aan ... een andere 65%.
    Anders zijn er mogelijkheden genoeg, hoeft niet duur te zijn ... zijn spijtig genoeg ook vaak rap stuk.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: luchtbevochtiger

      Kamerplanten met veel bladeren, of een aquarium.
      Werkt altijd.

      Comment


      • #4
        Re: luchtbevochtiger

        Ja, wij hebben er ook ene. Voor zover ik het heb begrepen zijn er twee systemen, het simpelste en goedkoopste werkt gewoon met papieren elementen die in het water staan (dus capillair opzuigen) in combinatie met een blazer. De dure versie werkt met een piezo-element en een ventilator. Wij hebben ook veel last van droge lucht dus we hebben er ene die ctu draait.
        Het is onze tweede, van de eerste was ik niet bepaald tevreden, die werkte met een soort voorraadbidons en de kwaliteit van de plastic was ondermaats.
        Enfin : hier staat er nu sinds een jaar of 2-3 een Stadtler (type Oskar). Niet te duur, betrouwbaar, stil, onopvallend, draait in de winterperiode 24/24. Moduleerbaar in functie van de vochtigheid, regelbare ventilator. Moet nu zowat zo'n 150-200 l water hebben verdampt.

        Nu moet je weten : ze vragen gekke prijzen voor reserve-zuigfilters, het dient gezegd te worden dat ze voorschrijven om om de twee maanden de filters te veranderen omwille van de hygiëne en de zuigkracht van de papierelementen (je vindt ze NIET onder de 15€ per twee), reinigen kan niet, ik heb het geprobeerd. Als je kraantjeswater moet gebruiken ben je zeker gezjost, de boel verstopt binnen de kortste keren door het kalk. Game over. Ik gebruik gefilterd regenwater en met de laatste set doe ik nu al van november tot nu. Ander punt : het aangezogen luchtdebiet is enorm en omvat ook veel stof en andere vuiligheid, ook die verstoren de capillariteit maar niet zo erg en bieden een ideaal broeinest voor schimmels en bacteriën (dat is ook hun voornaamste argument voor de 2 maandelijkse wissel). In het water zelf ligt er een "zilver-ionenblokje" die voor de ontsmetting moet zorgen van het te verdampen water, dat is normaal goed voor een jaar.
        Water bijvullen kan zonder dat je dingen moet loshalen en eerlijk gezegd : wie er nachtmerries heeft van de besmetting door de aangroei in de filters zou ik willen zeggen : leg ze eens een uur in bleekwater. Maar een vaatwas ? Vergeet het maar.

        Comment

        Working...
        X