Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raar scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raar scherm

    Hallo,

    Vorige week heb ik een mega-computercrash gehad. Gelukkig sla ik mijn foto's op een externe harde schijf op, dus die zijn bewaard gebleven.

    Nu is alleen de kwaliteit van het beeldscherm anders. In eerste instantie zie je niets vreemds, lijkt alles als vanouds, maar foto's worden niet mooi getoond. Als er bv. een verloop in de foto zit, dan ziet deze er niet mooi vloeiend uit, maar echt een beetje in vlakken verdeeld. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik ben al diverse resolutie-instellingen geprobeerd maar krijg het dus niet verholpen.

    Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan verhelpen?

    Alvast bedankt.

    groetjes, Ebbie
    Groetjes, Ebbie
    mijn foto-log

  • #2
    Re: Raar scherm

    Hallo,

    Dit kan mogelijk het gevolg zijn omdat de drivers van je schermkaart nog nie geinstalleerd zijn. Kijk dus even na welke schermkaart in je computer zit, download de drivers bij de fabrikant en installeer ze.

    Daarna even restarten en kijken, het zou kunnen dat je probleem hiermee opgelost is.

    Grtz

    Comment


    • #3
      Re: Raar scherm

      Bedankt voor je antwoord maar ik ben niet zo'n computer-expert. Hoe kan ik dat van die schermkaart nagaan?

      (ps. ik heb de engelstalige versie van XP)

      groetjes, Ebbie
      Groetjes, Ebbie
      mijn foto-log

      Comment


      • #4
        Re: Raar scherm

        Mss kan je nog even dit eerst proberen: 'Rechtsklikken' op het bureaublad. Eigenschappen (properties) kiezen, en dan het laatste tabblad 'instellingen' (settings veronderstel ik).
        Rechts onderaan kan je dan de kleurkwaliteit kiezen. Waarschijnlijk staat dat op 'weinig' kleuren. Verhogen tot zover je kunt (24bits of zo).
        Als het nu al op het max staat, is het idd de driver die je zal moeten installeren. Dan laat je nog maar iets weten over het hoe ervan.
        NaXX

        Comment


        • #5
          Re: Raar scherm

          Hallo,

          Nou, het heeft me wat tijd gekost, maar het scherm ziet er weer goed uit, de foto's zijn weer mooi 'strak'.

          Maar, er is nu een ander 'probleem'.
          De lettertjes zijn nu echt superklein, de icoontjes op mijn bureaublad zijn ook een stuk kleiner, en websites vullen nu maar de helft van mijn scherm en ik heb zowat een vergrootglas nodig om tekst te kunnen lezen.
          Als ik mijn schermresolutie verlaag dan heb ik weer de normale grootte te pakken, alleen is alles dan heel wazig. Wat moet ik hier nu weer mee?

          Pffffff, jullie zullen me wel een klojo vinden, maar ik wou dat ik gewoon de stekker er opnieuw kon steken en dat het ding weer werkt zoals ie altijd heeft gedaan.

          Alvast bedankt.

          gr. Ebbie
          Groetjes, Ebbie
          mijn foto-log

          Comment


          • #6
            Re: Raar scherm

            Om de tekengrootte aan te passen:
            Klik rechts, ergens op het bureaublad
            Klik op "vormgeving"
            en dan bij "tekengrootte" kan je verschillende fotmaten kiezen.
            maak daar een keuze, en klik op "toepassen"

            Dat is alles .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Raar scherm

              Bij explorer kan je de tekengrootte aanpassen door bovenaan op "beeld" en dan bij "tekengrootte" kan je weer kiezen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Raar scherm

                Tkan natuurlijk ook zijn dat je je schermresolutie veel te hoog ingesteld hebt.
                Gewoon even bij je scherminstellingen kijken en mss je resolutie wat lager zetten

                Comment


                • #9
                  Re: Raar scherm

                  Hi allen,

                  Onwijs bedankt voor het meedenken allemaal!
                  Ik heb ook bij schermresolutie gekeken, die staat op 1600x1200 pixels.
                  Als ik die verlaag dan geeft windows een waarschuwing dat dit de beeldkwaliteit niet ten goede komt.
                  Als ik dan vervolgens de resolutie verlaag dan krijg ik wel weer alles in de normale vertrouwde grootte en ook internetsites zijn weer beeldvullen, ipv een heel klein. Maar......het beeld is dan idd wazig en ga er zowat van scheel kijken.

                  Wat nu?????

                  gr. Ebbie
                  Groetjes, Ebbie
                  mijn foto-log

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raar scherm

                    D'r is ook nog iets anders dat je kan instellen en dat is de frequentie. Bij mij staat die op 85 Hertz. Mss kan je dat al eens even checken?
                    En dan heb je natuurlijk ook nog de instellingen van je monitor zelf...
                    NaXX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raar scherm

                      Is het een TFT panel of een CRT scherm (lees oude monitor)?

                      Als het een TFT is, dan ligt het aan het feit dat 1600x1200 de native resolutie is, en dan gaat de monitor voor elke andere resolutie interpoleren (lees: waziger worden). Nu, ik veronderstel dat het een gewone monitor is, want TFT's met 1600x1200 zijn nu niet in honderden modellen verkrijgbaar....

                      Als het een gewone monitor is, dan moet je eens kijken naar: rechts klikken op de desktop -> properties -> laatste tabblad (settings) -> advanced -> en dan adapter of monitor, naargelang de vga-kaart/windows versie. Daar ga je een indicatie zien van de refreshrate. Als die te hoog staat bij een gewone monitor, dan wordt het beeld waziger (bij de heel dure toestellen gaat dit minder uitmaken).

                      Verlaag die waarde naar 75 a 85 Hz en dan zou alles er weer beter moeten uitzien. Let wel, verander eerst naar een lagere resolutie, bevestif, en ga dan de refreshrate veranderen. Anders ben je natuurlijk die voor 1600x1200 aan het veranderen...

                      <edit>damn, weeral teveel getikt en dus weeral te laat </edit>

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raar scherm

                        Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow
                        <edit>damn, weeral teveel getikt en dus weeral te laat </edit>
                        Dat heb ik ook al meegemaakt...
                        NaXX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raar scherm

                          Hallo,

                          We zijn nu een dagje verder en ik ben er nog niet uit hoor.
                          Het betreft een laptop, dat is met een TFT scherm, toch?

                          De refreshrate kan ik dus niet veranderen, heel vreemd. Bij adapter/monitor staat niets wat ik kan aanpassen, wellicht dat hier het probleem zit?

                          gr. Ebbie
                          Groetjes, Ebbie
                          mijn foto-log

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raar scherm

                            Hallo,

                            Bij een tft scherm is het belangrijk dat de resolutie van je scherm juist staat (volgens de resolutie die voor jou tft aangewezen is) en de refresh rate is normaal daar aan te passen. Ik weet nie of je de drivers al geinstalleerd hebt van je betreffende schermkaart, maar volgens mij als je deze installeerd zal je de frequentie kunnen aanpassen (nie te hoog zetten 60 a 70hz).

                            Welke schermkaart je bezit is na te gaan in control panel/system/ dan hardware tab selecteren en daarna device manager.

                            Dan kijken onder display adapters.

                            Daar zie je dan het type en fabrikant van je schermkaart.

                            Als je daarna googled en het type van je schermkaart intikt en drivers erachter zet, zal je wel ergens een link vinden met de drivers.

                            Je kan ook gewoon surfen naar de site van de fabrikant en zoeken achter het type van je schermkaart.

                            Het kan zijn dat je bij da aankoop van je pc een cd gekregen hebt met drivers van een graphic card, dan gewoon deze installeren.

                            Succes
                            Last edited by Zoas62; 19 oktober 2004, 12:03.

                            Comment

                            Working...
                            X