Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenia

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenia

    In de 2-de helft van dit jaar neem ik deel aan een safari in Kenia. Het is in een heel goede organisatie. Zo worden vb de terreinwagens enkel aan de zijkanten bezet. Wat ruim mogelijkheden biedt voor fotografie vanuit de terreinwagen. Slapen we in luxe tentenkampen midden in parken. Toch is dit geen speciaal georganiseerde foto-shoot safari. Ik heb een Nikon body D800 met een 24-70 f2.8 en 70-200 f2.8 VRII. Ik plan er een ruimere tele bij aan te schaffen. De keuze is deels gemaakt. Ik twijfel enkel nog tussen de Nikon 200-400 f4 VII of de Nikon 180-400 f4 met TC 1.4 Het prijsverschil tussen beide objectieven is echter aanzienlijk. Los van het feit dat de ene zonder- en de andere met ingebouwde TC 1.4 gebouwd is,, wat is een verder vergelijk tussen beide objectieven wetende dat die mee moet op safari. Is de ene meer of minder bruikbaar op safari? En is 1 van deze objectieven überhaupt een goede keuze? Alle opbouwende advies welkom. Grtn,
    Last edited by justijn; 28 maart 2019, 13:22.

  • #2
    Re: Kenia

    Ik snap even niet waarom dit in aanmering komt "Nikon 180-200 f4 met TC 1.4", dat bereik wordt toch al afgedekt door je 70-200mm?? of bedoel je een totaal ander objectief??


    En waarom niet een alternatief als:
    sigma 60-600mm S
    sigma 150-600mm C of S
    tamron 150-6oomm II
    Last edited by in2lapland; 28 maart 2019, 12:45.

    Comment


    • #3
      Re: Kenia

      Oei,, idd sorry een typfout. Het moet de 180-400 f4 met TC1.4 zijn … Ik verbeter het ook even op het origineel bericht.

      Een echt gegronde reden om voor Nikor objectieven te kiezen heb ik niet. Maar ik hou er wel aan vast. Het is gewoon een eigen-keuze.
      Last edited by justijn; 28 maart 2019, 13:21.

      Comment


      • #4
        Re: Kenia

        Een 2e body zou ik toch ten zeerste aanbevelen; D810 of D850.
        Op die 2e body een 500 f5.6 PF VR, een kwalitatief lichtgewicht (vooral het draagbare zal je weten te appreciëren).
        Indien de 500 pf te prijzig wordt, dan is de Nikon 200-500 f5.6 een goed alternatief.
        Op de D800 kan je de 70-200 f2.8 monteren. Desnoods in combinatie met een TC14 E.
        Dan heb je een bereik van 100-280 f4 op de ene body en de andere gebruik je voor het echte telewerk.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Kenia

          Interessant artikel: https://www.richardpeters.co.uk/niko...ldlife-safari/
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Kenia

            Wel, ik liet eigenlijk ook al eens m'n oog vallen op de Nikon 500 f5.6 PF VR. Maar ik lees bij de 'grotere spelers op de markt' van <binnenkort weer leverbaar> over <levering van 20 - 25 werkdagen> naar <levertermijn onbekend>
            Ik stel me dus misschien wel terecht de vraag,, krijg ik een dergelijke aankoop nog wel op tijd in handen...? En dan graag ook wat vooraf om 'm gewoon te worden...

            Comment


            • #7
              Re: Kenia

              Als je hem nu besteld zou dat toch moeten kunnen tegen dat je vertrekt.
              Je kan daaromtrent altijd bij de verkoper iets overeenkomen (annulering indien niet tijdig geleverd).
              Handelszaken zoals Art&Craft zullen er allicht alles aan doen om hun klanten te bedienen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Kenia

                Uit ervaring (29 dagen Kenia in 1990) weet ik dat het wisselen van objectieven "in the field" niet voor de hand ligt omwille van het ultra fijne rode zand dat alom aanwezig is. Wij zijn met een aparte gids en voertuig gegaan en die raadde ons van bij de start in Nairobi aan om kledij en dergelijke apart in luchtdichte zakken te verpakken.
                Goede raad imo want dat zand kroop letterlijk overal tussen.

                Alhoewel je daar natuurlijk wel wat wildlife gaat zien (400 à 500mm lijkt mij daar nuttig) mag je ook niet vergeten dat er heel wat natuurpracht is.
                Niet alleen Maasai Mara maar ook rond de meren (Naivashu etc...) en Mount Kenia hadden werkelijk prachtige landschappen te bieden. Ik was dan ook content dat ik een 20mm mee had. Dus ik zou je aanraden om toch ook een UWA mee te nemen.
                Je zal ook hele kuddes (wildebeest, antilope etc...) tegenkomen waar 20mm beter geschikt is.

                Mijn setup toen: een 20mm en een 500mm en dat was het.
                Wisselen deed ik in de lodge op mijn kamer en de keuze was gebaseerd op wat wij met onze gids de avond voordien hadden besproken voor de volgende ochtend.
                's Middags waren wij terug in de lodge dus kon ik ook terug wisselen indien nodig.
                Mijn album nadien bestond voor het merendeel uit foto's gemaakt met die 20mm.

                Moest ik nu teruggaan: statief, 1 body, mijn favoriete 18-35mm en een 200-400mm (op huurbasis met verzekering).

                ps: Neem een katoenen zakje met rits mee en koop ter plaatse een paar kilo rijst en vul die. Werkt perfect als stabiele ondergrond op het staketsel, motorkap ea van de wagen, rots etc...
                Last edited by tcf; 3 april 2019, 14:07.

                Comment


                • #9
                  Re: Kenia

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  Uit ervaring (29 dagen Kenia in 1990) weet ik dat het wisselen van objectieven "in the field" niet voor de hand ligt omwille van het ultra fijne rode zand dat alom aanwezig is.
                  Is dat specifiek Kenia of algemeen Zuid-Afrika?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kenia

                    Dat was alleen Kenia. Vier goede vrienden onder elkaar met een gids/chauffeur/contactpersoon (Gatogo) en voertuig.

                    Heb mijn reismap van toen er eens bijgehaald:
                    Nairobi: 2 nachten
                    Mara Serena Safari Lodge (Maasai Mara): 4 nachten (ballonvlucht = aanrader)
                    Lake Naivasha: 2 (incl. Lake Nakuru NP)
                    Lake Bogoria: 1
                    Lake Turkana (Nabuyaton vulkaan): 2
                    Treetops Lodge (Aberdare NP): 3
                    Samburu NR: 3
                    Mount Kenya Safari Club (Mount Kenya NP): 4
                    Meru NP: 2
                    Tsavo NP: 3
                    2 dagen uitblazen op Diani Beach (buurt Mombassa)
                    Nairobi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kenia

                      Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                      Uit ervaring (29 dagen Kenia in 1990) weet ik dat het wisselen van objectieven "in the field" niet voor de hand ligt omwille van het ultra fijne rode zand dat alom aanwezig is. Wij zijn met een aparte gids en voertuig gegaan en die raadde ons van bij de start in Nairobi aan om kledij en dergelijke apart in luchtdichte zakken te verpakken.
                      Goede raad imo want dat zand kroop letterlijk overal tussen.

                      Alhoewel je daar natuurlijk wel wat wildlife gaat zien (400 à 500mm lijkt mij daar nuttig) mag je ook niet vergeten dat er heel wat natuurpracht is.
                      Niet alleen Maasai Mara maar ook rond de meren (Naivashu etc...) en Mount Kenia hadden werkelijk prachtige landschappen te bieden. Ik was dan ook content dat ik een 20mm mee had. Dus ik zou je aanraden om toch ook een UWA mee te nemen.
                      Je zal ook hele kuddes (wildebeest, antilope etc...) tegenkomen waar 20mm beter geschikt is.

                      Mijn setup toen: een 20mm en een 500mm en dat was het.
                      Wisselen deed ik in de lodge op mijn kamer en de keuze was gebaseerd op wat wij met onze gids de avond voordien hadden besproken voor de volgende ochtend.
                      's Middags waren wij terug in de lodge dus kon ik ook terug wisselen indien nodig.
                      Mijn album nadien bestond voor het merendeel uit foto's gemaakt met die 20mm.

                      Moest ik nu teruggaan: statief, 1 body, mijn favoriete 18-35mm en een 200-400mm (op huurbasis met verzekering).

                      ps: Neem een katoenen zakje met rits mee en koop ter plaatse een paar kilo rijst en vul die. Werkt perfect als stabiele ondergrond op het staketsel, motorkap ea van de wagen, rots etc...
                      Ik pleit toch wel voor 2 body's met verschillende brandpunten gemonteerd.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kenia

                        Ik hou meer van eenvoud en toch ook lichter gepakt, zeker als je bv in zo'n open terreinwagen met andere reisgezellen zit. Niet dat het niet ondoenbaar is met 2 camera's maar het is toch een heel gedoe imo. Je gaat ook niet constant in die wagen zitten; wij zijn regelmatig te voet verder gegaan en dan wordt het wel een ander verhaal om met 2 camera's rond je nek rond te wandelen. Ik vermoed dat een en ander een persoonlijke overweging is.

                        Naar mijn ervaring: als je een goede gids hebt kan die je tevoren best aangeven wat je mag verwachten op een bepaalde trip. En ja, daarmee ga je af en toe misschien eens een mooi shot missen maar dat is eigen aan fotografie hé. Je maakt het beste van het moment met het materiaal dat je op dat moment hebt. Die FOMO (fear of missing out) is iets waar imo veel fotografen teveel aan lijden. Geniet als fotograaf van de foto's die je hebt kunnen maken en degene die je niet hebt, heb je minstens met je ogen kunnen maken.

                        Zo was er gisteren een prachtige avondlucht/zonondergang in mijn buurt. Ik heb me gewoon even aan de kant gezet en met mijn ogen genoten zonder spijt dat ik geen camera bij had.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kenia

                          Even ter verduidelijking.
                          De reis die ik ; ttz, wij ; naar Kenia ondernemen is in de eerste plaats een familie-gezin gebeuren. Mijn vrouw en ik hebben 2 kinderen die gaan afstuderen. Beiden een heel mooi diploma en dat verdient een cadeau. Daarnaast beseffen we, nu hun studies er op zitten, dat 'uitvliegen' er bij hen zit aan te komen. Dit alles maakt dat we de kinderen een reis lieten kiezen. Om het even wat ze kozen. Onze enige vereiste was dat we nog een keer samen met (enkel) het hele gezin er zouden op uit trekken. Ze kozen idd voor een safari in Kenia. Op het programma staan: Amboseli National Park, Samburu- en Buffalo Springs National Reserve, Ol Pejeta Conservancy, Lake Nakuru National Park, Masai Mara National Reserve.
                          Gezien fotografie van mij een hobby is, wil ik daarbij niet nalaten om mijn toestel mee te nemen. Zoals gezegd,, het is geen pure fotografie reis. Maar in de eerste plaats wel een gebeuren met het gezin, waarbij ik uiteraard graag een flinke hoeveelheid mooie foto's mee naar huis neem. Een 2-de body neem ik niet mee. En ja, ik weet dat ik dan misschien flink wat mooie shoots ga mislopen. En ja, ik besef dat National Geographic niet bij mij zal aankloppen om een foto van wereldklasse te bekomen. Maar dat neemt niet weg dat ik er niet wil voor gaan. En daarbij is een goed objectief met flink wat mm's een noodzaak.
                          Mijn eerste idee was een Nikno 200-400 f4 of 180-400 f4 tele. Maar door opzoeken en vergelijken kwam ook de Nikon 500 f5.6 op de radar.
                          Ondertussen informeerde ik al bij A&C en daar wisten ze te vertellen dat voor de 500 f5.6 de voorraad bij Nikon uitgeput is. Wanneer dat objectief weer beschikbaar wordt is hen compleet onbekend. Dat is heel erg jammer, maar er om blijven zeuren is ook zinloos. Wat ik dan wel zal doen weet ik nog niet. Ik keek ook bij Konijnenberg en vond daar wel wat occasie objectieven aan een goede prijs. Zo ook de Nikon 500 f4. Iets in mij moet de klik nog maken dat een occasie toestel ook een goede koop kan zijn. En dan ga ik misschien daar wel voor. Want geef toe, te kiezen voor een nieuwe Nikon 500 f4 is €12000 verdomd veel geld ....
                          Dan heb ik wel de volgende vraag: geeft A&C en/of Konijnenberg ook de laagste prijs garantie? Want ik vind op andere Belgische website behoorlijk lagere prijzen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kenia

                            En wat als je die supertele zou huren?
                            Bij Grobet heb ik gezien kun je de 600mm f4 huren voor € 50/dag (voor langere periode moet je zelf afspreken): https://www.grobet.be/nl/services/verhuur/nikon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kenia

                              Vergeet zeker niet de Nikon 200-500 f5.6 te overwegen; een heel goede lens en iedere euro waard voor op safari.
                              De reviews zijn heel positief en ik ben er ook uitermate tevreden over.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X