Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Marollen en Zuid-Markt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Marollen en Zuid-Markt

    Hoi iedereen,

    Voor mijn opleiding moet ik volgende opdracht uitvoeren:

    "Maak een fotoreeks over een sociaal fenomeen. Dit kan gaan van een protestactie of sociaal evenement tot een reportage over één persoon of een bepaalde groep".

    Hiervoor zou ik zondag graag naar de Marollen en Zuid-Markt te Brussel gaan.

    Heeft iemand hier tips in?

    Zowel in het leuk vastleggen van "net iets andere dan doorsnee" beelden? (op markten, enz...)
    Plekjes of standpunten daar op deze locaties die zeker de moeite zijn?

    Natuurlijk ga ik het daar ter plaatse moeten zien, maar aangezien ik er nog nooit ben geweest kunnen sommige tips me alvast wat tijd uitsparen, zaken in het oog doen houden die zeker de moeite zijn,...

    Bedankt alvast voor jullie feedback!
    Student CVO - Masterclass Portret

    [ Instagram - Facebook - Website ]

  • #2
    Re: Marollen en Zuid-Markt

    Ik denk dat je best een paar keer op zelf op verkenning gaat. Dat zal m.i. veel meer opleveren dan een paar tips op een forum.
    Om een gevoel te krijgen bij een bepaalde omgeving, moet je jezelf erin onderdompelen.

    Comment


    • #3
      Re: Marollen en Zuid-Markt

      Op mijn site kan je een fotografische wandeltrip op halen van de Marollen, zoals trouwens diverse fotografische wandelroutes in en buiten Brussel.
      Houd er wel rekening mee dat op een zonnige zondag, de Marollen kleurrijk zijn, maar dat men heel allergisch reageert tegen fototestellen ... Ga er best met een 3-tal man in rond lopen indien je wil fotograferen ... (Niet iedereen is zo hoor, maar 't zijn die uitzonderingen die het vaak heel moelijk maken tot het agressieve toe)
      In de nabije omgeving is er een sociale wijk, prachtig om te fotograferen en de Spaanse kerk aan het Vossenplein vertelt heel wat over het sociale leven daar.
      Waar de Marollen de armenwijk is, is de zavelbergsite (grenst tegen die Marollen) de rijke-luiskant. (Niet slecht bedoeld, maar geschiedkundig is het wel zo) Je moet maar eens de gevels aandachtig bekijken gaande van de Marollen naar de Zavel.
      Kapellekerk ligt aan de zuidkant van de Marollen. Dat is een sociale leefhoek voor de jeugdigen... De ettelijke grafitti geven je een idee. Ook een mooie site voor de skateboarders....
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Marollen en Zuid-Markt

        Ik kan wat Wim hier schrijft ook maar bevestigen. Op het Vossenplein zijn voornamelijk de jonge verkopers niet zo te vinden voor fotografen en kunnen erg gemeen dan uit de hoek komen. Zelf kom ik daar 3of 4 keer per jaar
        en met een kleine camera van uit de heup of van op de rug fotograferen lukt ongemerkt redelijk goed. even praten met die gasten lukt ook om dan te vragen een foto te mogen nemen. De straten er rond en de cafe's er rond
        zijn er echt leuk en best even met de mensen contact maken is aangeraden. De Huidevettersstraat achter de Spaanse kerk moet je ook eens langs bij Poëlerie Bob Stoven. Een zeer oude winkel waar je nog onderdelen tweedehands
        van stoven kan kopen. Tijdens de week niet altijd open maar weekend wel. Een leuke trip om daar te lopen al is het echte leven van de Marollen niet meer zoals vroeger. Best niet alleen gaan.

        Comment


        • #5
          Re: Marollen en Zuid-Markt

          Voor de zuidmarkt moet je er natuurlijk op zondag zijn.
          De voddenmarkt op het vossenplein is er elke dag in de voormiddag. Ga er gewoon een keer of 2-3 naar toe, en neem ook wat foto's van wat er rond 2-3 uur in de namiddag nog ligt. Elke dag wordt er gekuist en vliegt er een hoop rommel de vuilkar in.
          Dat kan ook leuke beelden opleveren.

          Comment


          • #6
            Re: Marollen en Zuid-Markt

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Voor de zuidmarkt moet je er natuurlijk op zondag zijn.
            De voddenmarkt op het vossenplein is er elke dag in de voormiddag. Ga er gewoon een keer of 2-3 naar toe, en neem ook wat foto's van wat er rond 2-3 uur in de namiddag nog ligt. Elke dag wordt er gekuist en vliegt er een hoop rommel de vuilkar in.
            Dat kan ook leuke beelden opleveren.
            Dit is eigenlijk de opzet. Een verhaal vertellen “achter de schermen” en niet gewoon een verslag van de markt op zich.

            Dus dat va die vuilkar is alvast een zeer goede tip voor mij.

            Net zoals al die andere tips hierboven trouwens.

            Was wel van plan daar een hotelletje te huren en er vroeg (en tot einde) bij te zijn.

            Maar als t zo gevaarlijk blijkt.... begin ik toch te twijfelen![emoji1]
            Student CVO - Masterclass Portret

            [ Instagram - Facebook - Website ]

            Comment


            • #7
              Re: Marollen en Zuid-Markt

              Gevaarlijk is het niet als je tegenover die mensen niets verkeerd doe, ze worden gewoon en begrijpelijk niet graag gefotografeerd. Die mensen op het Vossenplein staan daar om hun brood te verdien en niet
              als een attractie. Praat met hen het zijn vriendelijke mensen en leg je doel van fotograferen met een paar woorden uit. Er is meer armoede dan rijkdom in de site en zien ons als toeristen daar mogelijk anders.
              Je kan van daaruit ook richting bovenstad naar het Justitiepaleis of naar beneden naar Zavelberg. Een korte afstand van arm naar rijk. Er is zoveel te zien in Brussel. Enkel de omgeving van het Noord station
              zou ik je niet aanraden om te fotograferen.

              Kijk eens bij mij bijschrift naar het album van Smugmug bij Street Photography daar staan enkele foto tussen van in die omgeving.
              Last edited by Felix69; 26 maart 2019, 16:04.

              Comment


              • #8
                Re: Marollen en Zuid-Markt

                Wees eerder op je hoede in de omliggende straatjes, ooit een wandeling georganiseerd en toch wel een camera zien stelen. En we waren met tien.
                ...leeg...

                Comment

                Working...
                X