Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie van roofvogels en honden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie van roofvogels en honden

    Beste leden,

    Sorry als deze vraag misschien diverse malen is aanbod gekomen, maar vond niet meteen iets terug.
    Ben net begonnen met hobby fotografie.

    Ik zelf bezit momenteel Canon 80D met 50mm prime lens en een 18 - 200 tamaron "telelens"

    Ik merk als ik tijdens het valkenieren de roofvogels schiet, dat deze niet 100% scherp zijn met de "telelens" die ze me aan geraden hebben des tijds.
    Dit geldt hetzelfde als ik tijdens de training of wedstrijden honden wil schieten in volle vlucht. Wat me niet geheel verbaast met deze type lens.

    Dus als er mensen hier zijn met de nodige ervaring (wat met niet zal verbazen ) dan hoor ik het maar al te graag.

    Groeten,

    Jonathan

  • #2
    Re: Fotografie van roofvogels en honden

    Om daar iets over te zeggen is het belangrijk om te weten met welke settings je foto's niet scherp zijn. Bij dit soort fotografie zijn er al minstens twee mogelijkheden waar het mis gaat. De scherpstelling is niet correct of je sluitertijd is te lang met betrekking tot de beweging en/of gebruikte mm (bv. 1/50 op 200mm).
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie van roofvogels en honden

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Om daar iets over te zeggen is het belangrijk om te weten met welke settings je foto's niet scherp zijn. Bij dit soort fotografie zijn er al minstens twee mogelijkheden waar het mis gaat. De scherpstelling is niet correct of je sluitertijd is te lang met betrekking tot de beweging en/of gebruikte mm (bv. 1/50 op 200mm).
      Ben nog geen held om manual mode te werk te gaan. Dus meestal zet ik hem op men Canon in de TV stand en op 1/1000. Don't shoot me, ben nog aan het oefenen en proberen.

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie van roofvogels en honden

        Hoe staat je AF ingesteld? Kun je kiezen bij afdrukken voor focusvoorkeur? Hoe is het bij langzaam bewegende onderwerpen?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie van roofvogels en honden

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Hoe staat je AF ingesteld? Kun je kiezen bij afdrukken voor focusvoorkeur? Hoe is het bij langzaam bewegende onderwerpen?

          deze heb ik op servo staan (canon) en single point of focus. Bij bewegende beelden die stil staan, zijn ze iets scherper van beeld. Ik focus niet via de lifeview omdat ik beter kan volgen met men oog in de zoeker. Wel hoor je de lens constant focussen.

          uiteraard kan het liggen mss aan de instellingen die ik hanteer.

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie van roofvogels en honden

            Post eens een paar voorbeelden (met EXIF).
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie van roofvogels en honden

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Post eens een paar voorbeelden (met EXIF).
              Momenteel had ik deze mee op USB. Grotendeels van de slechte kwaliteits foto's heb ik al verwijderd. Deze desondanks ze beetje bewerkt zijn zie je wat er mis is. (enkel het contrast wat veranderd in de foto)







              Alvast bedankt voor de hulp!

              Groeten,
              Jonathan
              Last edited by jonathanvp; 26 maart 2019, 08:10.

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie van roofvogels en honden

                Dergelijke snelle situaties vereisen een lichtsterke lens. Ik denk hierbij aan een f2.8 zoomlens, de winst is maar liefst 2 volle stops.
                Verder een goede AF regeling, snelle sluitertijd-voorkeuze (of ook manueel) en goede anticipatie. En vooral veel oefenen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie van roofvogels en honden

                  Exif kan ik niet lezen, wil het er graag bij vermelden, aub. Het ziet ernaar uit dat je sluitertijd te traag is en misschien geen gepaste lens. Canon heeft naar het schijnt een zeer uitgebreid scherpstelsysteem. Misschien eens wat lezen in de handleiding en dingen opzoeken op internet en vooral inderdaad veel oefenen.
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie van roofvogels en honden

                    Ik vrees dat je lens niet helemaal dat is voor dit soort fotografie.
                    De beste zooms zijn max 3x(70-200 etc.)
                    Dus zul,je hier waarschijnlijk wat tegen de beperkingen lopen van deze lens.Wat scherpte betreft.
                    De kamera zelf is niet slecht.
                    Dus zal het liggen aan de instellingen en mogelijks aan de beperkingen van de lens.
                    Blijf zoeken naar de juiste instellingen,vnl.hogere sluitersnelheid,hogere Iso.
                    Central AF gebruik je al;anticiperend AF ??maar is de AF van de lens snel genoeg??
                    Maar als je er niet aan uit geraakt,kijk eens naar een 24-70 of een 70-200.Naargelang de werkafstand.Kijk best eens naar een Canon eventueel tweedehands.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie van roofvogels en honden

                      De EF 70-200 f/4L (zonder IS) is nog altijd een zeer goede lens, zeker voor z'n prijs (tweedehands €350-400).
                      Met de huidige camera's kan je wat hoger in de ISO gaan, zodat je misschien geen zware f:2.8 lens nodig hebt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie van roofvogels en honden

                        Het lijkt mij vooral bewegingsonscherpte maar zonder EXIF blijft het gissen.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie van roofvogels en honden

                          Vergeet ook niet dat als je op servo staat,je ook kunt fotograferen zonder dat de AF volledig juist zit.
                          Wat ik doe is:half indrukken,object wat volgen op centraal AF punt om alles wat zijn ding te laten doen,en dan pas afdrukken.
                          Wat ik vroeger ondervonden heb is dat bij continu opnames (6-8 im/sec,wil het even kwijt)de eerste opname niet scherp was,en de rest wel.Waarschijnlijk om dat AF,IS etc.. nog aan het werk was.Was wel met een 1D en L-lens (300 mm f4 is), en dit is nu toch niet de traagste combi.Nu die continu gebruik ik bijna niet meer.
                          Misschien is de AF-motor van de lens wat trager,en moet je wat langer volgen alvorens af te drukken.
                          Met 1/1000 zou je toch verwachten dat het scherp is,maar alles hangt af van de afstand,brandpunt etc.Misschien toch wat verhogen. naar 1/2000 of meer,en Iso wat optrekken
                          Nu die 70/200 f4 is inderdaad een goeie lens.Ik zelf heb een 2.8 ook zonder IS,één van de eerste exemplaren en die werkt nog altijd perfect.En voor dit soort fotografie heeft de IS eigenlijk geen meerwaarde.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie van roofvogels en honden

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            ..... En voor dit soort fotografie heeft de IS eigenlijk geen meerwaarde.


                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie van roofvogels en honden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht


                              grts
                              Sieg
                              Klopt toch wat Demuro stelt. Stabilisatie is hier onnodig.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X