Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filter

    beste forum leden
    zou mij een ND filter willen aanschaffen om op een tweetal objectieven te gebruiken,deze hebben wel een andere diameter 58mm en 62mm.moet je meerdere gradaties van filter aanschaffen of is één voldoende,welke stop(s)
    graag jullie ervaring, reactie, enz
    waarvoor van harte
    mvg ysvogel

  • #2
    Re: ND filter

    Waarvoor wil je dat gebruiken?
    Om het verschil in belichting tussen lucht en aarde weg te werken: zacht of hard grad schuiffilters zodat je de aflijning op de gewenste hoogte kunt zetten.
    Om de belichtingstijd te vergroten (waterstroom /branding met melkachtig accent): een little, medium of big stopper.
    Het aantal stops is afhankelijk van het lichtverschil dat je wil overbruggen in die bepaalde situatie.
    Ik gebruik schuiffilters (genre LEE) omdat je eerst kan scherpstellen en de (verloop-)filter dan daarna voorklikken /op de juiste hoogte kan schuiven.
    Een LEE-houder is wel groter /omvangrijker /hinderlijker dan een schroeffilter
    Bij schroeffilters is de scheidingslijn altijd op dezelfde hoogte wat de compositie beïnvloedt.
    Je kunt wel de grootste maat van schroeffilters aanschaffen en een verloopring naar de kleinste lensmaat gebruiken.
    mvg
    Patric

    Comment


    • #3
      Re: ND filter

      Patric_M, dat is mooi samengevat. Met ND filters op zich moet je wat opletten met kleurzweem, zeker als je meerdere filters boven mekaar gaat gebruiken. Dat kan zowel met Lee-achtige 100 of 150mm houders - als met Cokin-P-achtige(n).
      Ik zou ernstig overwegen om met filterhouders te gaan werken - dan kan je op langere termijn veel geld uitsparen. Anders blijf je filters kopen.
      Onlangs op een beurs heb ik zo'n magnetisch systeem gezien - dat lijkt me erg handig - maar 't was wel behoorlijk prijzig (in de buurt van de Lee-filter prijzen denk ik).
      Uiteraard is het een optie om met verloopringen te gaan werken en ronde filters, zolang je niet met wide-angles gaat werken - ga je daar niet te veel problemen mee krijgen.

      Comment


      • #4
        Re: ND filter

        Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
        ... /
        Ik zou ernstig overwegen om met filterhouders te gaan werken - dan kan je op langere termijn veel geld uitsparen. Anders blijf je filters kopen.
        /...
        Dat hangt er van af wat de bedoeling is en de omstandigheden.
        Er zijn omstandigheden waarin jouw voorstel lastig werken is en zelfs duur kan uit vallen ;-)



        --
        mlap.
        T.T.

        Comment

        Working...
        X