Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Svinafellsjökull

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Svinafellsjökull

    In feite plaats ik hier zelden foto's en al zeker geen foto's waar er geen verhaal bij hoort. Dit is een tragisch verhaal : dit is een van de gletsjertongen op IJsland (zie titel), ik was er meerdere keren. Het is een bijzonder gevaarlijk pad naar waar deze foto is genomen, vallen is gepasseerd daar, niemand haalt je op tijd uit dat ijswater. Aan het begin staat er een gedenkplaat voor twee jonge Duitsers (Mathias Hinz en Thomas Grundt) die daar spoorloos zijn verdwenen op 1/8/2007, hun lichamen zijn dus nooit terug gevonden. Wat wordt er daar uit geleerd door Jan Toerist ? Niks, helemaal niks. Ik ging zover tot waar de rede me toe stond, te ver was te ver en werd uiterst riskant (Mien mocht zelfs niet mee tot daar). Wat zie ik ? Een selfie-@-mannetje ging door... ik heb mijn hart vast gehouden voor hem....



  • #2
    Re: Svinafellsjökull

    het verhaal erachter is idd boeiend ,en het valt mij zelf ook op hoe zot sommige doen , mensen beseffen soms niet dat er maar een dun draadje heerst tussen leven en dood !
    maar ookde foto vind ik mooi ,vooral het contrast kleurverschil tussen ijs en water ,maar ook de fijne details zoals de ribbeltjes op het water ,mooi Paul

    Comment


    • #3
      Re: Svinafellsjökull

      Overweldigend !
      Je mag hier gerust nog wat foto's posten.

      Maar ik kan het mannetje niet vinden.

      Comment


      • #4
        Re: Svinafellsjökull

        Wat een verhaal Paul en inderdaad ik heb ook al dingen zien gebeuren waarvan ik dacht ....

        Vind het een prachtige opname, mooi hoe dat oeroude ijs afsteekt tegen dat water
        Tevens heel mooi om te zien hoe de strepen van as zich gevormd hebben tussen het ijs

        Waarschijnlijk is ook deze gletsjer al veel verminderd sinds je daar de eerste keer kwam

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Svinafellsjökull

          Knap, en de rede om te stoppen of verder gaan, duurt maar even. Bij sommige lukt dat bij anderen niet, Ook ik heb dat al gevoeld. gelukkig bepaald de ouderdom om op tijd te stoppen.
          https://ggpics.be/

          Comment


          • #6
            Re: Svinafellsjökull

            Knappe foto ... het beeld wordt nog versterkt door het verhaal dat erbij hoort.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: Svinafellsjökull

              Ook zonder verhaal een sterke foto.

              Comment


              • #8
                Re: Svinafellsjökull

                mooi

                Comment


                • #9
                  Re: Svinafellsjökull

                  Dankuwel iedereen. Het @-mannetje is hier niet te zien, ik stond hier nog min of meer op een "pad" of wat er voor moest doorgaan. Toen het pad geen pad meer kon worden genoemd klom hij links verder op handen voeten de rotsen links op (ik kon het niet omwille van de fotospullen) tot hij op een niet al te groot uitstekend stuk rots kwam, ging met de rug naar de ijsmassa staan voor -natuurlijk- de selfie. Compleet stupide als je weet dat heel dit gebied een afbrokkelingszone is. In feite verbaast het me ergens dat er niet nog meer te pletter vallen. Om het verhaal af te maken : de vulkaan (oraefa) onder de ijsmassa was toen al maanden rumoerig, het werd afgeraden om er te lang te blijven, een en ander verklaart de rare kleur van het water denk ik. Om op een andere vraag te antwoorden : mijn eerste foto daar dateert van 2006 (denk ik), het verschil is onbeschrijfelijk. In 2011 en 2014 was ik er ook. En deze fotografische anekdote mag er ook nog bij. In 2006, met de komst van de AFS objectieven gebruikte ik op de D3 allang de pieptoon om te bevestigen als ik kon afdrukken. Soit, wij zaten op het einde van het pad en enkel een Nederlands koppel zat een paar meter hoger, beneden zag ik een cordé op de -toen nog begaanbare ijsvlakte daar-. Opeens hoorde ik die man zeggen aan zijn vrouw : "hoor je dat ? die gidsen daar beneden communiceren via pieptoontjes." Ik dacht : wat vertelt die nu ? Ik heb hem maar in zijn waan gelaten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Svinafellsjökull

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Overweldigend !
                    Je mag hier gerust nog wat foto's posten.

                    Maar ik kan het mannetje niet vinden.
                    Zie #9

                    Comment


                    • #11
                      Re: Svinafellsjökull

                      Een pracht van een foto en een boeiend verhaal. Maar waarom is dat water daar zo groen? Komt dat door algen (waarschijnlijk niet)?

                      gr,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Svinafellsjökull

                        Oorspronkelijk geplaatst door lumafoto Bekijk bericht
                        Een pracht van een foto en een boeiend verhaal. Maar waarom is dat water daar zo groen? Komt dat door algen (waarschijnlijk niet)?

                        gr,
                        Neen, geen algen voor zover ik weet. Ik steek het op natuurlijke chemische (vulkanische) vervuiling maar in het kort : ik ken het antwoord niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Svinafellsjökull

                          Mooie tinten.
                          ...leeg...

                          Comment

                          Working...
                          X