Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Steunfonds of steunbank

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Steunfonds of steunbank

    n.a.v. de postig door nicolas i.v.m. gestolen apparatuur vraag ik me af of we hier op BD geen steunfonds kunnen oprichten dat in dergelijke gevallen (geen uitbetaling door verzekering) een tegemoetkoming kan uitkeren.
    Wie is er vertrouwd met dergelijke organisatie en wat vinden jullie van dit voorstel?
    Ikzelf ben bereid een bijdrage te storten.

    Henri
    Last edited by kodachrome; 18 oktober 2004, 23:05. Reden: no respons
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: Steunfonds

    Ik ben hier wel voor te vinden , maar hoe organiseer je zoiets ?, wie is beheerder ?

    groeten

    dromer

    Comment


    • #3
      Re: Steunfonds

      Dat is een moeilijk en hekel onderwerp denk ik...

      Geldelijke steun aan mensen is altijd gevaarlijk...

      Wat bijvoorbeeld eventueel wel zou kunnen is dat pro's of firma's waar de toestellen/lenzen van zijn afgeschreven met restwaarde 0 (of enkele tientallen euro's) dat in een soort fonds stoppen. Officieel mogen die toestellen toch nog niet verkocht worden, of dat moet weer bij de belastingen als meerwaarde worden aangegeven.

      Anderzijds, wie gaat zo iets beheren, en wie kan er gebruik van maken en wie niet. Ik ken mensen die het financieel niet te boven komen als hun Ixus 500 gestolen wordt, en anderen die een Hasselblad met digitale rug mogen kwijtspelen, en daar eens goed om lachen...
      En als je het georganiseerd gaat aanpakken is er ook nog de bewijslast. Iedereen kan zeggen dat z'n hele handeltje gestolen is. Een pv'ke van de politie lost zoiets natuurlijk al op....

      Op een kleine schaal is dit moeilijk betaalbaar te houden, en op een grote schaal ben je weer een verzekeringsmaatschappij...

      Comment


      • #4
        Re: Steunfonds

        dacht dat in nederland de verzekeringsmaatschappijen samen zo,n fonds hadden.
        bij auto,s hebben ze in iedergeval het waarborgfonds, voor als er geen dader is.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Steunfonds

          [Moderator]

          Vooreerst bedankt voor het medeleven, iedereen kan zich voorstellen wat het betekent indien al het fotomateriaal gestolen wordt, vaak na jarenlang werken en sparen.

          Jammer genoeg is het voor BD onmogelijk zoals voorgesteld een steunfonds op te richten. Naast een hele reeks praktische bezwaren heeft de organisatie er onvoldoende financiële middelen voor. Een steunfonds moet in staat zijn alle slachtoffers op gelijkwaardige manier te ondersteunen. Dit vereist een ruime financiële reserve, wat een bescheiden VZW van één jaar oud zoals BelgiumDigital niet heeft.

          Laten we hopen dat de daders van de diefstallen snel gevat worden zodat het fotomateriaal weer vlug naar de rechtmatige eigenaars kan.

          Namens de Mods en Crew,

          Willy
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Steunfonds

            T'ja

            De wereld zit raar in elkaar, ik hoop dat de daders gevat worden, maar daar twijfel ik aan, de zwarte markt doet hier gouden zaken.
            Hopelijk komt de verzekering terug op haar beslissing.

            dromer

            Comment


            • #7
              Re: Steunfonds

              Nee, zo’n steunfonds lijkt me ook niks, wegens niet haalbaar.

              Deze week : gestolen fotomateriaal. En wat een hele hoop zeg, hoe raak je zoiets kwijt? Het hele zootje meesleuren lijkt me nogal ongemakkelijk. Zowel om zelf te dragen als om zomaar te stelen. Waar zat het in? In Een auto of zo? Misschien moeten we wel een steunfonds oprichten voor gestolen auto’s.

              Een dag later: Nog straffer! Inbraak (zie topic hierboven.) Ze hebben in mijn computer ingebroken, mijnheer. Alles kwijt. Of Home-jacking gedaan. Of whatever.

              Weet je wat: met een rode stylo het topic aanstippen (of nog straffer: verplaatsen van chit-chat naar algemeen) zal alle miserie wel verhelpen.

              Excuseer heren, laat me niet lachen.

              Wat zeker niet wegneemt dat ik het erg vind dat (voor een van de beste natuurfotografen op BD), zoiets gebeurd is, maar komaan zeg.


              Ps, klein vraagje: het is niet de eerste keer dat hier spijtig genoeg topics te lezen zijn over gestolen apparatuur, mijn vraag is: is daar ooit al iets van terechtgekomen?

              Of misschien een duidelijker vraag: kun je je daarvoor laten verzekeren, en zo ja: bij wie en hoeveel moet dat kosten?

              Comment


              • #8
                Re: Steunfonds

                Wat de verzekering betreft, zie ook hier
                NaXX

                Comment


                • #9
                  Re: Steunfonds of steunbank

                  @ moderator,

                  Wens nog eventjes terug te komen op dit onderwerp. Ik realiseer dat een steunfonds onbegonnen werk is maar wat denken jullie van een steunbank?
                  Hiermee bedoel ik het oprichten in BD van een databank met de gegevens en nummers van gestolen fotografische uitrustingen. Zo zou iedereen van ons, die in contact komt met te koop gestelde apparatuur, deze gegevens kunnen raadplegen alvorens tot de aankoop over te gaan.
                  De gegevens-bank zou ook kunnen geraadpleegd worden door de winkels die apparatuur aan- en/of verkopen. Als wederdienst zouden de namen van deze winkels op BD kunnen vermeld worden. En wat dachten jullie van samenwerking (uitwisseling van gegevens) met andere forums zoals DutchPhotoZone en anderen.
                  Henri
                  Last edited by kodachrome; 18 oktober 2004, 23:04.
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Steunfonds of steunbank

                    wel kodachrome: waar ik enerzijds niet geloof in zo'n steunfonds,

                    lijkt me zo'n meldpunt voor gestolen apparatuur, waar aan de hand van vb serienummers, eventjes kan nagetrokken worden of een aankoop van pakweg tweedehandsgerief wel afkomstig is van de rechtmatige eigenaar, al een iets beter idee.

                    maar dat is ook geen waterdicht systeem natuurlijk. dan zou er je al moeten van uitgaan dat voor elke camera of lens je een aankoopfactuur moet kunnen voorleggen. wie houdt dat allemaal bij, laat staan dat die papiertjes ook niet gestolen of nagemaakt kunnen worden.

                    beter voorkomen dan genezen, zeker?
                    Last edited by ravasjol; 20 oktober 2004, 08:29.

                    Comment

                    Working...
                    X