Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

    Ik heb hier nog zo'n antiek thermostaat bakje hangen van de jaren 70 met 2 witte knoppen vooraan (blazer voor de chauffage - die ik niet gebruik).
    Heb het eens opengemaakt om de kabels/vorm binnenin te tonen, niet verschieten https://ibb.co/Pm3wK1t

    Zou ik voor de properheid deze kunnen vervangen door zo'n modern lcd bakje ?

    De thermostaat zelf gebruiken wij ook niet, maar is gewoon properder en om de temperatuur te zien op lcd.

    Ik zie dat er 4 kabels in zitten in de foto bovenan, normaal is het toch enkel maar rood/blauw/aarding, wat zou die 4e dan zijn ?

    Hier nog eentje, welk kleur zou waar moeten ?
    Last edited by CanonYouCan; 16 maart 2019, 21:14.

  • #2
    Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

    Twee draden voor contact van de thermostaat en twee voor de schakelaar van de blazer misschien?
    Zonder schema?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

      ik vermoed , ben bijna zeker dat hier geen aarding inzit , maar 4 wezelijke "life" draden.
      je hebt 2 draden voor de spanning
      dan 1 draad voor de verwarming aan en uit te zetten
      en 1 draad om de "extra" ventilator
      https://www.klusidee.nl/Forum/vervan...en-t38358.html
      dus de spanning is zeker aanwezig ... en dus kan je die thermostaat daar gemakkelijk mee vervangen.
      welke draden ?? zie ik niet direct,
      maar als je die thermostaat er af doet , staat op 2 draden de volledige spanning
      dan 1 draad naar de "chauffage" , en 1 draad naar die extra blazer
      normaal is 1 en 2.. of A en B de spanning maarja, met ne natte vinger .... maar vervangen kan je het zeker

      Comment


      • #4
        Re: Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

        Je gebruikt de thermostaat niet.
        Waarom dan een nieuwe plaatsen ?
        Op Ebay vind je massaal thermometers, zelfs met cijfers van 30cm hoog

        Comment


        • #5
          Re: Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

          Ik zou toch eerst willen weten of die nieuwe thermostaat de ketel kan schakelen. Die ouwe die kan waarschijnlijk een serieus vermogen schakelen. Maar je moet zeker zijn dat die nieuwe dat ook aankan.

          Eigenlijk moet je de hele handleiding hebben. De meeste van dat soort thermostaten gebruiken een batterij om te werken (zodat je programma blijft als de spanning uitgaat). En dan zou het kunnen dat die 3A 240V op het schakelvermogen van het relais duidt dat de ketel moet sturen. Als je naar de foto's kijkt, dan staat daar ook ergens tussen "3A (water heating, water/g" en "16A electric heating". Een andere foto laat zien dat dit in een muurdoos moet, kan dat bij jou?

          Comment


          • #6
            Re: Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

            Volgens de foto

            de blauwe zit aan die extra weerstand om de schakelcurve te verkleinen ( volgens de foto ) is dus 1 x 220 volgens mij
            en onder de zwarte zie ik een 2 staan, dus ik gok : 1 x 220
            blauw zwart : 220v
            rood wit schakelcontact en extra ventilator aan/uit
            als hij niet meer dient... koppel hem los en hang een lamp aan blauw en zwart
            ( vroeger met die crvb draad gebruikte men meestal zwart blauw als spanning , en de rode en witte als schakeldraden.
            ( ben nu bezig in zo een "ouder" huis met crvb draad, en alle stopkontakten ziten op ne zwarte en blauwe ( nergens nen "terre" : huis is natuurlijk afgekeurt )
            op de schakelaars op de slaapkamers zijn rood, wit , en geel ( wisselschakelaars )

            Comment


            • #7
              Re: Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

              Zonder te weten waarvoor de draden dienen is het van hieruit heel moeilijk te zeggen wat de mogelijkheden zijn.
              Bij de meeste oude verwarmingssystemen kan de thermostaat vrij gemakkelijk vervangen worden door een die op batterijen werkt.
              Dan zijn er maar twee draden nodig voor het schakelcontact waarmee de brander in of uitgeschakeld wordt.
              Als er vanuit de brander een voedingsspanning naar de thermostaat komt, dan moet je weten over welke spanning het gaat (bij oude systemen werkt alles meestal op netspanning, bij nieuwe systemen is de spanning meestal lager).
              Voor een "slimme thermostaat" bijvoorbeeld is er een voedingsspanning nodig om die thermostaat te kunnen laten werken.

              Maar als er nog een extra functie in de oude thermostaat zit, bijvoorbeeld om een blazer in te schakelen, dan zal je eerst ter plaatse moeten uitzoeken welke draden daarvoor gebruikt zijn, die draden kan je dan gebruiken om 230V naar de nieuwe thermostaat te brengen (als de blazer niet meer gebruikt wordt), de andere twee kunnen gebruikt worden voor het schakelcontact.
              Welke kleuren er gebruikt worden, daar was vroeger volgens mij geen standaard voor, je zal alles moeten uitmeten voor je weet wat de mogelijkheden zijn (ik zou toch niet zomaar vertrouwen op de kleurtjes van de draden).

              Met een thermostaat op batterijen heb je dus maar 2 draden nodig, voor een thermostaat die van ergens een voedingsspanning moet krijgen heb je minstens drie draden nodig (als het schakelcontact op dezelfde spanning werkt als de voedingsspanning van de thermostaat), of vier draden als de thermostaat spanning moet krijgen onafhankelijk van het schakelcontact.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

                Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                Ik heb hier nog zo'n antiek thermostaat bakje hangen van de jaren 70 met 2 witte knoppen vooraan (blazer voor de chauffage - die ik niet gebruik).
                Heb het eens opengemaakt om de kabels/vorm binnenin te tonen, niet verschieten https://ibb.co/Pm3wK1t

                Zou ik voor de properheid deze kunnen vervangen door zo'n modern lcd bakje ?

                De thermostaat zelf gebruiken wij ook niet, maar is gewoon properder en om de temperatuur te zien op lcd.

                Ik zie dat er 4 kabels in zitten in de foto bovenan, normaal is het toch enkel maar rood/blauw/aarding, wat zou die 4e dan zijn ?

                Hier nog eentje, welk kleur zou waar moeten ?
                https://www.benl.ebay.be/itm/Program...sqJVL1v9z-46CQ
                T’is poepsimpel en meten is weten, maar niet aan de hand van een foto.

                Comment


                • #9
                  Vervanging oud thermostaat bakje door nieuwe met lcd

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  T’is poepsimpel en meten is weten, maar niet aan de hand van een foto.
                  Als TS hier de vraag stelt, dan zal het voor hem vermoedelijk niet zo vanzelfsprekend zijn.
                  Op enkel een foto durf ik toch ook niets garanderen want het respecteren van kleuren werd/wordt heel weinig gedaan.
                  Zelfs de in/uit van een relais respecteren wordt niet altijd gedaan, ook al heeft het voor de functionaliteit in principe geen effect.
                  Maar inderdaad met een simpele multimeter geraakt men heel ver. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment

                  Working...
                  X