Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon z7 of d850 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon z7 of d850 ?

    Sedert een 3-tal jaar gebruik ik de nikon d750 en heb ik mijn lenzen arsenaal volledig uitgebouwd.

    Nu zou ik qua body een stapje hoger willen gaan en twijfel ik sterk tussen deze 2 toestellen.

    Gezien de lichtere en compacte body gaat mijn voorkeur uit naar de z7 (bij kameraexpress momenteel 3169 euro icm de adapter). Nadelen vind ik persoonlijk de batterijduur en de digitale zoeker, volgens mij gaat er immers niets boven het analoge zicht.

    Als ik de reviews lees en testfoto’s zie, is de d850 echt wel een topper. Weinig tot geen kritieken, behalve dat het toestel in België 3500 euro kost (in Aken wel slechts 2999...).

    Heeft er iemand ervaring met de kwaliteit van foto’s van de nikon z7, eventueel sample foto’s?

  • #2
    Re: Nikon z7 of d850 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Piet05 Bekijk bericht
    Sedert een 3-tal jaar gebruik ik de nikon d750 en heb ik mijn lenzen arsenaal volledig uitgebouwd.

    Nu zou ik qua body een stapje hoger willen gaan en twijfel ik sterk tussen deze 2 toestellen.

    Gezien de lichtere en compacte body gaat mijn voorkeur uit naar de z7 (bij kameraexpress momenteel 3169 euro icm de adapter). Nadelen vind ik persoonlijk de batterijduur en de digitale zoeker, volgens mij gaat er immers niets boven het analoge zicht.

    Als ik de reviews lees en testfoto’s zie, is de d850 echt wel een topper. Weinig tot geen kritieken, behalve dat het toestel in België 3500 euro kost (in Aken wel slechts 2999...).

    Heeft er iemand ervaring met de kwaliteit van foto’s van de nikon z7, eventueel sample foto’s?
    Kwaliteit van de foto’s zijn quasi identiek... Als je liever een OVF hebt zou ik niet twijfelen en de D850 nemen, die toch nog een pak sneller is en betere AF-C dan de Z7 en ook een veel betere batterijduur...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon z7 of d850 ?

      Als je zelf zegt dat je het niet zo voor een EVT hebt, dan zou ik niet twijfelen. Die zoeker heb je nodig bij ELKE foto hé, het is niet zomaar een 'gadget' dat je maar af en toe gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon z7 of d850 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        Als je zelf zegt dat je het niet zo voor een EVT hebt, dan zou ik niet twijfelen. Die zoeker heb je nodig bij ELKE foto hé, het is niet zomaar een 'gadget' dat je maar af en toe gebruikt.
        Ik heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee en ik kan me moeilijk de meerwaarde hiervan inbeelden, behalve het feit dat het veel batterij verbruikt...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon z7 of d850 ?

          INSTAGRAM: TheMonochromeMemoirs / PerlaImagesPORTFOLIO: http://www.perlaimages.comPODCAST: https://podcasts.apple.com/us/podcast/the-monochrome-memoirs/id147...
          2 x Nikon Z6 met wat glas
          www.janvanginkel.be

          Comment


          • #6
            Re: Nikon z7 of d850 ?

            Iedereen heeft nu de mond vol over mirrorless als ware het dé toekomst. Maar voor mij zijn die twee elementen - EVF en batterijverbruik - toch wel vrij doorslaggevend hoor. Ik heb het ook niet voor een televisieschermpje als zoeker. Maar wij zijn die OVF gewoon, jonge mensen, beginners weten niet beter en wennen misschien vlugger aan die electronische dingen. Maar of het daarom dan zoveel beter is ??? Ik denk dat ze nog heel veel stappen zullen moeten zetten om de DSRL van het toneel te verdringen. Het is misschien juist dat je in de EVF precies ziet wat er op de foto komt, maar de hele sfeer van wat je fotografeert ben je kwijt. Die sfeer is voor mij precies het moeilijkste om vast te leggen in een foto, zodat de kijker die sfeer oppikt.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon z7 of d850 ?

              Denk eraan dat je ook de Mount Adapter FTZ (€ 300) nodig hebt om je dslr objectieven te kunnen gebruiken. Weegt zo'n 135 gram dus het gewichtsverschil tss d850 en Z7 is relatief.
              Daarnaast lees ik ook dat daardoor de AF minder snel wordt: Specifically, the FTZ adapter leads to noticeably slower autofocus than a comparable native lens, and the camera also gives up more easily before it has acquired focus.
              Als ik de prijzen van die F-mount objectieven zie dan wordt de omschakeling toch een aanzienlijke investering.

              De EVT en batterijduur daarbij opgeteld zijn voor mij voldoende argumenten om toch nog de kat wat uit de boom te kijken en gewoon bij een dslr te blijven.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon z7 of d850 ?

                Mirrorless: ik zie nog steeds de voordelen die de weegschaal doen overhellen niet...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon z7 of d850 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Die zoeker heb je nodig bij ELKE foto hé, het is niet zomaar een 'gadget' dat je maar af en toe gebruikt.
                  Die zoeker heb je niet nodig voor elke opname. Ik heb een recente Oly OMD M5 II en daar zicht goede EVF in en het valt mij bijna niet op dat het geen OVF is.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon z7 of d850 ?

                    Ik zal de laatste zijn om te beweren dat er in de technologie van de EVF geen evolutie zit, die meer en meer de OVF benadert. En neen, je hebt niet voor ELKE foto een zoeker nodig natuurlijk. Maar een schermpje achter op de camera is ook een soort EVF hé. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen het schermpje van een DSRL gebruiken voor 'normale' foto's ? Ik weet ook wel dat het een handig iets is om te fotograferen in bijzondere omstandigheden. Ik heb het hier over gemiddelden hé.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon z7 of d850 ?

                      Eer je beslist, even alle lenzen noteren die je hebt ...
                      NIET alle lenzen , ook niet die van Nikon, worden volledig door de Zx ondersteund. Je kan je zeker mounten, maar niet alle types wordt het autofocuseren ondersteund. Je hebt ook lenzen die totaal niet werken op de Zx en je hebt er een raar gedrag hebben.
                      Voor de rest is gewenning en gevoel het meest belangrijke tussen beide toestellen.
                      Als je met een bv Nikon D5 voor een deur staat en vraagt of binnenin mag fotograferen, krijg je steevast de vraag of je van de pers bent. Met de Zx komt die vraag gegarandeerd niet. De ene ziet er een werkbeest uit, de andere niet, maar dat zegt niets over de kwaliteit.
                      Eveneens kijken wat je het meeste van instelmogelijkheden doet op je huidige toestel (knopkes, menu-settingen ....) Er is een GROOT verschil tussen beide toestellen en in bepaalde situaties is de D850 handiger en vise versa. Maar alles went wel.
                      Zo is bv het plaatsen van een gps en/of remote via de 10-pin-plug op een D850 een ramp. die plug zit veel te dicht tegen de mount en die kan hinderend werken. Bij de Zx heb je dat niet, je hebt helemaal geen 10-pin-plug. Dus, indien je bv flash gebruik via een 10-plug kabel, vergeet je het maar.
                      De remote en ander kabels worden links gemount. De remote zit dan in een speciale bus. Buiten gebruik van Wifi heb ik nog een draadloze remote gevonden.
                      Wifi is NIET bruikbaar op de D850. Snapbridge via blauwe tand kan wel, maar dat is om bij te huilen (op beide toestellen trouwens). De Zx heeft een knappe en volwaardige WiFi en dat doet zijn ding.
                      Die Zx kan je ook volkomen geluidloos zetten. Er zit al geen spiegel in, maar je kan het gordijn ook instellen als electronisch gordijn en dan is die echt geluidloos
                      Waar ik het zelf persoonlijk moeilijk mee heb, maar dat is het gevolg van minstens 30 jaar met spiegels te werken, is dat je een spiegelcamera kan gebruiken als een soort kijker zonder dat je hem dient op te zetten. Bij een spiegelloze kan dat niet, tenzij je je toestel opzet en niet in slaapmodus laat gaan. Doet hij dat wel, dan moet je eerst even een knop indrukken eer je iets ziet en dat allemaal wel ten koste van energie.
                      Dat je minder energie vreet klopt, maar bij een D850 kan je ook maar één accu plaatsen, dus daar ook neem je best een tweede mee.
                      Zx kan je echter rechtstreeks aan het net opladen mits de correcte accu.
                      Dus, algemeen, ik zou eens proberen zo'n toestel een dag of twee intens te gebruiken in datgene wat je normaal doet. Niet een uur, want daar wordt je enkel overspoeld met eerder positieve gevoelens. Een toestel moet je liggen wil je er echt van kunnen genieten.

                      Ik schreef Zx omdat mijn opmerkingen zowel gelden voor Z6 als Z7
                      Last edited by Wim.Vanmaele; 17 maart 2019, 06:49.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon z7 of d850 ?

                        Zelf ben ik voorstander van mirrorless voor mij persoonlijk maar als je de batterijduur en de evf een nadeel vind zou ik niet twijfelen en voor een 850 gaan. Dat gaat een mooie upgrade zijn voor jou. Je hebt er ook de lenzen voor.

                        De huidige z6 en z7 zijn ook een eerste generatie mirrorless van Nikon. Die gaan in de toekomst zeker nog verbeteren.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon z7 of d850 ?

                          Hoi,
                          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                          …Daarnaast lees ik ook dat daardoor de AF minder snel wordt: Specifically, the FTZ adapter leads to noticeably slower autofocus than a comparable native lens, and the camera also gives up more easily before it has acquired focus....
                          Wat is de bron van uw aangehaalde text?
                          Mijn ervaring met mijn Z7 is niet zo...
                          Ik heb vóór de aanschaf eerst de Z7 een midweek gehuurd en uitgeprobeerd naast m’n D850.
                          Bij niet extreme lichtomstandigheden, staan deze camera’s strak naast elkaar.
                          Als gewoon burger merkte ik geen verschil, datametingen kan ik niet uitvoeren.
                          EVF is een beetje wennen, maar het “what you see is what you get” systeem is toch wel heel mooi.
                          Iedere verandering van sluitertijd of diafragma of ISO zie je direct op je scherm of in je zoeker.
                          Onder zeer moeilijke lichtomstandigheden is de AF van de D850 wat beter, accurater.
                          Maar dat kan door komende updates nog veranderen.
                          Héél fijn vind ik ook het sterk verminderd geluid omdat er geen spiegel meer op en neer klapt.
                          Ik ben wel happy met mijn omschakeling

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon z7 of d850 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                            Denk eraan dat je ook de Mount Adapter FTZ (€ 300) nodig hebt om je dslr objectieven te kunnen gebruiken. Weegt zo'n 135 gram dus het gewichtsverschil tss d850 en Z7 is relatief.
                            Daarnaast lees ik ook dat daardoor de AF minder snel wordt: Specifically, the FTZ adapter leads to noticeably slower autofocus than a comparable native lens, and the camera also gives up more easily before it has acquired focus.
                            Als ik de prijzen van die F-mount objectieven zie dan wordt de omschakeling toch een aanzienlijke investering.

                            De EVT en batterijduur daarbij opgeteld zijn voor mij voldoende argumenten om toch nog de kat wat uit de boom te kijken en gewoon bij een dslr te blijven.

                            Bedankt, klopt volledig qua gewichtsverschil.

                            Wat bedoel je juist met de prijzen van de f-mount lenzen ? Momenteel gebruik ik

                            - 14 - 24 mm 2.8
                            - 24 - 70 mm 2.8
                            - 70 - 200 mm 2.8
                            - 200 - 500 mm 5.6
                            En een dx fish-eye

                            Behalve de laatste zijn het allemaal f-mount lenzen dewelke ik toch probleemloos zou moeten kunnen gebruiken op de z-mount mits adapter ?
                            Last edited by Piet05; 17 maart 2019, 10:50. Reden: Foutieve info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon z7 of d850 ?

                              Bedankt voor de uitvoerige comment Wim Vanmaele.

                              Ik vermoed dat mijn huidige lenzen wel voldoen aan de z-mount mits adapter. Het voordeel is dat je door de jaren heen opnieuw kan investeren in de nieuwe z-mount lenzen. Ik bekijk de introductie van nikon’s mirrorless eerder als het inslaan van een nieuwe weg naar de toekomst en de dslr uiteindelijk een uitstervend ras zijn (nu trap ik sommige mensen wss op hun ziel ��).

                              Qua gebruik en ligging van de knoppen went alles na een tijdje wel dus daar laat ik mijn keuze niet door beïnvloeden, ik ben tenslotte geen pro. Enkel de batterijduur door de EVF steekt me wat tegen maar ik heb al gelezen dat Nikon aan een externe batterij werkt.

                              Comment

                              Working...
                              X